Bækken-smerter, ikke bækken-løsning.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

21.451 visninger
14 svar
0 synes godt om
11. november 2009

RumlesMor

Jeg har nu flere og flere dage hvor jeg dårligt kan gå pga. smerter fra bækkenet. Det føles som rigtig ømme muskler...som når man har løbet langt, og ikke får strukket ordentlig ud.

Jeg er ikke så bekrymret for bækkenløsning, da dette skulle mærkes som være ustabilt. Og det er ikke på den måde. Men det påvirker da min gang, og jeg vralter afsted når det er værst.

Har haft kontakt med min læge, som siger jeg skal prøve at holde mig i ro, når jeg har ondt...og bliver det værre skal jeg komme derop.

Det gør også ondt når jeg sidder stille, men er klart tydeligst når jeg går rundt. Og det gør jeg en del, trods kontorarbejde. Desuden har jeg en datter på 3 år, og så løber man jo konstant rundt derhjemme

Jeg håber lidt at nogen har oplevet den samme ømme (og smertefulde) fornemmelse, og kan give gode råd udover hvile...for det er min hverdag altså ikke indrettet til. Jeg tænker lidt om en fys kan gøre noget - når de nu kan afhjælpe bækkenløsning??

-RumlesMor.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. november 2009

mariamiss6

Bækkenløsning kan altså såmænd også sagtens være een  ulidelig 9 måneder lang smerte, tro mig....

jeg synes at det du fortæller lyder som bækkenløsning, jeg forstår ikke rigtigt hvorfor du "afviser" at det kan være det?

Jeg vraltede også afsted som en anden and, jo mere ondt det gjorde, jo mere drejede jeg røven fra side til side ikke vrikkede men drejede. Til sidst gik jeg næsten en omgag om mig selv for hvert skridt, når det var aller værst....

Hvis det er bækkenløsning, eller andet skævhed i området omkring bækken eller hofter så synes jeg helt bestemt du skal få gjort noget ved det.... Hvis ikke du gør noget, så er det slet ikke sikkert det går væk igen nogen sinde. Og der er da bare ikke noget mere ulideligt end at have ondt konstant.... jeg er selv pisse træt af mit bækken, og ville ønske jeg kunne betale for behandling af en eller anden slags.

Så ja, mon ikke en fysioterapeut eller kiropraktor ville kunne hjælpe dig?

Anmeld

11. november 2009

RumlesMor

mariamiss6 skriver:

Bækkenløsning kan altså såmænd også sagtens være een  ulidelig 9 måneder lang smerte, tro mig....

jeg synes at det du fortæller lyder som bækkenløsning, jeg forstår ikke rigtigt hvorfor du "afviser" at det kan være det?

Jeg vraltede også afsted som en anden and, jo mere ondt det gjorde, jo mere drejede jeg røven fra side til side ikke vrikkede men drejede. Til sidst gik jeg næsten en omgag om mig selv for hvert skridt, når det var aller værst....

Hvis det er bækkenløsning, eller andet skævhed i området omkring bækken eller hofter så synes jeg helt bestemt du skal få gjort noget ved det.... Hvis ikke du gør noget, så er det slet ikke sikkert det går væk igen nogen sinde. Og der er da bare ikke noget mere ulideligt end at have ondt konstant.... jeg er selv pisse træt af mit bækken, og ville ønske jeg kunne betale for behandling af en eller anden slags.

Så ja, mon ikke en fysioterapeut eller kiropraktor ville kunne hjælpe dig?

Er slet ikke i tvivl om at bækkenløsning er en ulidelig lang smerte - det skulle bestemt ikke lyde som om jeg så "let" på det...

Jeg  tror ikke selv at det er bækkenløsning. Og det er udelukkende bygget på hvad jeg har læst om det andre steder på nettet. Jeg forestiller mig, at bækkenløsning gør MERE ondt, end hvad jeg lige har...min smerte er som sagt mere en slags kraftig ømhed.

Men jeg VED det jo reelt ikke...har ikke prøvet noget lignede før?!

Jeg overvejer nu at ringe til min læge i morgen tidlig, og høre om hun vil hjælpe mig - for det er frustrende at gå som en and hele dagen.

Jeg vil jo helst undgå bækkenløsning - og håbede derfor at blive bekræftet i at andre havde bækkensmerter uden det blev værre.

Anmeld

11. november 2009

mariamiss6

RumlesMor skriver:

Er slet ikke i tvivl om at bækkenløsning er en ulidelig lang smerte - det skulle bestemt ikke lyde som om jeg så "let" på det...

Jeg  tror ikke selv at det er bækkenløsning. Og det er udelukkende bygget på hvad jeg har læst om det andre steder på nettet. Jeg forestiller mig, at bækkenløsning gør MERE ondt, end hvad jeg lige har...min smerte er som sagt mere en slags kraftig ømhed.

Men jeg VED det jo reelt ikke...har ikke prøvet noget lignede før?!

Jeg overvejer nu at ringe til min læge i morgen tidlig, og høre om hun vil hjælpe mig - for det er frustrende at gå som en and hele dagen.

Jeg vil jo helst undgå bækkenløsning - og håbede derfor at blive bekræftet i at andre havde bækkensmerter uden det blev værre.

Du kan gøre flere ting for at lette dit bækken, bare i dine daglige bevægelser.....

1. tag kun et skridt ad gangen på trapper, altså altid røre trinnene med begge fødder inden du tager næste trin
  2. samlede ben er alfa og omega i stort set alle bevægelser.
  3. når du skal ind og ud af en bil, rejse dig fra en stol,  så tag begge ben ud til siden på samme tid, og drej hele kroppen på én gang. dette kan gøres let ved at sidde på en plastikpose, for eksempel i bilen, den hjælper til at du glider nemmere i sædet
  4. når du skal rejse dig fra sengen, skal du ligge på siden, samle benene, svinge dem ud samtidig, og så rejse dig ved hjælp af dine arme. hvorefter du så rejser dig lige op fra sengen.
  5. undgå diverse vrid i kroppen, som at sidde på tossede måder i sofaen. hav dine ben samlede lige ud fra kroppen, og sid ikke i skrædder stilling og på andre sjove måder.
  6. Tag små skridt, ikke lange. og gå roligt, så du kan slappe af mens du går.

det er umiddelbart de forskellige ting jeg lige kan huske sådan på stående fod. De kan afhjælpe smerter generelt, og lette hverdagen for dig hvis du vænner dig til at bevæge dig sådan altid, men man bliver tosset i hovedet, af konstant at huske på ikke at gøre som man plejer, de andre ting tager jo altid lige et par sekunder ekstra. Især den med trappen.

det lyder meget som bækkenløsning i mine ører, den slags smerter er jo også meget forskellig fra person til person. For eksempel er jeg i forvejen helt skævt skruet sammen der nede. Så hvor mange brokker sig over smerter ved skambenet, der havde jeg slet ikke noget. Til gengæld havde jeg de vildeste smerter bag på bækkenet, lige under lænden. og så omkring hofteskålene.
Altså man kan ikke sige der er "regler" for hvor du har ondt henne ved bækkenløsning. Men jeg synes da du skulle nævne det for din JM og pege på præcis hvor det gør ondt, så kan hun nok fortælle dig om det passer med der lige er en samling der. Jeg selv troede første gang, jeg bare havde ondt i lænden.

Anmeld

17. november 2009

RumlesMor

Har stadig ondt, og i går oplevede jeg flere gange at det gav efter i den ene side...så jeg nær var væltet. På familiens opfordring valgte jeg derfor at gå til læge idag.

Men jeg nåede dårligt at forklare forløbet og hvordan det føltes idag, før hun havde afskrevet det som almindelig lette gener.

Det synes jeg jo ikke det kan afskrives som...vralter afsted, har ondt i bækken, lænd og det stråler ned i ballen. Som dagene går kan jeg genkende flere og flere symptomer som det andre beskriver som bækkenløsning. Så nu er jeg i tvivl...?

Jeg måtte selv foreslå fys, og nærmest hive en henvisning ud af hende. Hun havde ingen kommentarer, men mente et par støttestrømper ville hjælpe...! Så vidt jeg er orienteret er støttestrømper til åreknuder og hævede ben. Altså ikke ligefrem de symptomer jeg har talt om??

Jeg er villig til at prøve alt, for vil selvfølgelig gerne undgå en sygemelding og bækkenløsning. Er bare overrasket over hvor hurtigt og let hun afviste det, når alle omkring mig mener mine symptomer viser tegn på det...    Hun trykkede mig dog på skambenet og spurgte om det gjorde ondt, hvortil jeg svarede at jeg var godt øm...men ikke lagde mig ned af smerte.

Måske er jeg blevet påvirket af omgangskredsen, og jeg fik egentlig også det svar jeg ønskede... Men omvendt mener jeg jo heller ikke at det her er normale smerter, som støttestrømper kan afhjælpe.

Ved ikke lige hvad jeg vil sige......er godt forvirret!

Anmeld

17. november 2009

forår

RumlesMor skriver:

Har stadig ondt, og i går oplevede jeg flere gange at det gav efter i den ene side...så jeg nær var væltet. På familiens opfordring valgte jeg derfor at gå til læge idag.

Men jeg nåede dårligt at forklare forløbet og hvordan det føltes idag, før hun havde afskrevet det som almindelig lette gener.

Det synes jeg jo ikke det kan afskrives som...vralter afsted, har ondt i bækken, lænd og det stråler ned i ballen. Som dagene går kan jeg genkende flere og flere symptomer som det andre beskriver som bækkenløsning. Så nu er jeg i tvivl...?

Jeg måtte selv foreslå fys, og nærmest hive en henvisning ud af hende. Hun havde ingen kommentarer, men mente et par støttestrømper ville hjælpe...! Så vidt jeg er orienteret er støttestrømper til åreknuder og hævede ben. Altså ikke ligefrem de symptomer jeg har talt om??

Jeg er villig til at prøve alt, for vil selvfølgelig gerne undgå en sygemelding og bækkenløsning. Er bare overrasket over hvor hurtigt og let hun afviste det, når alle omkring mig mener mine symptomer viser tegn på det...   Hun trykkede mig dog på skambenet og spurgte om det gjorde ondt, hvortil jeg svarede at jeg var godt øm...men ikke lagde mig ned af smerte.

Måske er jeg blevet påvirket af omgangskredsen, og jeg fik egentlig også det svar jeg ønskede... Men omvendt mener jeg jo heller ikke at det her er normale smerter, som støttestrømper kan afhjælpe.

Ved ikke lige hvad jeg vil sige......er godt forvirret!

Hej

Fik du den henvisning til en fysioterapeut??

Jeg var nemlig hos min læge og hun troede at det var den der Iskas nerve og jeg fik en henvisning. Da jeg kom op til fysio kunne han hurtig konstatere at det intet havde med den nerve at gøre, men at jeg havde bækkenløsning.

Han trykkede en masse forskellige steder omkring bæknet, så gjorde sygt ondt. Jeg har efterfølgende gået rundt med et bælte som holder hofterne/bæknet på plads og det har hjulpet helt vildt meget på mig. Jeg har samtigt været meget i ro og blev osse sygemeldt fra jobbet.

Jeg havde så ondt når jeg gik, at en tur fra sofaen til toilettet krævede rigtig mange tårer! idag har jeg næsten ingen smerter mere, så det er bare så fantastisk.

Dea 36+3

Anmeld

17. november 2009

mariamiss6

det der stråler i ballen, og gør at det ligesom giver et smæld, så dit ben giver efter når du går, det kan godt være iskias nerven. Det er noget med balle og baglår, og det gør skide nas. Jeg har selv erfaret at når min bækkenløsning har været slem og jeg har gpet meget alligevel, så kunne jeg mlrke min iskias rigtig meget...

Iskias smerterne kan måske afhjælpes ved at sove med en pude mellem benene.... Sådan at dine ben ikke er helt samlet, men stadig går lige ud fra kroppen. Det hjalp mig rigitg meget med min iskias, og også med bækkenløsningen faktisk. Jeg sov i hvert fald meget roligere om natten, og havde ikke nær så ondt når jeg stod op.

Jeg kom aldrig til fys eller kiropraktor, for jeg havde ganske enkelt ikke pengene til det.
Det gjorde heller ikke umiddelbart ondt når man bare trykkede på skambenet eller andre steder, Men så snart jeg skulle bevæge mig den mindste smule gjorde det simpelthen så ondt at jeg nogen gange hellere ville saves over med en sløv ske.
Alligevel blev det altså konstateret at det var bækkenløsning.

Jeg fik også det der bælte, men desværre kunne jeg ikke gå med det, fordi det fik mine plukkeveer til at gå fuldstændigt amok..

Anmeld

18. november 2009

RumlesMor

Tak for svarene...

Jeg fik den henvisning, så har skrevet til en fys - som bestemt mente hun ville kunne hjælpe mig. Så jeg bestiller en tid idag!

Uanset hvad det er, må der findes et stadie hvor man ikke skal spise smertestillende for at få hverdagen til at løbe rundt...og desuden hjælper de smertestillende ikke.

Glæder sig til mere bevægelighed, så jeg kan nyde de sidste måneder med min store pige .

Anmeld

18. november 2009

brumbasse

Gik til kiropraktor for ca 3 uger siden fordi mit ene ben lissom låste sig fast nederst i lænden dvs det gjorde rent ud sagt ondt i r.... nu sidder det mest "bare" i ballerne men kan godt gi jag op og ned.

Det har hjulpet rigtig meget men er der stadig af og til, hurra for sundhedsforsikring!

Anmeld

24. november 2009

RumlesMor

En afsluttende opdatering:

Var til fys, og det er "bare" bækkensmerter.... Hurra!

Jeg har fået nogen øvelser der kan styrke området og dermed forhåbenlig ikke blive alt for generet, og så skal jeg gå med et trokanterbælte/bækkenbælte.

Prøvede et bælte ved fys'en, og bare da jeg stod stille med det på - kunne jeg mærke en forskel! Dejligt at vide hvad det er, og hvordan jeg kan afhjælpe det. Er glad for at jeg kan forsætte min graviditet uden en sygemelding eller lignede... Fys'en sagde godt nok at det ikke forsvinder før jeg har født, men at jeg derefter skulle være fuldstændig ugeneret i modsætning til folk med bækkenløsning - så det var gode nyheder.

En glad og lettet gravid - jo tak!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.