Fylder rundt og gave

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

716 visninger
10 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
27. oktober

Anonym trådstarter

Jeg har brug for hjælp

Min mands far fylder rundt og han kan ikke finde på en gave. Han taler umiddelbart med sin søster om det. Jeg synes, de taler om det, som om gaven kun er fra dem. Vi har desuden fællesøkonomi.

Mine forældre skal også med til fødselsdagen og min far fylder rundt til næste år.

Fordi de ikke kan finde på en gave, så er de ude i at købe en gave til mange mange tusinde kroner.

Og her opstår problemet så: 

For det første klinger det hult i mine ører, at bare fordi de ikke kan finde på noget, så kan det kun blive noget til mange mange tusinde kroner.

Derudover fordi mine forældre også kommer, så føler jeg, at vi bliver nødt til at give for det samme til næste år, og så bliver det et seriøst højt beløb. Vi har aldrig købt så dyre gaver før.

Og der er bare noget, der vrider sig inde i mig ift hvorfor mindre ikke også kan gøre det.

Der er nogle ting omkring det, jeg er indebrændt over og jeg synes, det er svært at tale om, uden at min mand insinuerer, at jeg er nærig.

Jeg er helt med på en stor gave, da det er rund fødselsdag, men beløbet er gået for vidt. Og desuden er alt jo relativt ift gaver og beløbet på dem.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. oktober

Anonym

Hvilket beløb snakker vi om?

Anmeld Citér

27. oktober

Unicorn1

Profilbillede for Unicorn1

Altså har I råd til gaven uden det ødelægger/rammer jeres økonomi? 

Og evt. Råd til samme gave til dine forældre, hvis det er? 

Derudover skal man huske, at der vel også er mødre, der holder runde fødselsdage, så skal de vel også have for samme beløb, hvis det er sådan, I følger det?! 

Jeg personligt har et ca. Beløb til folk, men det er ikke altid, at det er 100% det samme beløb, folk får for.. Og jeg har aldrig givet noget for det der med at skulle følge et bestemt beløb.. Jeg gør det, som føles rigtigt og som jeg har råd til.. Fx fik min kæreste lego til 360 kr. I fødselsdagsgave, for så kan jeg give ham for en lille smule mere i julegave måske.. Men vi kører med 500 kr. Til hinanden, for det er dét, vores økonomi kan gå med til.. 

Anmeld Citér

27. oktober

Anonym trådstarter

Unicorn1 skriver:

Altså har I råd til gaven uden det ødelægger/rammer jeres økonomi? 

Og evt. Råd til samme gave til dine forældre, hvis det er? 

Derudover skal man huske, at der vel også er mødre, der holder runde fødselsdage, så skal de vel også have for samme beløb, hvis det er sådan, I følger det?! 

Jeg personligt har et ca. Beløb til folk, men det er ikke altid, at det er 100% det samme beløb, folk får for.. Og jeg har aldrig givet noget for det der med at skulle følge et bestemt beløb.. Jeg gør det, som føles rigtigt og som jeg har råd til.. Fx fik min kæreste lego til 360 kr. I fødselsdagsgave, for så kan jeg give ham for en lille smule mere i julegave måske.. Men vi kører med 500 kr. Til hinanden, for det er dét, vores økonomi kan gå med til.. 

Altså normalt har vi måske givet for op mod 1000 kr til fx jul og nogle gange til fødselsdag. 

Her taler vi 6-7-8.000 kr. - kun fra os af... Og føler personligt, at vi skal give for det samme til min far ellers føler jeg, det er forskelsbehandling.

Jeg synes, det er svært det med penge, for i udgangspunktet bryder jeg mig heller ikke om, at en gave skal koste et bestemt beløb. Samtidig bliver det, i gaven, også meget tydeligt, hvad vi lægger i den og jeg synes virkelig, at beløbet er stukket helt af.. for ja, så fylder hun også rundt og lige pludselig er der også et markeringsbryllup. Og hvis vi giver for det her beløb og min far så kun får for et mindre (men stadig større end normalt) beløb, der kan jeg bare mærke, at jeg gerne vil have nogenlunde lighed mellem gaverne. Ligesom at mine forældre også giver for nogenlunde det samme til os børn. Eller at mine svigerforældre også altid har holdt regnskab med, hvad de har givet deres børn.

Jeg føler, at giver vi først for det her beløb, så binder det og det har jeg ondt i maven over.

Det handler ikke om, at der ikke er nogen, som har fortjent en gave til den og den pris. 

Jeg synes bare, det har stukket helt af. Det er som om, det bare skal være vildere og større og fodfæstet mangler

Anmeld Citér

27. oktober

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Hvilket beløb snakker vi om?

6-7-8.000 kr kun fra os

Anmeld Citér

27. oktober

Anonym

Altså budgetterne er meget forskellige afhængig af om det er min mands fars side af familien eller min mands mors side af familie, ligeledes min familie, så kan ikke følge at du er nødt til at give din far for samme beløb, dine forældre ved vel heller ikke hvad i giver for ?

Anmeld Citér

27. oktober

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Altså budgetterne er meget forskellige afhængig af om det er min mands fars side af familien eller min mands mors side af familie, ligeledes min familie, så kan ikke følge at du er nødt til at give din far for samme beløb, dine forældre ved vel heller ikke hvad i giver for ?

Vores budgetter har altid været nogenlunde ens uanset, om det har været gaver til mine forældre eller til mine svigerforældre.

Og jo det handler om at give en hel rejse med alt betalt til dem begge, selvom det kun er ham, der fylder rundt. Så behøver man ikke regne ret meget for ikke at kunne regne ud, hvad vi har givet i omegnen af. Og det har vi aldrig givet for før, og jeg ved heller ikke, hvordan den skal toppes, når de så snart har guldbryllup, hvor det ville give mere mening, men det gav vi jo slet slet ikke for, da mine forældre holdt deres bryllupsdag.

Altså jeg bliver ked af det helt ned i maven Jeg ville ønske, jeg kunne sige, at det ikke betød noget, men det gør det altså bare og beløbet er altså også bare højt 

Anmeld Citér

27. oktober

Unicorn1

Profilbillede for Unicorn1
Anonym skriver:

Vores budgetter har altid været nogenlunde ens uanset, om det har været gaver til mine forældre eller til mine svigerforældre.

Og jo det handler om at give en hel rejse med alt betalt til dem begge, selvom det kun er ham, der fylder rundt. Så behøver man ikke regne ret meget for ikke at kunne regne ud, hvad vi har givet i omegnen af. Og det har vi aldrig givet for før, og jeg ved heller ikke, hvordan den skal toppes, når de så snart har guldbryllup, hvor det ville give mere mening, men det gav vi jo slet slet ikke for, da mine forældre holdt deres bryllupsdag.

Altså jeg bliver ked af det helt ned i maven Jeg ville ønske, jeg kunne sige, at det ikke betød noget, men det gør det altså bare og beløbet er altså også bare højt 

Men så må du jo snakke med din mand og fortælle ham om dine følelser, og så sige, at da I har fællesøkonomi, så bestemmer du også over pengene, og hvis han vil give for så mange penge, så giver I fælles for 1000 kr., og så må de resterende penge komme fra ham selv - hvis I altså også har egen konto med opsparing/lommepenge

Anmeld Citér

28. oktober

Solsikke9

Profilbillede for Solsikke9

6-8.000 kr er da vildt mange penge. Forstår godt du er tilbageholden. Synes det er en god ide at du giver det du har lyst til også må din mand betale ekstra hvis han synes gaven skal være så dyr. 

Anmeld Citér

28. oktober

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Altså normalt har vi måske givet for op mod 1000 kr til fx jul og nogle gange til fødselsdag. 

Her taler vi 6-7-8.000 kr. - kun fra os af... Og føler personligt, at vi skal give for det samme til min far ellers føler jeg, det er forskelsbehandling.

Jeg synes, det er svært det med penge, for i udgangspunktet bryder jeg mig heller ikke om, at en gave skal koste et bestemt beløb. Samtidig bliver det, i gaven, også meget tydeligt, hvad vi lægger i den og jeg synes virkelig, at beløbet er stukket helt af.. for ja, så fylder hun også rundt og lige pludselig er der også et markeringsbryllup. Og hvis vi giver for det her beløb og min far så kun får for et mindre (men stadig større end normalt) beløb, der kan jeg bare mærke, at jeg gerne vil have nogenlunde lighed mellem gaverne. Ligesom at mine forældre også giver for nogenlunde det samme til os børn. Eller at mine svigerforældre også altid har holdt regnskab med, hvad de har givet deres børn.

Jeg føler, at giver vi først for det her beløb, så binder det og det har jeg ondt i maven over.

Det handler ikke om, at der ikke er nogen, som har fortjent en gave til den og den pris. 

Jeg synes bare, det har stukket helt af. Det er som om, det bare skal være vildere og større og fodfæstet mangler

Jeg forstår dig udmærket, og jeg synes ikke, problemet løses ved, at din mand evt. betaler størstedelen af jeres bidrag med egne penge. Hvis de/I giver så stor en gave, har I alt andet lige sat en ny standard for gavestørrelser, som I så skal leve op til fremover. 
Jeg ville selv blive forlegen, hvis mine voksne børn og deres partnere gav mig så dyr en gave, og spekulere over, om det beroede på enighed fra alle givere, eller om nogen følte sig presset. Det er da det sidste, man ønsker sig som modtager. 

Spørgsmålet er selvfølgelig, hvad du kan stille op, når din mand ikke vil lytte og beskylder dig for nærighed. Er han evt. blevet “fanget” af samtalerne med søsteren, så han oplever, at han ikke kan skifte mening nu? 
Jeg ville insistere på, at vi tog en principiel snak om gaver. Spørge, hvad han så havde i tankerne vedr. gave til guldbryllup, svigermors runde fødselsdag og dine forældres kommende ditto. Jeg ville også bringe op, om han var helt sikker på, at det overhovedet var svigerfars ønske at modtage så stor/dyr en gave. 

Hvis han slet ikke kan påvirkes, må du i hvert fald gøre det klart, at dette vil blive et tilbagevendende issue mellem jer, og at det giver dig ondt i maven at vide, at der er sat noget i gang, som du faktisk ikke kan stå inde for. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.