Citalopram "Sandoz" og graviditet.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6.714 visninger
16 svar
4 synes godt om
14. december 2009

mettezz

Hej piger..

Jeg har i dag testet svagt positiv på 2 stk test

men jeg skal muligvis til at starte på citalopram.. Lægen siger at det er ok under graviditet, men kan give barnet forhøjet blodtryk.

Har I nogle erfaringer med det?

Er ikke tryg ved det.. Men har en depression og har angst.. hvis ikke jeg starter på medicinen var lægen bange for fødselsdepression, og det ville jo være forfærdeligt.. Men er også i tvivl om hvor meget pillerne egentlig virker..

Erfaringer søges

Ps. Er SUPER glad for de positive test, men prøver lige igen om et par dage for at håbe at resultatet så er tydligt og ikke kun svagt

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. december 2009

Ranarupta

Tillykke med de positive tests!! 

Jeg er skiftet over til Efexor, som man sagtens kan tage under graviditet og amning. (Har tidligere taget Citalopram, mener jeg. Men min hukommelse er skiiidt pt...)

Anmeld

14. december 2009

Ni-ko-li-ne

mettezz skriver:

Hej piger..

men jeg skal muligvis til at starte på citalopram.. Lægen siger at det er ok under graviditet, men kan give barnet forhøjet blodtryk.

Er ikke tryg ved det.. Men har en depression og har angst.. hvis ikke jeg starter på medicinen var lægen bange for fødselsdepression, og det ville jo være forfærdeligt.. Men er også i tvivl om hvor meget pillerne egentlig virker..

Erfaringer søges

Ps. Er SUPER glad for de positive test, men prøver lige igen om et par dage for at håbe at resultatet så er tydligt og ikke kun svagt

hej

først, tillykke med graviditeten!

jeg har selv taget Citralopam og Efexor og cymbalta og og og...... har dog ingen erfaring mht graviditet.... ville nærmere give dig et råd!

ingen pille i verden kan fjerne din depression eller din angst! der skal ske ændringer i dit liv og det skal du muligvis have hjælp til! så bed din læge om en henvisning til psykolog, så er der stadig en egenbetaling men de penge er givet godt ud! for din fremtid og for dit barns fremtid:0)

knus

Anmeld

14. december 2009

Ni-ko-li-ne

mettezz skriver:

Hej piger..

Erfaringer søges

så lige i en anden tråd at du allerede er tilknyttet en psykolog! men hvis du har det rigtig slemt søde, så er jeg ked af at sige det.... men jeg ville vente et års tid, ja op til 2 år med projekt baby.... een ting af gangen..... mest for din gene skyld, mange mødre kan godt tilsidesætte deres depression og angst sådan at barnet ikke påvirkes direkte.... men min erfaring er bare at man ikke altid kan kontrollere det 100% før man har fået det bedre....

Anmeld

14. december 2009

Ranarupta

ka-ri-na skriver:

hej

først, tillykke med graviditeten!

jeg har selv taget Citralopam og Efexor og cymbalta og og og...... har dog ingen erfaring mht graviditet.... ville nærmere give dig et råd!

ingen pille i verden kan fjerne din depression eller din angst! der skal ske ændringer i dit liv og det skal du muligvis have hjælp til! så bed din læge om en henvisning til psykolog, så er der stadig en egenbetaling men de penge er givet godt ud! for din fremtid og for dit barns fremtid:0)

knus

Jeg er helt enig med dig ka-ri-na, men selv har jeg en klinisk depression med lidt af den "følelsesmæssige" depression.

Dvs. at jeg ikke producerer nok af de stoffer i hjernen, og det går så ind og påvirker mig.

Jeg har så både været ved psykiater først og så en psykolog, samtidig med medicinen. 

Så vidt jeg har forstået, så er det meningen, at medicinen skal tage toppen af de "mørke og svære" tanker/følelser, så de bliver nemmere at håndtere. Medicinen kan vist ikke udviske følelserne helt...?

I hvert fald bør du finde en psykolog - har ikke haft held med min psykiater...

Inde på medicin.dk står der, at citalopram sandoz kan bruges under graviditet/amning

Anmeld

14. december 2009

mettezz

Hej piger..

Jeg går til psykolog 1 gang om ugen.. Synes faktisk at det hjælper.. Jeg får at vide at grunden til at jeg skal tage pillerne er så de kan dæmpe det lidt og jeg endnu bedre kan arbejde med mig selv..

Jeg vil have barnet hvis det er der. Det er sådan set planlagt (dog inden jeg blev syg)

Men jeg vil selvfølgelig gøre alt hvad jeg kan for at have overskud til at være den bedste mor. det er også derfor jeg måske synes det er en god ide at tage medicinen.

men jeg kan sagtens forstå jeres grunde til at sige at jeg skal vente.. Men hvis den er der nu, så kan jeg ikke vælge det fra, det kan jeg simpelthen ikke

Anmeld

4. februar 2010

Ayasofia

mettezz skriver:

Hej piger..

Erfaringer søges

Jeg fik selv Citalopram da jeg blev gravid, dog stoppede jeg da jeg var 4 måneder henne.

Men min læge sagde dengang at der ingen fare var for at tage det i graviditeten. Det eneste der var af forskel var at man skulle ligge 2 dage mere på Hospitalet.

Håber du kan bruge det til noget

Anmeld

6. februar 2010

bette

en ting er der ved citalopram.. det er at man ikke må amme når man får det..
jeg er selv lige blevet gravid og har skiftet medicin så jeg har muligheden for at amme hvis det er.

man må gerne være gravid på pillerne det sker der ikke noget ved.

Anmeld

6. februar 2010

MorTilSnartFire <3

Jeg skulle være kommet på det inden jeg blev gravid, men da jeg testede positiv (Ikke planlagt der) spurgte jeg lægen til råds, da jeg vidste at piller jo i det hele taget ikke er sundt.. Lægen valgte derfor at jeg IKKE skulle på piller, da det på daværende tidspunkt ikke var 100% sikkert... Hmm, jeg er i 37. uge nu, så jeg ved ikke hvordan det er nu, men jeg ville nok snakke en ekstra gang med lægen

Og tillykke med spiren!!

Sabrina...

Anmeld

6. februar 2010

Enayia

tillykke med graviditeten.

Jeg kan ikke rigtig rådgive dig med medicin.

Men jeg lider selv af deprissioner og især angs +nogle andre diagnoser, jeg er i uge 34 nu og har klaret mig uden medicin indtil nu.

Tror det er individuelt om man stopper med medicinen, også hvilke grader man har diagnosen i, jeg har svære tilfælde, men overraskende nok har jeg ikke mærket som sådan jeg ikke har fået medicin.

Held og lykke

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.