“Til døden os skiller?”

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

25. juni

*.*

Profilbillede for *.*
Mor til 4 + en engel

Bekymrer mig mere hvordan han reagerer end selve spørgsmålet om hvem der vil hvad

det er da et personligt valg, og det hedder trods alt til døden os skiller - I er døde og så skal man altså begraves efter sidste ønske. Hvem siger jeres aske flyder til samme sted i havet? I kan ende i hver jeres ende af verden teoretisk set

synes det er fuldstændig vanvittigt, og man skal da bare respektere hinandens ønsker om efterlivet. Derimod synes jeg han måske burde få lidt hjælp, måske en at tale med? For det er da en overreaktion af en anden verden

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. juni

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere

Jeg kan godt se, der er noget romantisk ved forestillingen om at “være ved hinandens side” selv efter døden. Jeg kan ikke se noget romantisk ved at ville bestemme, hvor dét så skal være. Og slet ikke ved at lade det blive årsag til konflikt, mens I stadig lever og har hinanden. Det er en meget mærkelig problemstilling, han prioriterer at dyrke, mens I kunne nyde livet med hinanden. Når det betyder så meget for ham, at I skal “følges ad”, mens det ikke har den store betydning for dig, så må han jo vælge, hvad der er vigtigst for ham - havet eller følgeskabet. 

Vi og I ved jo intet om, hvad livet vil bringe. Den ene af jer kan få en tagsten i hovedet om en uge, mens den anden lever 40 år endnu og måske finder en ny kærlighed at følges med, til døden dem/jer skiller. Hårdt sagt - men det er altså helt skævt i mine øjne at gå og lægge planer for sin egen OG sin partners bisættelse nu.

Selvfølgelig er det godt at kende den andens ønske, hvis døden indtræffer uventet og tidligt, men dén tager man så til efterretning. Og så husker man på, at ja - en dag skal vi dø - men alle andre dage skal vi ikke, og de dage tæller forhåbentlig mere for ham. 

Jeg synes ikke, man skal gøre døden til et tabu, som man ikke forholder sig til, men der er dog grænser for, hvor meget den skal drøftes og have lov at fylde på et tidspunkt i livet, hvor I formentlig har mange år tilbage. Jeg ville ruske i ham og vise, at solen skinner, og ferien står for døren. 

Anmeld Citér

26. juni

Seldomseen

Profilbillede for Seldomseen

Min mand vil kremeres og på de ukendtes grav. Jeg vil kremeres og spredes over vandet. Jeg synes, der er noget lidt trist ved ikke at ville det samme. Men sådan er det nu engang. 

Anmeld Citér

26. juni

Jixy

Profilbillede for Jixy

Din mand vælger at blive stedt til hvile samme sted som hans forældre, i stedet for sammen med dig. Så han er vel lige så meget/lidt off som dig. 
Han kan også tilpasse hans ønsker til dine eller I kan tale om det samme - i stedet for at han bliver Rasmus 5 år.

I har begge lige meget ret til at begraves hvordan i ønsker det.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.