Det med sproget...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

799 visninger
10 svar
0 synes godt om
12. november 2009

ivfmarie

Siger jeres jeg/mig eller bruger de deres eget navn? (Hedder det ikke at omtale sig selv i 3. person?)

Og jer selv? Er det "nu skal jeg" eller "nu skal mor"

Jeg er lidt imponeret over Maltes ret ofte korrekte brug af jeg, mig, min, mit. Jeg har faktisk aldrig hørt ham omtale sig selv i 3.person - hvilket vel er en fordel.
Men ellers er han sgu en spasser til at snakke!

Marie - eller jeg...eller er det mig.. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. november 2009

Rasmine

Jeg siger feks:

Hør nu efter hvad JEG siger.

Eller:

Jeg synes ikke du skal slå Rasmus.

På job siger jeg jo heller ikke:

Skal Mette hjælpe dig?

Vel, eller noget?

Mette - som synes det lyder frygteligt når folk omtaler sig selv ved fornavn

Anmeld

12. november 2009

Grynt

Uhmmm jeg er ikke den rette at spørge for Freja er langt bag ud i hendes sprog (ca 1år) og hun siger hverken Freja, mig, jeg eller noget som helst andet, kun moar moar moar moar hele dagen...ok og så lige et par andre ord også

Anmeld

12. november 2009

ivfmarie

Jeg bruger også mest "jeg".. Jeg tror det laver mindst forvirring i længden.

Det sker da at jeg bruger Mor om mig selv - mest hvis ungerne er virkelig pyldrede.... "Nååårhh... kom, så skal Moar puste..."

Tilgengæld sig Casper og jeg Far og Mor til hinanden.. som et tusse-gammelt ægtepar . Men så slipper ungerne for at blive forvirrede over gloser som Nar og Idiot

(not!!)

Anmeld

12. november 2009

Lise

Simon fandt ud af for et par uger siden at det var ham der var Simon - og siden da har han brugt sit eget navn om sig selv i flæng, som f.eks. hvis han får noget: "Er det til Simon", hvis han kigger i spejlet siger han "Det er Simon", men føler han sig uretfærdigt behandlet siger/råber/skriger han bare "MIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIN"!!!

Vi er nok faktisk ret dårlige derhjemme til at omtale os selv som jeg, men siger f.eks. i stedet "skal mor hjælpe dig" mv. Og ja, har tænkt mange gange, at det er sgu da åndsvagt. Men det sitter fast!

På den anden side har jeg hørt ham meget indenfor den seneste uge bruge mig/dig/min/dit...men tror ikke helt han kan finde hoved og hale i det..endnu..

Anmeld

12. november 2009

birgittemarie

ivfmarie skriver:

Jeg bruger også mest "jeg".. Jeg tror det laver mindst forvirring i længden.

Det sker da at jeg bruger Mor om mig selv - mest hvis ungerne er virkelig pyldrede.... "Nååårhh... kom, så skal Moar puste..."

Tilgengæld sig Casper og jeg Far og Mor til hinanden.. som et tusse-gammelt ægtepar . Men så slipper ungerne for at blive forvirrede over gloser som Nar og Idiot

(not!!)

Harh harh

Her har Nova Maria brugt "dig" om sig selv siden... jeg ved ikke hvornår, men det er huleme længe. Hun fangede engang, hvor vi så billeder eller hendes spejlbillede og altid sagde "det er dig" og siden har hun været overbevist om, at hun er dig.

Den sidste uges tid, er hun dog begyndt at eksperimentere lidt med min i stedet for "den er din," når hun synes, noget er hendes.

Men prøv lige at forklare forskellen på dig og mig og min og din til sådan en størrelse... Manner. Jeg prøver stadig, men det er endnu ikke lykkedes.

Til gengæld øver jeg mig så også i at sige jeg i stedet for mor om mig selv, for det har jeg heller ikke været god til. I starten ville man jo gerne lære dem, at man var mor og far osv., så det er vel også først nu, det er ved at være relevant, at man også hedder Jeg, når man omtaler sig selv... I hope.

Knus Birgitte

Anmeld

12. november 2009

Muffinmus

hmm, William han siger bare mig, jeg min....

Jeg siger moár og jeg og mig.....bruger vist tit mor:-)

Elsker at være mor og titlen skal da lige med i ny og næ...det samme gør grev iIgolf jo

Ellers retter jeg ham når han siger mig skal ud og køre til JEG, eller mig hopper i sofaen til jeg....

Men sprogligt er der bare sket vildt meget her de sidste 3-4 mdr, han snakker som et vandfald her hjemme , ikke så meget med gæster, men nogle gange.

Og sødt når han retter på lille søster der kravler hen til vores gulvplanter.

Nej Tor, jeg sagde nej    ...lol

Anmeld

12. november 2009

Kaufie

William siger Wiiam om sig selv - i starten sagde han "mias" når noget var hans, men nu siger han "miiiiiin". Din, dig og dit bruger han ikke endnu.

Jeg siger vist mest mor om mig selv - har slet ikke tænkt over at han jo  skal vænnes til at sige jeg om sig selv..... Men det skal jeg da nok til.

Anmeld

12. november 2009

Susan1978

Lise skriver:

Simon fandt ud af for et par uger siden at det var ham der var Simon - og siden da har han brugt sit eget navn om sig selv i flæng, som f.eks. hvis han får noget: "Er det til Simon", hvis han kigger i spejlet siger han "Det er Simon", men føler han sig uretfærdigt behandlet siger/råber/skriger han bare "MIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIN"!!!

Vi er nok faktisk ret dårlige derhjemme til at omtale os selv som jeg, men siger f.eks. i stedet "skal mor hjælpe dig" mv. Og ja, har tænkt mange gange, at det er sgu da åndsvagt. Men det sitter fast!

På den anden side har jeg hørt ham meget indenfor den seneste uge bruge mig/dig/min/dit...men tror ikke helt han kan finde hoved og hale i det..endnu..

Det er noget af det samme her..

Emil siger Emil om ham selv.. men hvis nogen tager hans ting, så er det MIIIIIIIINNNNNNNNN

Anmeld

13. november 2009

..

Hmmm.. Kommer vist til ret meget at sige mor i stedet for jeg Havde da egentligt ikke overvejet at det er tosset, men det er det jo lidt - hun ved sq da godt jeg er hendes mor..

Hun er ret godt til at formulere sig "Jeg skal ned til helle", "Jeg elsker min lillebror" osv, der er egentligt længe siden hun har sagt "Det er Smillas".. Godt med den slags tråde, jeg glemmer jo helt at lægge mærke til det ellers

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.