Anonym skriver:
Men det samme kan man jo sige om stesolid, ketogan etc. - det har en ret awesome effekt for de fleste, hvis det ikke var for risikoen for misbrug, afhængighed og bivirkninger. Og de samme risici er forbundet med (mis)brug af Ritalin for personer uden ADHD - eller den lidelse hos dig, som det har en positiv effekt på.
Så jeg synes, din konklusion er forkert og potentielt skadelig - ikke for dig, men for de mange, som risikerer at ende i misbrug af Ritalin, hvis de tager det på et forkert grundlag.
Jeg ved skam godt, at mange ser mine holdninger til psykofarmaka som problematiske og jeg er også suspenderet fra flere forums
Ikke desto mindre vil jeg blive ved med at sige det. Det meste af det psykofarmaka, der er på gaden nu er slet ikke optimalt, pga bivirkninger, seponeringssymptomer og som du skriver misbrugspotentiale, som man ser særligt ved benzodiazepiner, opioider og også Ritalin (den gruppe, der minder om amfetamin). Jeg blev dybt afhængig af Ritalin, indtil jeg blev psykotisk af det. Der er ofte en meget uheldig bagside af medaljen, når man tager psykofarmaka, som psykiatrien og de privatpraktiserende psykiatere ikke informerer tilstrækkeligt om. Det er ofte positionen "Hvis vi kan minimere en række symptomer nu, må bivirkningerne og udtrapningen tages hånd om senere" (senere bliver ofte patienten på egen hånd). Så derfor vil jeg altid sige nej til psykofarmaka. Men ærligt som jeg også skriver, jeg savner, her 15 år senere stadig Ritalin som det var, før jeg fik forfølgelsesangst af det. Og jeg vil altid have en negativ mening om, at det meste psykofarmaka har til formål at dæmpe patienter ned.
Anmeld
Citér