mand hvor er jeg forvirret.. omkring SU

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

19. november 2009

Moderator

Profilbillede for Moderator
Anne85 skriver:

Du får desværre kun almindelig SU sats i det år du er på barsel. Jeg var lige så forvirret da jeg skulle på barsel med Kristian midt i min uddannelse.

Senere fandt jeg ud af at nogle af mine medstuderende der også havde været på barsel havde meldt sig ud af uddannelsen i det år (så kom de jo på kontant hjælp som er højere end SU) og blev så bare optaget på uddannelsen igen efter et år. Men så skal man sørme være 100% sikker på at man bare sårn lige kan blive optaget på studiet igen.

ja, det har jeg også hørt om mange der gør.. jeg får tillæg oveni min su, fordi jeg er kronisk syg, så det kan ikke betale sig for mig at melde mig ud

undrer mig nok bare over at studerende som bliver forsinket pga. andre ting end babyer kan få de ekstra 12 klip på kontoen udbetalt, når man ikke kan når man får barn. Men jeg blev da så meget klogere at jeg får hvad der svarer til min alm. SU hver måned mens jeg er væk fra studiet

Tak for Jeres svar.

Knus Caroline, stadig skrup forvirret

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. november 2009

Sofia24

Hej Caroline!

Kan godt forstå du er forvirret, jeg sidder og knokler med næsten det samme. Men jeg har vist fundet ud af mit:

Jeg bliver bachelor i medicin har til januar, men har så et hængeparti som jeg vil tage undervisningen til igen. Det er i et sådant tilfælde man kan bruge sine 12 ekstra klip, jeg skulle bare ændre i min forventede slut-tid på bachelor-delen. Så skulle det gå i orden af sig selv...

Det gælder desværre ikke når man får barn og går på "barsel" (eller skulle man kalde det studiefri?) Der er nok en grund til der er 12 fødselsklip og 12 ekstraklip...

Kram Sofia

Anmeld

19. november 2009

Moderator

Sofia24 skriver:

Hej Caroline!

Kan godt forstå du er forvirret, jeg sidder og knokler med næsten det samme. Men jeg har vist fundet ud af mit:

Jeg bliver bachelor i medicin har til januar, men har så et hængeparti som jeg vil tage undervisningen til igen. Det er i et sådant tilfælde man kan bruge sine 12 ekstra klip, jeg skulle bare ændre i min forventede slut-tid på bachelor-delen. Så skulle det gå i orden af sig selv...

Det gælder desværre ikke når man får barn og går på "barsel" (eller skulle man kalde det studiefri?) Der er nok en grund til der er 12 fødselsklip og 12 ekstraklip...

Kram Sofia

tak Sofia

Tror bare jeg skal ned til vores SU vejleder og bede hende om at ordne tingene for mig, for det med at klare det hele på nettet synes jeg altså ikke er ret let! Det er ikke som dengang man printede nogle standard formularer ud og så satte 1000 kryds

Knus Caroline, som stadig er fint tilfreds med de penge jeg får under min "barsel"

Anmeld

19. november 2009

Riwe

Er også på SU :-)

Man skal huske på at man kun kan bruge sine barselsklip i den uddannelse man er igang med når man bliver forældre da kan altså f.eks. ikke videreføres fra en Bachelor uddannelse til en kandidat uddannelse.

Man kan få sine fødsels/barselsklip udbetalt på 3 måder - Se link:

http://www.su.dk/SaerligStoette/foraeldre/dufaarbarn/vu/udbetaling/Sider/default.aspx

Det kommer så an på hvor meget "almindelige SU-klip" man har tilbage hvad man har mulighed for at vælge.
Men hvis man har nok kan man jo få det dobbelte hver måned :-)

Helt klart en god ide at snakke med en SU vejleder, det er jo det de er der for! Håber du finder ud af det!

Anmeld

19. november 2009

Michala

Riwe skriver:

Man kan få sine fødsels/barselsklip udbetalt på 3 måder - Se link:

http://www.su.dk/SaerligStoette/foraeldre/dufaarbarn/vu/udbetaling/Sider/default.aspx

Det kommer så an på hvor meget "almindelige SU-klip" man har tilbage hvad man har mulighed for at vælge.
Men hvis man har nok kan man jo få det dobbelte hver måned :-)

Nu gjorde I da mig helt nervøse Jeg har da læst mig frem til at man sagtens kan fortsætte med at få sine normale klip + de 12 klip ved siden af, så længe man har klip nok. Er det ikke også det du ville, Caroline, for det burde du da have nok klip til...

Men det er også det Riwe skrive at man kan, så mon ikke det er som jeg regner med For jeg kan da ikke leve for et klip uden at have arbejde ved siden af....

Anmeld

19. november 2009

Moderator

Michala skriver:

Nu gjorde I da mig helt nervøse Jeg har da læst mig frem til at man sagtens kan fortsætte med at få sine normale klip + de 12 klip ved siden af, så længe man har klip nok. Er det ikke også det du ville, Caroline, for det burde du da have nok klip til...

Men det er også det Riwe skrive at man kan, så mon ikke det er som jeg regner med For jeg kan da ikke leve for et klip uden at have arbejde ved siden af....

jo, det er netop det jeg mener.. men så vidt jeg har forstået nu SKAL man være studieaktiv for at få de alm. klip + fødselsklippene

For jeg har skam ikke planer om at fortsætte og afslutte studiet med en nyfødt på skødet

Anmeld

19. november 2009

Michala

Caroline86 skriver:

jo, det er netop det jeg mener.. men så vidt jeg har forstået nu SKAL man være studieaktiv for at få de alm. klip + fødselsklippene

For jeg har skam ikke planer om at fortsætte og afslutte studiet med en nyfødt på skødet

Wow...nu er jeg da også bare endnu mere forvirret! Der er da ikke mange der kan studere med en nyfødt, så jeg tænkte da bare, at man ikke skulle have meldt sig ud eller tage decideret orlov. Og så var jeg lige inde og læse om det hvor der står noget, som jeg opfatter som, at man kan blive betragtet som studieaktiv indtil man er forsinket i 12 måneder. Men skal vist også liiige have en snak med su-vejlederen!!

Anmeld

19. november 2009

Moderator

Michala skriver:

Wow...nu er jeg da også bare endnu mere forvirret! Der er da ikke mange der kan studere med en nyfødt, så jeg tænkte da bare, at man ikke skulle have meldt sig ud eller tage decideret orlov. Og så var jeg lige inde og læse om det hvor der står noget, som jeg opfatter som, at man kan blive betragtet som studieaktiv indtil man er forsinket i 12 måneder. Men skal vist også liiige have en snak med su-vejlederen!!

jeg har nemlig også læst på det i dag og blev skruphamrende forvirret fordi jeg netop forstod at man godt kunne få de ekstra klip ved siden af de andre - og at man udskyder studiet i et år (eller lign), ligesom hvis man var dumpet en eksamen.. så jeg tror vi to har forstået det på præcis samme måde... Det er også utroligt at det skal være så kryptisk at tyde de ting der står på hjemmesiden... det er ikke til at blive klog på

Anmeld

20. november 2009

Riwe

Det er forskelligt fra  uddannelsessted til uddannelsessted hvornår man erklares studieinaktiv. På mit studie skal man f.eks. bare bestå en eksamen inden der er gået 2 år.

Jeg skulle bare lade være med at vælge nogen fag og så var der ingen problemer i det.
Det burde være muligt at få det arrangeret fornuftigt.

Igen - en SU vejleder vil nok være en stor hjælp.

Anmeld

20. november 2009

qp

Caroline86 skriver:

jeg har nemlig også læst på det i dag og blev skruphamrende forvirret fordi jeg netop forstod at man godt kunne få de ekstra klip ved siden af de andre - og at man udskyder studiet i et år (eller lign), ligesom hvis man var dumpet en eksamen.. så jeg tror vi to har forstået det på præcis samme måde... Det er også utroligt at det skal være så kryptisk at tyde de ting der står på hjemmesiden... det er ikke til at blive klog på

Når du går på barsel som studerende har du 12 barselsklip.

Hvert barselsklip svarer til en månedes SU.

Det du så kan gøre er at holde 12 måneders barsel og få SU i 12 mdr eller kan du vælge kun, at holde 6 mdrs barsel og få dobbelt SU - det er op til dig.

De resterende klip har intet med din barsel at gøre, så dem skal du ikke spekulere på.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.