Hej.
Det samme skete for mig for 3,5 år siden og det er svært at give gode råd... for smerten man står i er så stor, at intet nærmest kan hjælpe...
De ting, som alligevel lindrede en smule, var, at jeg huskede mig selv på, at jeg følte så stor sorg, fordi jeg også havde følt stor kærlighed - jeg læste et sted, at sorgen er en hjemløs kærlighed og jeg kunne trods alt (midt i smerten) glæde mig ved, at jeg havde haft en mor, der var så fuld af kærlighed...
Jeg lavede også et "alter" til hende herhjemme - jeg har det faktisk stadig. Der satte jeg et billede af hende og mig, da jeg var 1 år gammel, og her har jeg ofte friske blomster, hendes yndlingsjulepynt eller hvis jeg finder en ting, jeg gerne ville have vist hende, så kan jeg sætte den der - ligesom børnene også kan sætte ting til mormor på den hylde. Hun ville begraves i fællesgraven, som også ligger 40 minutter væk, derfor er det rart med et lille sted herhjemme, hvor man kan mindes hende. Der er også lys, jeg kan tænde osv....
Jeg har også en mindekasse med ting - det er de skøreste ting, såsom blade fra træer, der sprang ud, mens hun levede, en bake-off pose fra Aldi, hvor hun tit handlede. Alt muligt, der kunne minde mig om hende.
Jeg savner hende stadig meget og kan stadig pludselig den indskydelse, at jeg vil sende et billede eller dele en sjov historie om børnene med hende. Hun var den, jeg delte alle de sjove og søde ting med børnene med og de kommer næsten ikke engang til at kunne huske hende.
Nu, hvor det er jul, bager jeg altid hendes yndlingssmåkager og så tager børnene og jeg på kirkegården, drysser lidt på jorden ved hendes urne og tænder lys for hende.
Jeg læste også "Min Mor er Død"-bogen, hvor 4 kendte kvinder, bl.a. Hanne Vibeke Holst, deler deres erfaringer. Det hjalp, for jeg var meget alene i sorgen og her var ingen sorggruppe.
Når jeg savner hende, kan jeg også finde på at strikke eller hækle, for det var noget, vi havde sammen og jeg arvede meget garn og sådan noget udstyr. Så føles det lidt som om, vi er sammen om det. Og ellers har jeg en afspilningsliste og en mappe med alle billeder af hende samlet i, som jeg så kan høre, når jeg savner hende alt for meget - så skal jeg bare være alene og tillader mig selv at svælge fuldstændig hæmningsløst i sorgen. Det gør ondt, men man har det bedre - og fordi man bare tillader sig at tænke 100% på sin mor, så føler man lidt, at man har været tættere på dem.
Husk også at man ikke længere tænker på sorgen som faser og noget, man skal komme sig over. Man snakker snarere om sorgens 2 spor - prøv at læse om det. Det hjalp lidt, for så når man havde en god dag, behøvede man ikke få dårlig samvittighed eller noget.
Så det er det, der virkede lidt for mig...