En undren

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

16. december 2009

Louise mortil4

Mebach skriver:

Jeg skriver netop ikke økonomisk stærk.

Ressourcer kan jo være: et godt helbred, godt humør, et godt netværk.

Derfor tænker jeg lige at en ressource også må være ensbetydende med overskud?

Eller er det forkert?

jo i de sammenhæng er vet vel det samme, hvis man er i godt humør glider alt lættere, sys jeg i hvertfald. Et godt netværk giver vel også mere overskud og det samme hvis man er rask, vi ved vist alle at der ikke er ret meget overskud hvs man selv er syg

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. december 2009

Helle30

Mebach skriver:

Er resourcestærk familie det samme som overskudsfamilie?

Ja! Det mener jeg, det er. De to ord er i min private ordbog synonymer. - Ihvertfald ligger de meget tæt, når vi taler om forudsætningr for at "drive" familie. 

Bagefter kan vi så diskutere, hvad resourcer og overskud indeholder.

- Helle

Anmeld

16. december 2009

Mary

En resourcestærk familie er i mine øjne mennesker der er der for hinanden, kæmper for hinanden og elsker hinanden! Det er en familie der kan finde ud af at stå sammen i modgang - ikke nødvendigvis fordi de ikke skændes osv i hverdagen - men de har overskuddet til hinanden på trods de konflikter der kan opstå. 

En overskudsfamilie er nok mere - i mine øjne - en familie der ikke tager tingene så tungt, lever livet sammen, kan finde ud af at være sammen om oplevelser og hverdag. Ikke nødvendigvis en familie der bor i et skinnende rent hjem, nok nærmere tværtimod. De er en familie der ikke lader sig gå på af nullermænd og hvad andre folk tænker om dem  Lykkelige mennesker!

Det er sådan umiddelbart det jeg kommer frem til ved de to typer familier. Det kan vel godt være de samme familier der går under begge kategorier..... 

Anmeld

16. december 2009

Rasmine

Stumpen skriver:

Nu skrev jeg jo også at med ressourcer poppede ordet god økonomi automatisk op i mit hovede..

Med overskud hvad mener du med det??

Jeg tænker jo på overskud i dagligdagen til at lege med dine unger, få lagt den kurv vasketøj sammen, få tømt opvaskemaskinen med det samme i stedet for at udskyde...

og med den def mener jeg ikke at et godt helbred og godt netværk giver overskud, men derimod må jeg nok sige at godt humør det giver overskud...

Overskud er vel det vi alle går og joker lidt med herinde?

Aka Kårnflækker?

Altså hvis man selv bager boller, måske sammen med ungerne. Eller hvis man gør ét eller andet, uden at man selv nødvendigvis behøver nyde godt af det. Eller hvis man rydder sne ovre ved naboen, fordi man alligevel lige var igang... Osv osv osv? E

Er det ikke overskud, aka kårnflækker?

Eller hvad er overskud egentlig? At ordne vasketøj eller tømme opvaskemaskine er vel ikke nødvendigvis overskud, men nærmere et must?

Anmeld

16. december 2009

Rasmine

Grunden til at jeg undrer mig er at jeg på mit job (og gennem min studietid) ofte støder på de udtryk. Ofte om de selvsamme personer.

Og så var det jeg undrede mig om det var det samme.

Anmeld

16. december 2009

Anja

Mebach skriver:

Aka Kårnflækker?

Altså hvis man selv bager boller, måske sammen med ungerne. Eller hvis man gør ét eller andet, uden at man selv nødvendigvis behøver nyde godt af det. Eller hvis man rydder sne ovre ved naboen, fordi man alligevel lige var igang... Osv osv osv? E

Eller hvad er overskud egentlig? At ordne vasketøj eller tømme opvaskemaskine er vel ikke nødvendigvis overskud, men nærmere et must?

Jeg tror, at jeg definerer overskud lige som dig. Det er det der ekstra man lige har overskud til ..... det er ikke de ting man SKAL gøre for at få en familie til at fungere.

Anmeld

16. december 2009

Stumpen

Mebach skriver:

Aka Kårnflækker?

Jo det er nok must ting jeg der brugte som eksempel.. Men def. det som du gør og dermed, som jeg ser ressourcestærk familie så er det ikke lig med overskud..

Men som mary def. det, så er det lig med overskudsfamilie.. Jeg tænkte nok mere i materielletermer....

Anmeld

16. december 2009

Anja

Når jeg omtaler en familie som resourcestærk tænker jeg at det er en familie, der har evnerne og modet på at stå svære ting igennem sammen. At de tager hånd om de ting, der er svære. Men selvom man er resourcestærk behøver man vel ikke have overskud ??

Anmeld

16. december 2009

ivfmarie

Mary skriver:

En resourcestærk familie er i mine øjne mennesker der er der for hinanden, kæmper for hinanden og elsker hinanden! Det er en familie der kan finde ud af at stå sammen i modgang - ikke nødvendigvis fordi de ikke skændes osv i hverdagen - men de har overskuddet til hinanden på trods de konflikter der kan opstå. 

En overskudsfamilie er nok mere - i mine øjne - en familie der ikke tager tingene så tungt, lever livet sammen, kan finde ud af at være sammen om oplevelser og hverdag. Ikke nødvendigvis en familie der bor i et skinnende rent hjem, nok nærmere tværtimod. De er en familie der ikke lader sig gå på af nullermænd og hvad andre folk tænker om dem  Lykkelige mennesker!

Det er sådan umiddelbart det jeg kommer frem til ved de to typer familier. Det kan vel godt være de samme familier der går under begge kategorier..... 

Hey fedt - jeg er et lykkeligt overskudsmenneske!

Jeg er ekstra lykkelig under sofaen

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.