Altså - egentlig synes jeg ikke, at gaver skal være en byttehandel á la “jeg får kaffe og boller/middag/brunch, du får en gave til gengæld”. Men på den anden side: Hvis man ikke vil fejres, så må det vel også omfatte gaver.
Det var noget andet, hvis der lå sygdom, stor fysisk afstand eller lignende bag. Vores yngste søn bor i den anden ende af landet og får gaver af sine søskende, når han næste gang kommer hjem på besøg, fordi det slet og ret er umuligt at arrangere fejring, når han bor i Kbh., og hans søskende i Østjylland. Tilsvarende giver han dem gaver, selvom han ikke kommer og fejrer dem.
Jeg sender en hilsen og en gave, fx blomster, når familiemedlemmer fylder rundt, har sølvbryllup eller lignende og vælger fest fra af forskellige grunde, fordi det er helt særlige anledninger.
Men en helt almindelig 32-års fødselsdag, hvor begrundelsen er, at hun ikke gider - dér ville jeg tænke, at det var logisk, hun heller ikke ville have en gave, og det virker ubetænksomt og krævende at forvente det, endda med en ønskeseddel.
Anmeld
Citér