Inden for den seneste uge er Sofie bekyndt at bekymre sig om ting, der evt. kan ske - samt at bekymre sig for vores andres (inkl. tilfældige menneskers) velbefindende.
Forleden hos købmanden tog hun en ældre dame ved armen og sagde: Godaw - går e godt?- mens hun så spørgende og bekymret ud. Damen svarede sødt: Ja, det går godt, hvortil Sofie sagde: godt! Hej hej - ses i mor'n - og gik videre. Samme aften stod hun på sin skammel og fulgte med i madlavningen. Jeg gav mig til at presse hvidløg ned i gryden, og fordi presseren gik lidt stramt, måtte jeg lægge kræfter i og sagde også et par anstrengte lyde. Så lægger pigen hånden på min arm og siger: rooolig mor - ik' ske noget. Jeg var helt målløs.
Søndag aften regnede det, og Sofie var helt ulykkelig lidt tid efter hun var blevet lagt. Da jeg gik op til hende, viste det sig, at hun var bekymret for, om det ville regne ind i hendes værelse og ned i hendes seng. Både jeg og hendes far måtte have en snak med hende om, at det sker ikke. Det regner ude i haven - ikke indenfor, og vi har nok gentaget 50 gange, at der sker ikke noget. Kl. 22 var hun overbevist og lagde sig til at sove
.
Desuden snakker hun med sig selv, når hun skal op og ned ad trapper; Ik' falder ned - ik' ske noget. Den kører på repeat.
Oplever I andre også, at jeres unger bekymrer sig?
- Helle, der foreløbigt synes det er lidt sødt, når bare det ikke tager overhånd
Anmeld