Rødkålssalat

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.705 visninger
9 svar
0 synes godt om
17. december 2009

ivfmarie

Vi holder jul hjemme i år - ergo står jeg også for maden.

Vi skal have traditionelt julemad: and og hjemmelavet julemedister med brunede og hvide kartofler. MEN rebellen i mig siger at vi må bryde traditionen (med måde) Så jeg påtænker at lave en lækker rødkålssalat som erstatning for de slatne syltede lilla bæster som vi plejer at få - er der nogen der har en lækker opskrift? Eller bare et forslag til hvad der passer godt sammen i en salat - og sammen med resten af menu'en.

Marie - juleforbereder

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. december 2009

Hyner

Jeg har nu ikke nogen former for forslag da jeg ikke er til det rådkålshalløj, men det holder mig da ikke fra at se hvad du nu havde gang i

Krammer

Anmeld

17. december 2009

Helle30

Jeg laver også en rødkålssalat juleaften. Dels for Niels' søsters skyld (hun er diabetiker, og det kan være hårdt nok sådan en aften) og dels fordi, der bare må være ét eller andet der letter den tunge menu, som altså hér i landsdelen ikke indbefatter medister men i stedet flæskesteg sammen med anden.

Jeg bruger pr. 4 personer:

400 g. fintsnittet rødkål

200 g. æbler i 1 cm3 tern

200 g søde appelsiner skåret i stykker på ca 2 cm3.

30 g valnødder - grofthakkede

2 dl. appelsinsaft - evt. irørt 1 tsk. sukker + lidt salt og peber.

Det er ret vigitgt at rødkålen er meget fint snittet, og det er også vigtigt, at salaten laves i god tid. Min erfaring er, at den har gavn af at blive lavet et døgn før servering og at man vender rundt i den nogle gange i løbet af det døgn.

- Helle - som ikke synes rødkålssalaten er mærkelig. Men det dér medister???

Anmeld

17. december 2009

Helle30

Orv forresten. Jeg har et par gange brugt et par stængler bladselleri også, men der er jo delte meninger om den smagsgiver.

Salaten pynter jeg gerne af med halve pæne valnødder og evt. blade fra sellerien.

Anmeld

17. december 2009

ivfmarie

medisteren er nok ikke så tradidionel til selve juleaften - men vi laver den for at have et alternativ til de der ikke bryder sig om and (og så bare fordi vi kan lave den selv - og vil lave vores egen tradition )

Tak for opskrift.. det var nok også noget i den stil jeg havde tænkt mig... Måske med noget granatæble i også?

Anmeld

17. december 2009

Lene76

Til 8 personer

¼ rødkål (ca. 500 g- befriet for yderblade og stok)
3 spsk. kirsebæreddike
50 g smuttede mandler
2 små appelsiner
2 spsk. honning
2 spsk. olivenolie
75 g rosiner eller tørrede tranebær
Salt, peber

Snit kålen i helt tynde strimler og vend den sammen med kirsebæreddiken. Krydr med salt. Lad rødkålen trække med eddiken i et par timer.

Rist mandlerne ved svag varme i ovnen eller på en pande, til de netop begynder at ændre farve. Skær dem i aflange splinter. Skær top og bund af appelsinerne og stil dem på spækbrættet med skærefladen nedad. Skær skrællen af og skær frugtkødet fri mellem hinderne. Bland honning og olie sammen til en dressing og smag til med salt og peber.

Vend rødkål, appelsiner, mandler og rosiner sammen. Vend dressingen i og smag til med salt og peber. 

(det er en claus meyer opskrift)

den er bare sååååååå at den ska prøves......

den får  

Anmeld

17. december 2009

ivfmarie

mums, tak Lene...

Anmeld

17. december 2009

Lene76

var så lidt....  den er osse go til andet end julemad 

Anmeld

17. december 2009

Helle30

Orv mand. Den havde jeg ikke set komme. Måske jeg skulle prøve en ny opskrift. Hvor i alverden finder man kirsebæreddike?

- Helle

Anmeld

17. december 2009

Lene76

jeg købte sherryeddike istedet..... men man kan få begge dele i føtex....og ja Helle prøv den den er bare super.... dog bedst med tranebær

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.