COLA Forhold med baby

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.462 visninger
11 svar
11 synes godt om
21. september

Howst1989

Profilbillede for Howst1989

Jeg har denne her kammerat, som jeg begyndte at date for 1,5 måned siden og jeg har simpelthen præsteret at blive gravid på første date.

Vi har talt sammen frem og tilbage og vi vil gerne beholde barnet og samarbejde om det, men også date videre og se, om vi bliver kærester eller om vi bliver "gode kolleger" i det her. 

Vi kommer så til at have "dine, mine, vores børn" og skal ikke bo sammen. 

Forældre i et COLA forhold bliver vel den bedste beskrivelse.

Jeg har prøvet at finde inspiration på Google, men Google er ikke min ven i denne her.

Jeg vil gerne have nogle erfaringer med at være forælder på en anderledes måde.

Men hvor skal jeg finde de erfaringer?

Hvor opstår udfordringerne?

Og hvad skal man have på plads, som man ikke lige regner med er vigtigt i sådan en konstellation?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. september

Ekko

Profilbillede for Ekko

Jeg lever i Cola-forhold, men uden fælles børn, så jeg kan ikke svare af egen erfaring. Umiddelbart tænker jeg, at der er meget logistik der skal gå op, men det er der vel generelt i sammenbragte familier a la - hvornår har han sine børn, hvornår har du dine, hvor skal jeres fælles barn bo og hvornår skal i ses som familie, hvordan er samarbejdet med de andre forældre til jeres børn. Nu har jeg valgt Cola-forholdet, fordi jeg ønsker at minimere de praktiske aspekter ved parforholdet- rengøring, sure sokker, ture ned i Netto mm. Men har man børn både sammen og hver for sig, tænker jeg at der bliver meget arbejde, hvis barnet bor hos dig. Vi er jo ikke ens, men jeg tror, jeg ville blive irriteret på sigt, over at min kæreste ville kunne gå hjem til sit eget og lade mig stå med babyen. Omvendt kan det være, at andre ville føle, at man kunne aflaste hinanden, fordi man har hvert sit sted. 

Blandt kendte mener jeg at have læst, at Oliver Bjerrehus (var det vist) levede i Cola-forhold med en han havde tre børn med. Børnene boede hos hende, han et andet sted og så var de kærester alligevel. 

Anmeld Citér

21. september

Howst1989

Jeg ved at nogle familier med handicappede børn køber et sommerhus, for at kunne aflaste hinanden og de raske børn kan få alenetid med den ene forælder.

Vi tænker lidt samme konstellation, bare af andre årsager 

Eller ja, noget derhenad. 

Eller om man skulle kigge ind i konstellationer med regnbuefamilier? 

Der er bare ikke super meget info om, hvordan sådan en familiestruktur kan se ud i praksis.

Anmeld Citér

21. september

Howst1989

Ekko skriver:

Jeg lever i Cola-forhold, men uden fælles børn, så jeg kan ikke svare af egen erfaring. Umiddelbart tænker jeg, at der er meget logistik der skal gå op, men det er der vel generelt i sammenbragte familier a la - hvornår har han sine børn, hvornår har du dine, hvor skal jeres fælles barn bo og hvornår skal i ses som familie, hvordan er samarbejdet med de andre forældre til jeres børn. Nu har jeg valgt Cola-forholdet, fordi jeg ønsker at minimere de praktiske aspekter ved parforholdet- rengøring, sure sokker, ture ned i Netto mm. Men har man børn både sammen og hver for sig, tænker jeg at der bliver meget arbejde, hvis barnet bor hos dig. Vi er jo ikke ens, men jeg tror, jeg ville blive irriteret på sigt, over at min kæreste ville kunne gå hjem til sit eget og lade mig stå med babyen. Omvendt kan det være, at andre ville føle, at man kunne aflaste hinanden, fordi man har hvert sit sted. 

Blandt kendte mener jeg at have læst, at Oliver Bjerrehus (var det vist) levede i Cola-forhold med en han havde tre børn med. Børnene boede hos hende, han et andet sted og så var de kærester alligevel. 

Og som note, så har ingen af os plads til 2 voksne og 5 børn hver 2. Uge.

Vi har begge 2 fra tidligere. 

Så det vil også være lige i overkanten at skulle finde et sted at bo sammen inden vi har besluttet at være i fast forhold. 

Anmeld Citér

21. september

Ekko

Profilbillede for Ekko

Og som note, så har ingen af os plads til 2 voksne og 5 børn hver 2. Uge.

Vi har begge 2 fra tidligere. 

Så det vil også være lige i overkanten at skulle finde et sted at bo sammen inden vi har besluttet at være i fast forhold. 

Det sidste bliver jeg forvirret over. Synes du ikke umiddelbart, at det er en større og mere forpligtende beslutning at få et barn sammen? Før I har besluttet om I vil have et fast forhold? Man kan flytte fra hinanden igen, men børn har man for livet? Kender du ham godt nok til at vide om du vil samarbejde med ham i 18 år? Jeg ville tænke det omvendt, at det var i overkanten at få barn sammen. 

Anmeld Citér

22. september

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere

Personligt ville jeg spekulere mere over relationen til barnets far end over de praktiske rammer, hvis jeg var i dit sted. Hvad sker der, hvis den ene af jer hen ad vejen ønsker at blive kærester, og den anden blot vil være “god kollega”? Er I indstillet på, at den ene part måske finder en kæreste på et tidspunkt, og at vedkommende så også skal have en plads i konstellationen? Hvad sker der, når samarbejdet bliver svært? 

Det tænkte arrangement passer måske godt til situationen lige her og nu, hvor I begge er åbne for, at det måske bliver seriøst mellem jer og måske ikke - men det skal jo kunne fungere mellem jer de næste 18-20 år. Det er et meget usikkert fundament, I vil bygge jeres barns fremtid på - og så er der også lige fire andre børn, der skal kunne trives i det. 

Anmeld Citér

23. september

Mettep157

Profilbillede for Mettep157

Tillykke med graviditeten

Jeg kender ikke så meget til den givende situation i står i men tænker at i skal have alle aftaler klar inden baby kommer til verden.
Når i, grundet de børn i har i forvejen, har besluttet i ikke skal bo sammen hvor skal barnet så bo og have adresse? Når far skal have sin del af barslen skal barnet så bo fast ved ham da du jo igen skal på job? Bliver der lavet en fælles konto til udgifter vedr barnet når man nu må gå ud fra i ikke har fælles økonomi? Hvem står for alt det praktiske ( lægebesøg, tandlæge osv) hvor man måske er nød til at bruge en fridag på det? 

Jeg håber i finder præcis den vej i det der fungere for jer  

Anmeld Citér

25. september

Howst1989

Mettep157 skriver:

Tillykke med graviditeten

Jeg kender ikke så meget til den givende situation i står i men tænker at i skal have alle aftaler klar inden baby kommer til verden.
Når i, grundet de børn i har i forvejen, har besluttet i ikke skal bo sammen hvor skal barnet så bo og have adresse? Når far skal have sin del af barslen skal barnet så bo fast ved ham da du jo igen skal på job? Bliver der lavet en fælles konto til udgifter vedr barnet når man nu må gå ud fra i ikke har fælles økonomi? Hvem står for alt det praktiske ( lægebesøg, tandlæge osv) hvor man måske er nød til at bruge en fridag på det? 

Jeg håber i finder præcis den vej i det der fungere for jer  

Vi er godt på vej til at få lavet aftalerne.

I første omgang, så tager vi udgangspunkt i skilsmisseforældre, som er gode venner. Vi er også mere end det, men vi har brug for et sammenligningsgrundlag på det praktiske. For i eksempelvis regnbuefamilier, er der jo gerne 3 forældre og det bliver der ikke her. 

I forhold til det økonomiske er vi også godt på vej til at lave aftalerne omkring. At så længe vi ikke er kærester, Jamen så bliver det de gængse satser for børnebidrag men her undervejs, der deler vi udgifterne til baby 50/50. Om det så er vitaminpiller �� (hans id&eacute

Men det hele er jo også så nyt, at vi ikke har nået at snakke det hele til ende. Men vi har et godt udgangspunkt.

Anmeld Citér

25. september

drabo

Profilbillede for drabo
Howst1989 skriver:

Vi er godt på vej til at få lavet aftalerne.

I første omgang, så tager vi udgangspunkt i skilsmisseforældre, som er gode venner. Vi er også mere end det, men vi har brug for et sammenligningsgrundlag på det praktiske. For i eksempelvis regnbuefamilier, er der jo gerne 3 forældre og det bliver der ikke her. 

I forhold til det økonomiske er vi også godt på vej til at lave aftalerne omkring. At så længe vi ikke er kærester, Jamen så bliver det de gængse satser for børnebidrag men her undervejs, der deler vi udgifterne til baby 50/50. Om det så er vitaminpiller �� (hans id&eacute

Men det hele er jo også så nyt, at vi ikke har nået at snakke det hele til ende. Men vi har et godt udgangspunkt.

Udover alt det med udgifter, så tænk over hvor skal barnet bo, hvordan sikrer I at både far og mor får en god relation til barnet. I barslen skal den barslende have dagligt samvær med barnet, hvordan skal dette ske - skal barnet bo hos far i den periode, skal far komme og passe i dit hjem, skal du aflevere baby ved far om morgenen - og ikke mindst hvordan sikrer I at baby er klar til at den anden tager over. Hvordan vil I dele barslen? Hvad gør du/I hvis det f.eks. ender med kejsersnit og du ikke er særlig mobil i flere uger - og der stadig er en baby + 2*2 børn og boliger som skal passes. Hvordan sikrer I at alle børnene føler sig som en del af det nye og får et godt forhold til deres nye lillesøskende.

I forhold til sygdom er det jo sådan at samværsforælder kun kan tage barns sygedage på sine samværsdage, så det er nok vigtigt at have en samværsaftale nedskrevet, hvis ikke den ene forælder skal have alle syge dage. Og hvordan i forhold til jeres andre børn - skal den nye lillesøster/bror være sammen med sine halvsøskende - skal du/han have dage hvor personen er helt børnefri osv.

Der bliver pludselig mange hold forældre, der skal til at koordinere ferier og jul uanset om i bliver sammen eller ej - Tænker også at I begge skal overveje om I er klar til at blive enlige forældre til børn med to forskellige fædre/mødre såfremt forholdet ikke holder og kan jeres venskab bære dette.

Men også hvordan sikrer I som andre også er inde på en ligelig fordeling af både arbejdet og ansvaret for den lille ny, hvis I ikke bor sammen.

Anmeld Citér

1. oktober

Howst1989

Jeg har været lidt i min egen lille verden på det seneste.

Sagen er den, at jeg har været under mistanke for GUL graviditet, men at det nu peger i retningen af, at jeg har haft en BIO og blevet gravid kort tid efter grundet kort cyklus efter fortrydelsespille. Så det peger i retning af, at jeg er blevet gravid 2 gange inden at HCG er ude af kroppen efter BIO. 

Men jeg er naturligvis stadig under observation, men tænker at jeg har været gravid i 4-5 uger, selvom jeg har haft positiv test i knap 7 uger. 

Så derfor lidt distræt 

Men Summa summarum. 

Jeg har tidligere været gift og brændt nallerne på det. Både grundet den mand jeg var gift med, men i høj grad også fordi jeg har mærket hvor kvalt jeg bliver som person af kirkeklokker og fællesøkonomi.

Det her med, hvor barnet skal bo er slet ikke et issue overhovedet. Naturligvis skal baby bo hos mig og den umiddelbare plan er, at i forbindelse med fødsel kommer far til at bo hos mig et par uger i forbindelse med barsel. 

I og med hans job og ny termin er omkring midt juni, så bliver der også mere luft til at kunne være der i tide og utide.

I mit tidligere ægteskab, kostede det mig +200.000 for at finde ud af det hele, fordi vi fik fra hinanden da jeg var gravid med den mindste. 

Og som os der har været igennem FRH ved, så er missionen at gøre os til de gode kolleger og det er vi enige om, at vi som minimum kan være for hinanden. 

Men vi ønsker stadig at date hinanden .

Så den mere langsigtede plan er, at han kommer og overnatter én dag om ugen, så han både kan være far for sine nuværende børn og den baby der måske kommer + at vi dater videre. 

Nok mest af alt, fordi jeg er en af de kvinder der har brændt nallerne for at love guld og grønne skove, levede op til det - men mistede mig selv undervejs i idealer. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.