mand hvor er jeg forvirret.. omkring SU

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.902 visninger
19 svar
0 synes godt om
19. november 2009

Moderator

Profilbillede for Moderator

Hej alle i kloge kvinder..

Jeg er ved at vride min hjerne i stykker over alt det med SU, fødselsklip og tillæg når man får barn under uddannelse.

Jeg går på "barsel" efter det her semester. Dvs. i slutningen af januar og skal starte igen et år efter (feb. 2011). Jeg har termin d.26/2 2010.

Nu skulle jeg lige ind på minsu og lave sagerne om og er du vimmer jeg blev forvirret.

Hvad har jeg ret til, rent økonomisk?

Så vidt jeg har forstået har jeg 12 fødselsklip (som jeg jo bruger, ét om måneden mens jeg er på "barsel") men har jeg udover det ret til alm. SU? For det er jo mange ekstra penge at tage med, hvis man har lov til det!?

Kan se på nettet at jeg har 19 klip tilbage på mit klippekort og jeg afslutter efter planen uddannelsen et år senere end først planlagt (pga. "barsel") og bliver derfor færdig juni 2011. Har jeg så ret til de ekstra 12 klip der er sat af når jeg bliver forsinket et år?

Håber virkelig nogen kan svare mig på det her, for det hele snurrer rundt

Knus Caroline

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. november 2009

Lullaby

Nej du får kun barselsklip. Dobbeltklip hvor man også får su + barsel er hvis du stadig er aktiv. Dvs stadig går i skole. Du bruger ikke dine alm klip imens. Dvs du har stadig de klip inden barsel som efter medmindre du får dobbelt (er aktiv)

Anmeld

19. november 2009

Moderator

MorpåSjælland skriver:

Nej du får kun barselsklip. Dobbeltklip hvor man også får su + barsel er hvis du stadig er aktiv. Dvs stadig går i skole. Du bruger ikke dine alm klip imens. Dvs du har stadig de klip inden barsel som efter medmindre du får dobbelt (er aktiv)

men hvad er så de ekstra 12 klip der står på min "konto" nu? der står 19 klip, selvom  jeg efter planen skal afslutte om 7 måneder!?

Anmeld

19. november 2009

Lullaby

Dem mister du hvis ikke du fortsætter med noget andet  Forstået på den måde at de er på deres plads hvis du nu skulle blive forsinket pga eksamner der driller

Anmeld

19. november 2009

Moderator

MorpåSjælland skriver:

Dem mister du hvis ikke du fortsætter med noget andet  Forstået på den måde at de er på deres plads hvis du nu skulle blive forsinket pga eksamner der driller

ok...så dvs de bliver bare slettet hvis jeg består som planlagt juni 2011? det er da næsten synd for mig, når nu de står der og gerne vil bruges

Anmeld

19. november 2009

Moderator

MorpåSjælland skriver:

bliver bare forvirret når de på SU's hjemmeside skriver at fødselsklippene er EKSTRA su

Hvis du får barn under en videregående uddannelse, kan du få ekstra SU (fødselsklip) – også selv om du har brugt alle dine almindelige SU-klip.

For at få ekstra SU må du ikke være erklæret studieinaktiv i måneden inden, vi udbetaler pengene. For eksempel skal du være studieaktiv i april for at få ekstra SU i maj. Derimod behøver du ikke være studieaktiv i den periode, hvor du får den ekstra SU udbetalt – men du må gerne.

Anmeld

19. november 2009

Lullaby

De er også ekstra. Du mister ikke klip jo Men får dem gratis Nej de vil stå der til hvis du om 4 år får lyst til at studere igen.

Anmeld

19. november 2009

Moderator

MorpåSjælland skriver:

De er også ekstra. Du mister ikke klip jo Men får dem gratis Nej de vil stå der til hvis du om 4 år får lyst til at studere igen.

men så synes jeg jo også at ekstra klip burde være noget man får oveni? og når nu jeg har 12 ekstra klip på kontoen til hvis jeg skulle blive forsinket på uddannelsen, burde jeg så ikke få de 12 klip når nu jeg rent faktisk bliver forsinket?

Du kan godt høre jeg er smæk forvirret ikke!?

Anmeld

19. november 2009

Anne85

Du får desværre kun almindelig SU sats i det år du er på barsel. Jeg var lige så forvirret da jeg skulle på barsel med Kristian midt i min uddannelse.

Senere fandt jeg ud af at nogle af mine medstuderende der også havde været på barsel havde meldt sig ud af uddannelsen i det år (så kom de jo på kontant hjælp som er højere end SU) og blev så bare optaget på uddannelsen igen efter et år. Men så skal man sørme være 100% sikker på at man bare sårn lige kan blive optaget på studiet igen.

Anmeld

19. november 2009

Lærke90

Caroline86 skriver:

men så synes jeg jo også at ekstra klip burde være noget man får oveni? og når nu jeg har 12 ekstra klip på kontoen til hvis jeg skulle blive forsinket på uddannelsen, burde jeg så ikke få de 12 klip når nu jeg rent faktisk bliver forsinket?

Du kan godt høre jeg er smæk forvirret ikke!?

Det er også en jungel

Men jo du får tildelt 12 ekstra klip i og med du får et barn. Men du får dem ikke oven i din normale su.

Det er bare sådan at du kan holde et års barsel hvor du stadig har samme indkomst som før du gik på barsel. Når du så starter igen kan du få forsøger tillæg ved siden af su.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.