Er der kvinder herinde med ADHD?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.083 visninger
17 svar
2 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
5. januar

Anonym trådstarter

Nogle der har ADHD? Hvad gjorde at du havde mistanke om det? Tager du medicin og hvilken? Hjælper det?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. januar

Anonym

Jeg har.

Jeg valgte selv at blive udredt og betalte selv via det private. 
Jeg tager medicin, fordi det giver mig mere energi i hverdagen. Dog er jeg også bevidst om, at jeg hverken er en anden eller lignende end før. Så medicin er en hjælp, ikke andet. 

Anmeld Citér

5. januar

Anonym trådstarter

Hvilken medicin tager du? Gav det dig mere overskud i hverdagen? Oplever du nogle bivirkninger?

Anmeld Citér

6. januar

Anonym

Anonym skriver:

Nogle der har ADHD? Hvad gjorde at du havde mistanke om det? Tager du medicin og hvilken? Hjælper det?

Jeg har ADHD. Jeg har altid vidst jeg var anderledes end andre.. men har aldrig vidst hvorfor. Der var mange ting ved mig jeg ikke selv forstod. 
En dag sad jeg og snakkede med en online bekendt, gennem gaming verdenen og hun spurgte om hun måtte stille mig et personligt spørgsmål. Det svarede jeg ja til og hib spurgte “er du nogensinde blevet testet for adhd” til det var svaret nej. Har aldrig skænket det en tanke fordi jeg altid havde haft en helt anden opfattelse af hvad adhd var. 
hun listede så alle tegnende jeg havde der gjorde hun mistænke det og jeg kunne sætte kryds med samtlige. 

så jeg kontaktede min læge som sagde at for at få en udredning så skulle jeg gennem en psykolog/psykiater. Men der er flere års ventetid. Men hun kunne sige med sikkerhed at ja det havde jeg. Med de ting jeg fortalte var hun slet ikke i tvivl. 

brikkerne faldt på plads. Så jeg valgte ikke at tage til psykolog/psykiater og har også valgt medicinen fra. Nu forstår jeg hvad der er “galt” med mig. Så jeg takler det selv. Har levet uden medicin i 40 år. Så hvorfor starte nu. 

det var blot min historie. Jeg har stadig en del at lærer med at takle det. Men med forståelse fra kollegaer, venner og familie. Så er jeg kommet langt 

Anmeld Citér

7. januar

Liland

Profilbillede for Liland

Jeg har både ADHD og Aspergers.

(Og derudover også angst, panikangst og kompleks ptsd)

Jeg blev udredt som 40 årig (halvandet år siden) 

Jeg har altid følt at jeg var anderledes og har altid haft følelsen af ikke at høre til. 

Mit humør har altid kørt som en rutsjebane i Tivoli og jeg kunne gå fra 0-400 på 2 sekunder.

Jeg har altid haft krudt i røven, haft en million ideer, som ikke er blevet fuldført. Jeg har startet mange nye hobbyer, blot for at miste interessen for dem igen efter kort tid. Jeg har været i gang med 19 uddannelser og har kun formået at fuldføre en.

Jeg har været sygemeldt af mange omgange, når jeg har haft et arbejde, har det maks holdt et år, fordi jeg brænder ud og bruger for meget energi på at være til stede i dagligdagen og ikke kan sortere indtryk fra og dermed tager alt ind.

Jeg har haft den ene depression og stress reaktion efter den anden.

Jeg får methylphenidat depot både morgen og eftermiddag. Medicinen hjælper mig til at styre mit humør, den hjælper mig med at regulere og den giver mig den energi og overskud jeg ellers ikke har.

Jeg er pt i praktik/arbejdsprøvning for at finde ud af om jeg kan udvikle arbejdsevne nok til et fleksjob eller om jeg ender på en førtidspension.

Anmeld Citér

7. januar

Ekko

Profilbillede for Ekko

Enig med den dame, der skrev, at hvis man ikke er startet på medicin DON'T DO IT. Det meste psykofarmaka er bivirkningstungt og vanedannende og har ofte kun begrænset effekt på ens udfordringer. Terapi. Specialpædagogisk støtte. Aflastning. Er vejen frem. 

Anmeld Citér

8. januar

Liland

Profilbillede for Liland

Enig med den dame, der skrev, at hvis man ikke er startet på medicin DON'T DO IT. Det meste psykofarmaka er bivirkningstungt og vanedannende og har ofte kun begrænset effekt på ens udfordringer. Terapi. Specialpædagogisk støtte. Aflastning. Er vejen frem. 

Det er meget individuelt hvor god effekt man har af medicinen og hvor store bivirkninger man har.

Jeg har praktisk taget ingen bivirkninger og de få der er, er absolut til at leve med (mundtørhed og nedsat appetit) 

Specialpædagogisk støtte og psykoedukation hjælper helt sikkert,.men desværre er det næsten umuligt at få en henvisning til det offentlige og skal man selv betale er det vanvittigt dyrt (med mindre man har en sundhedsforsikring) jeg har selv været udenfor arbejdsmarkedet i flere år og er derfor nødsaget til at søge ved det offentlige og i den ventetid der er, hjælper medicinen mig til at regulere og styre min ADHD.

Aflastning er svært at få, når hverdagen bare ruller derud af, mand, børn og hverdagslivet kræver sin andel af den energi man har til rådighed og der er ikke altid ro og tid til at tage pauser i løbet af dagen.

Jeg arbejder med mig selv hver eneste dag og jeg ville absolut ikke undvære min medicin.

Anmeld Citér

8. januar

Ekko

Profilbillede for Ekko
Liland skriver:

Det er meget individuelt hvor god effekt man har af medicinen og hvor store bivirkninger man har.

Jeg har praktisk taget ingen bivirkninger og de få der er, er absolut til at leve med (mundtørhed og nedsat appetit) 

Specialpædagogisk støtte og psykoedukation hjælper helt sikkert,.men desværre er det næsten umuligt at få en henvisning til det offentlige og skal man selv betale er det vanvittigt dyrt (med mindre man har en sundhedsforsikring) jeg har selv været udenfor arbejdsmarkedet i flere år og er derfor nødsaget til at søge ved det offentlige og i den ventetid der er, hjælper medicinen mig til at regulere og styre min ADHD.

Aflastning er svært at få, når hverdagen bare ruller derud af, mand, børn og hverdagslivet kræver sin andel af den energi man har til rådighed og der er ikke altid ro og tid til at tage pauser i løbet af dagen.

Jeg arbejder med mig selv hver eneste dag og jeg ville absolut ikke undvære min medicin.

Jeg tænkte ikke på ADHD medicin. Det er awesomt fordi man får så meget energi. 

Anmeld Citér

8. januar

Anonym

Ekko skriver:

Jeg tænkte ikke på ADHD medicin. Det er awesomt fordi man får så meget energi. 

Hvis man får meget øget energi og føler sig ovenpå på den der meget energifyldte måde (som hvis man har fået meget kaffe eller taget stoffer) har man formentlig ikke adhd men så er det fordi at medicinen gør dig hyperaktiv pga de amfetaminlignde virkningsstoffer der er i. Blot til info. Tror der er mange der er udredt for adhd der ikke har det. Men hvad ved jeg. Det er ikke et forum til den debat. 

jeg har adhd og jeg bliver faktisk rolig og kan bedre overskue tingene med min medicin. Og har mere overskud på den måde at jeg ikke er drænet helt og aldeles sidst på dagen fordi jeg konstant er på overarbejde . Men har valgt at holde pause, da jeg ikke er på overarbejde 

Anmeld Citér

8. januar

Ekko

Profilbillede for Ekko
Anonym skriver:

Hvis man får meget øget energi og føler sig ovenpå på den der meget energifyldte måde (som hvis man har fået meget kaffe eller taget stoffer) har man formentlig ikke adhd men så er det fordi at medicinen gør dig hyperaktiv pga de amfetaminlignde virkningsstoffer der er i. Blot til info. Tror der er mange der er udredt for adhd der ikke har det. Men hvad ved jeg. Det er ikke et forum til den debat. 

jeg har adhd og jeg bliver faktisk rolig og kan bedre overskue tingene med min medicin. Og har mere overskud på den måde at jeg ikke er drænet helt og aldeles sidst på dagen fordi jeg konstant er på overarbejde . Men har valgt at holde pause, da jeg ikke er på overarbejde 

Det viste sig, at jeg ikke har ADHD, men noget andet som Ritalin er et vidundermiddel for. Al anden psykofarmaka er noget lort i hvert fald for mig. Jeg har draget konklusionen, at adhd medicin er awesome for mennesker UDEN Adhd. Hvilke egentlig gør mig ked af det, når jeg tænker på, at medicin som Ritalin ikke er udviklet for at give mennesker med negative symptomer et bedre liv, men for at dæmpe mennesker med ADHD ned. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.