Humus - hummus

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.837 visninger
10 svar
0 synes godt om
11. november 2009

Rasmine

Same same???

Nogen der kan lide det, som har en god opskrift?

Fik det engang på Cypern, men var ikke vild med det. Men vil gerne smage det igen.

Er det ikke noget med at man kan bruge det som dyppelse, til agurkestænger og gulerødder mv?

Mille skal have en legekammi med hjem fra BH idag, men kan de mon lide det, eller er der andre forslag til noget lækkert, men sundt (udover den sædvanlige frugt)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. november 2009

ka li ja

jeg har desværre ikke nogen opskrift... det kan smage rigtig godt, eller det kan være rigtig tørt.... det er godt at dyppe fallafler i uhhmm

ellers ville jeg nok foreslå nogen guakka

avokado, hakket tomater(uden kærner og saft), hvidløg, citron salt og peber. det er godt at dyppe alt i

Anmeld

11. november 2009

Siber

øh jeg kan desværre ikke en opskrift på humus, har ellers selv købt kikærter så jeg kunne lave det, men så kom der en influenza i vejen, men læser gerne med!

Hvad kan man ellers lave af sunde ting og sager. Groveboller, og man kan jo også lave sund dip med græskyoghurt, eller lave frugt spyd.

åh er helt blank

Anmeld

11. november 2009

Kaufie

Hvad med pizzasnegle - hvis dejen er noget fuldkorns noget er det vel også fhv sundt?

Anmeld

11. november 2009

ivfmarie

Stik dem en petit Danone og en Prince-rulle

Ej - det var bare pjat

Hvad med små pitarød med lidt hakkede grøntsager og måske en bette smule kyllingekød?

Anmeld

11. november 2009

Nadi

I LÅVE IT!!

Humus

Tilberedningstid: Min. 11 timer.

Arbejdstid: Ca. 15 min.

Sådan gør du:

Dag 1:

1. Læg kikærterne i en skål og dæk dem med vand. Læg noget over skålen og stil den i køleskabet i min. 10 timer.

Dag 2:

2. Hæld kikærterne i en sigte og skyl dem i koldt vand. Put dem i en gryde og fyld vand i, så det dækker kikærterne.

3. Læg låg på og sæt gryden på kogepladen. Skru helt op for varmen, indtil vandet koger.

4. Skru lidt ned for varmen og let eventuelt lidt på låget. Kog kikærterne i 1 time.

En time senere...

5. Lad kikærterne køle af, skyl dem eventuelt i koldt vand.

6. Put kikærterne i en blender eller food proccessor. Tilsæt hvidløg, olie, citronsaft, spidskommen, og tahin. Blend det hele sammen.

7. Tilsæt eventuelt mere citronsaft eller noget vand, hvis du synes humusen er for fast.

8. Smag til med salt og peber og servér (eller put hummus i en lille bøtte og tag med på madpakke).

Hummus:

• Hummus - dagen før
  • 60 g tørrede kikærter (ca. ¾ dl)
  • ½ liter vand - til iblødsætning
  • Hummus
  • ½ liter vand - til kogning
  • 1 laurbærblad
  • ½ tsk olivenolie
  • 1½ tsk friskpresset citronsaft
  • 1 lille knust fed hvidløg
  • ¼ tsk stødt spidskommen
  • ¼ tsk groft salt
  • 2 spsk Karolines Køkken kvark 1%
  • 2 persillerødder i stave (ca. 150 g)
  • 1 rød peberfrugt i stave (ca. 125 g)
  • 125 g squash i stave

Hummus - dagen før: Skyl de tørrede kikærter og kom dem i en skål. Hæld dem over med vand og lad dem stå tildækket i køleskabet i ca. 1 døgn.

Lad de udblødte kikærter dryppe af i en sigte - smid udblødningsvandet væk. Kom kikærterne i en gryde med kogende vand tilsat laurbærblad. Kog kikærterne ved svag varme og under låg i ca. 45 min., eller til de er møre. Tag 4 spsk kogevand fra og hæld resten af vandet fra kikærterne. Kom kikærterne i en skål og fjern laurbærbladet. Tilsæt det varme kikærtevand, olivenolie og resten af ingredienserne. Blend med en stavblender til hummusen er glat. Stil hummusen tildækket i køleskabet til den er kold. Smag den kolde hummus til og server den sammen med grønsagsstavene.
Tips: Når du alligevel er i gang, er det nemmere at lave en større portion hummus. Den kan holde sig i køleskabet i 4-5 dage. Lav fx 4 portioner hummus på én gang. Brug halvdelen koldt til dip eller pålæg. Lav kikærtefrikadeller af resten: Tilsæt 1 dl havregryn, 2 dl finthakket porre, lidt salt og peber. Form farsen til små frikadeller og steg dem gyldne i lidt rapsolie. Humussen kan også laves af skyllede kikærter fra dåse. Til en portion skal du bruge ca. ½ dåse = 120 g udblødte kikærter.

Anmeld

11. november 2009

Rasmine

Nadi skriver:

I LÅVE IT!!

Humus

Tilberedningstid: Min. 11 timer.

Arbejdstid: Ca. 15 min.

Sådan gør du:

Dag 1:

1. Læg kikærterne i en skål og dæk dem med vand. Læg noget over skålen og stil den i køleskabet i min. 10 timer.

Dag 2:

2. Hæld kikærterne i en sigte og skyl dem i koldt vand. Put dem i en gryde og fyld vand i, så det dækker kikærterne.

3. Læg låg på og sæt gryden på kogepladen. Skru helt op for varmen, indtil vandet koger.

4. Skru lidt ned for varmen og let eventuelt lidt på låget. Kog kikærterne i 1 time.

En time senere...

5. Lad kikærterne køle af, skyl dem eventuelt i koldt vand.

6. Put kikærterne i en blender eller food proccessor. Tilsæt hvidløg, olie, citronsaft, spidskommen, og tahin. Blend det hele sammen.

7. Tilsæt eventuelt mere citronsaft eller noget vand, hvis du synes humusen er for fast.

8. Smag til med salt og peber og servér (eller put hummus i en lille bøtte og tag med på madpakke).

Hummus:

• Hummus - dagen før
  • 60 g tørrede kikærter (ca. ¾ dl)
  • ½ liter vand - til iblødsætning
  • Hummus
  • ½ liter vand - til kogning
  • 1 laurbærblad
  • ½ tsk olivenolie
  • 1½ tsk friskpresset citronsaft
  • 1 lille knust fed hvidløg
  • ¼ tsk stødt spidskommen
  • ¼ tsk groft salt
  • 2 spsk Karolines Køkken kvark 1%
  • 2 persillerødder i stave (ca. 150 g)
  • 1 rød peberfrugt i stave (ca. 125 g)
  • 125 g squash i stave

Hummus - dagen før: Skyl de tørrede kikærter og kom dem i en skål. Hæld dem over med vand og lad dem stå tildækket i køleskabet i ca. 1 døgn.

Lad de udblødte kikærter dryppe af i en sigte - smid udblødningsvandet væk. Kom kikærterne i en gryde med kogende vand tilsat laurbærblad. Kog kikærterne ved svag varme og under låg i ca. 45 min., eller til de er møre. Tag 4 spsk kogevand fra og hæld resten af vandet fra kikærterne. Kom kikærterne i en skål og fjern laurbærbladet. Tilsæt det varme kikærtevand, olivenolie og resten af ingredienserne. Blend med en stavblender til hummusen er glat. Stil hummusen tildækket i køleskabet til den er kold. Smag den kolde hummus til og server den sammen med grønsagsstavene.
Tips: Når du alligevel er i gang, er det nemmere at lave en større portion hummus. Den kan holde sig i køleskabet i 4-5 dage. Lav fx 4 portioner hummus på én gang. Brug halvdelen koldt til dip eller pålæg. Lav kikærtefrikadeller af resten: Tilsæt 1 dl havregryn, 2 dl finthakket porre, lidt salt og peber. Form farsen til små frikadeller og steg dem gyldne i lidt rapsolie. Humussen kan også laves af skyllede kikærter fra dåse. Til en portion skal du bruge ca. ½ dåse = 120 g udblødte kikærter.

Eh, tusind tak...

Er måske lidt mere...omstændigt end jeg regnede med... Men jeg gemmer lige opskriften.

Mette - som undrer sig over om man kan købe det færdigt?

Anmeld

11. november 2009

Nadi

Mebach skriver:

Eh, tusind tak...

Er måske lidt mere...omstændigt end jeg regnede med... Men jeg gemmer lige opskriften.

Mette - som undrer sig over om man kan købe det færdigt?

Ja det er ikke bare lige noget man smider sammen på en eftermiddag.

Man kunne få det færdiglavet i City frugt, men de har jo lukket. Så nu ved jeg ikke, hvor man ellers kan få det. Jo på Italia

Anmeld

11. november 2009

Rasmine

Nadi skriver:

Ja det er ikke bare lige noget man smider sammen på en eftermiddag.

Man kunne få det færdiglavet i City frugt, men de har jo lukket. Så nu ved jeg ikke, hvor man ellers kan få det. Jo på Italia

Men Italia er da sårn lidt...nederen?

Mette - som overnight er blevet for fin til Italia, man skal vel snart på Michelin restaurant

Anmeld

11. november 2009

Nadi

Mebach skriver:

Men Italia er da sårn lidt...nederen?

Mette - som overnight er blevet for fin til Italia, man skal vel snart på Michelin restaurant

Synes det er okay, det er ihvterfald skide skægt hvis man er med MariaE, Tynen, Lisbeth og Louise  

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.