Sukker til bebserne?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.144 visninger
8 svar
0 synes godt om
21. april 2008

Astrid P

Lige et sukker-spørgsmål...
Jeg har nu i nogle uger givet Smilla havregrød med jordbæryoghurt til morgenmad. Det er havregrød lavet på vand med max en halv deciliter yoghurt i. Hun elsker det, og jeg har egentlig tænkt at det var da bare helt fint. Nu kiggede jeg så på varedeklarationen, og så at der faktisk er 7,5 g sukker pr. 100 g i sådan en yoghurt. Det svarer ca til at der i en morgenmadsportion er en teskefuld sukker. Jeg bruger ellers aldrig sukker i hendes mad, og laver selv al min frugtmos uden sukker. Så måske man burde gå over til yoghurt naturel og så selv blande frugtmos i?
Hvordan ser I på det,får Jeres unger sukker og hvor skal man sætte grænsen?

KH Astrid der altid har været for tyk, så jeg er meget opmærksom på at Smilla skal have gode og hensigtsmæssige madvaner...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. april 2008

Marco2

HEj Astrid.

Jeg kan ikke hjælpe dig med sukkerspørgsmålet, men var selv obs på det med jordbæryoghurten. Så det jeg nu gør er at jeg har købt nogle poser med bær til fryseren. Føtten har tilbud på forskellige poser nu. Jeg har hindbær, jordbær, bærsymfoni og mango på frys i poserne lige nu.Så kan jeg skifte lidt mellem dem, så der er forskellig smag hver dag. Mens jeg laver havregrøden får bærene lige 40 sec i mikroen, og bliver derefter smidt i gryden. Så har man en dejlig grød uden alt for meget sukker.... Ellers får Em vist ikke sukker... jo, der er jo self altid noget i de forskellige ting, men prøver at holde det på et totalt minimum...

Hun får derimod en del tryksværte for uanset hvor godt vi gemmer aviserne, finder hun dem altid!! Og det er bare det bedste hun ved, den lille bandit.

AG

Anmeld

21. april 2008

Anja

Elias får nogle gange lidt alm frugtyoghurt med havregryn i. Det ser jeg ikke som noget problem. Jeg er bevidst om at der er en del sukker i og når han får det er det som eftermiddagsmellemmåltid.

Han får også frugt i havregrøden om morgenen, men det er frisk revet/most frugt.

Generelt giver vi ham ikke sukkerholdige ting. Synes ikke der er grund til det før han er så stor at han selv efterspørger det. Jonas (3½ år) drikker stadig ikke sodavand, kakao og andre søde drikke. Han fik det ikke tilbudt som helt lille og når han han fået det tilbudt her senere, hvis vi er i byen eller noget, så siger han nejtak. Han har smagt det meste, men bryder sig ikke om det. Sådan vil jeg også gerne at Elias får det.

Anmeld

21. april 2008

Loggidut

jeg må indrømme at jeg ikke går så voldsomt op i det, tif spiser yoghurt til den store medalje...hun elsker det...

altså, det med sukker...det er self ikke sundt, men hun får børstet tanden, og nogle ekstra kilo skader hende bestemt ikke...så jeg må indrømme at jeg ser helt gennem fingrene med det...ja jeg kender godt alle skrækhistorier...men ak og ve, da jeg var barn dyppede man sutten i sukkerskålen, og gav saft på flaske, det gør man jo slet ikke mere...så en slat sukker i yughurt tror jeg ikke skader...

Anmeld

21. april 2008

Ny mor

Tja, selvom jeg ikke er tyk har jeg tit fået usund mad og masser af sukker som lille, men til gengæld altid haft mange hudproblemer etc., så jeg går MEGET op i ikke at lære mine børn at spise sukker - det skal de nok selv lære, he, he. Så hjemme er det ikke meget de får - Marius så godt som intet - vi har aldrig yoghurt m. "frugt" (syltetøj, er det jo....) i huset, men naturel, som jeg kommer f.eks banan eller æblemos i.
Men der er vist lige så mange holdninger som der er mødre og børn, så.....
Så, altså gør hvad du føler for, så længe hun ikke får andet end det, ind i mellem, gør det jo ikke så meget - så kunne du tage en banan og mose i nogle gange!
knus Birgitte

Anmeld

21. april 2008

Anna-Rosa

Loggidut skriver:

jeg må indrømme at jeg ikke går så voldsomt op i det, tif spiser yoghurt til den store medalje...hun elsker det...

altså, det med sukker...det er self ikke sundt, men hun får børstet tanden, og nogle ekstra kilo skader hende bestemt ikke...så jeg må indrømme at jeg ser helt gennem fingrene med det...ja jeg kender godt alle skrækhistorier...men ak og ve, da jeg var barn dyppede man sutten i sukkerskålen, og gav saft på flaske, det gør man jo slet ikke mere...så en slat sukker i yughurt tror jeg ikke skader...

Lige mine ord...:D kan dog godt finde på at dyppe sutten i sukkerskålen hvis jeg har et møge træt hysterisk barn der ikke kan finde ud af at gå til ro selv...Sorry men det kan jeg altså!

Anmeld

21. april 2008

MrsMartens

Jeg giver ikke mine unger yougurt og da slet ikke frugtyougurt.... personligt syntes jeg sukker (for den sags skyld også komælk) er roden til alt ondt jvf børn!!!

Og naturligvis elsker hun det... det er jo rent sukker...... for der er både sukker OG frugtsukker i!!

Anmeld

21. april 2008

Nadi

Jeg ville nok lave havregrød med youghurt natural og så dit eget frugtmos, hvis du alligevel selv laver det.

-Nadia

Anmeld

21. april 2008

Juniors mor

Puha det er svært det der med sukker!!
Vi havde et vennepar som gav deres barn alle mulige usunde ting (sodavand, slik, børne-youghurt osv) hele tiden med den begrundelse, at "han skal jo også have det godt". Det er jeg meget imod, for det er jo bare at gøre barnet en bjørne-tjeneste - og hvorfor er det ensbetydende med at have det godt, at spise alle mulige usunde ting?
Nå men det jeg vil frem til er nok bare, at det der med sukker er en svær ballance-gang. Jeg tror ikke de små tager skade af en lille smule sukker, men på den anden side er det også nu, at man kan give dem nogle sunde madvaner, så hvis sukkeret kan undgås lidt endnu er det nok bedst....tror jeg.
Jeg giver Julie A38 med frisk frugt i stedet for frugtyoughurt....

Det blev vist en smule rodet - håber det er forståligt alligevel...
Helle

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.