Mad og husholdningskonto

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.661 visninger
18 svar
7 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
21. september

Anonym trådstarter

Vi sætter 7500 kr ind hver måned på en mad og husholdningskonto. 
Det dækker ALT! 
Eller det burde det for jeg kan desværre ikke få det til at slå til Hvilket betyder at jeg går i minus på min egen konto hver evig måned da jeg tager af den når der er nul på mad og husholdningskontoen. Det er en ond spiral jeg ikke kan komme ud af. 
Min kæreste ønsker ikke at sætte flere penge ind på den konto. 
Det er mig der handler. 

Jeg aner ikke mine levende råd for hvordan jeg skal få pengene til at slå til  

Så kom med alle jeres gode råd til hvordan jeg kan spare penge ��

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. september

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet

Hvor mange er I? 

Vi er 6 i husstanden og har 8000 kr om måneden, det er mere end rigeligt og vi forsøger ikke at sparer.

Laver I madplaner osv ?

Anmeld Citér

21. september

Anonym trådstarter

Fortvivlet skriver:

Hvor mange er I? 

Vi er 6 i husstanden og har 8000 kr om måneden, det er mere end rigeligt og vi forsøger ikke at sparer.

Laver I madplaner osv ?

Vi er 4 personer. 2 voksne, 1 teenager og 1 barn.

Vi forsøger at lave madplan, men det er ikke noget fast hver uge

Anmeld Citér

21. september

Solsikke9

Profilbillede for Solsikke9

jeg forstår ikke helt at din kæreste har så meget modstand på at sætte flere penge ind på husholdningsbudgettet? Forstår nok slet ikke at I har så opdelt økonomi når I har børn sammen. Det er jo ikke meningen at den ene skal lide og ikke have råd mens den anden ingen problemer har. En sød kæreste ville da se det som at i er i det sammen.. 

Anmeld Citér

21. september

Anonym trådstarter

Solsikke9 skriver:

jeg forstår ikke helt at din kæreste har så meget modstand på at sætte flere penge ind på husholdningsbudgettet? Forstår nok slet ikke at I har så opdelt økonomi når I har børn sammen. Det er jo ikke meningen at den ene skal lide og ikke have råd mens den anden ingen problemer har. En sød kæreste ville da se det som at i er i det sammen.. 

Vi har fælles økonomi. 

Han mener bare, at det må være nok med de 7500 kr.

Jeg har en indkøbsliste som jeg holder mig til og handler primært i Rema. Tager flere ting af den gældende ting hvis den er på tilbud. Så jeg prøver virkelig at være bevidst. Alligevel er det ikke godt nok 

Anmeld Citér

21. september

Anonym

Jeg tænker måske du/I skal se på indkøbsvaner. 
Jeg er typen der ikke vil bruge alle vores penge på mad og husholdning. 
Vi handler tilbud og laver madplaner og det gør det let ikke at overforbruge synes jeg. Alle vores konti er fælles, så vi har ikke en decideret madkonto, men jeg holder nogenlunde styr på hvad vi bruger på indkøb. 

Vi er to voksne, 2 teenagere og et barn. Og ofte en kæreste eller ven der spiser med. 

Vi handler for ca. 1000kr. om ugen. Vi lever ikke skrabet, men vi laver også meget selv og bager alt brød/kage m.m. 

Nogle uger bruger vi mere, andre mindre. Hvis der fx er tilbud på det vaskemiddel vi plejer at bruge køber vi gerne er stort lager ind, det betyder selvfølgelig at jeg så bruger lidt flere penge, men det udligner sig med tiden. 

Vi køber ikke ren økologi som vi gjorde engang fordi vi synes det på nogle varer er blevet ret dyrt. Vi bruger mange bønner, kikærter, linser og grøntsager, så kødretter rækker lidt længere. 

I må få talt om hvad der er vigtigt for jer i forhold til indkøb og madvaner, for det giver selvfølgelig ikke mening at du skal bruge af egen konto for at I har råd til at leve. Har han et forslag til at få det til at række? 

Anmeld Citér

21. september

Savanna

Profilbillede for Savanna

Prøv at gemme kvitteringer i 14 dage og se, hvad du faktisk bruger pengene på. 
Sniger der sig ekstra varer med i kurven?

Kan du få kød til at række længere ved at supplere med fx kål, gryn eller linser (endda også sundere) i forskellige retter. 

Handler du ind mere end 1-2 gange om ugen?

Anmeld Citér

21. september

drabo

Profilbillede for drabo

Tænker også i må gå bon'er igennem. Og se om der er nogle poster som bare løber afsted for jer. Det er jo svært for fremmede at se om i virkelig elsker ost, og der derfor ryger for 800kr ost i kurven hver måned eller noget andet.

Hvis han mener jeres budget er stort nok, så kunne han jo prøve at handle ind i en måneds tid eller to.

Ellers så er det jo at se på hvor man kan spare - f.eks. behøver man jo ikke varm aftensmad med kød hver aften. Herhjemme har vi f.eks. en sandwich dag, hvor man får sandwich eller rugbrødsmadder - det er mere familie logistik end økonomi - men er alligevel en billig dag. Ellers suppe eller grød - pasta med grøntsager.

Men første skridt, hvis I vil spare er at se på hvad pengene bliver brugt til - måske lave kategorier som frugt, grønt, kød, pålæg, brød, slik, læskedrikke osv og se om en af posterne fylder vildt meget - der er i alle fald familier der kan leve for langt færre penge, men også mange som bruger langt flere og det handler jo tit om valg og vaner.

Ellers kunne du jo prøve kuvert metoden - 1500 i en kuvert til hver uge i en måned og så prøve at få det til at række - så er der lidt til den sidste uge uden i ryger over budgettet pr. måned.

Anmeld Citér

21. september

Anonym

Vi er også 4 personer (2 voksne og 2 piger på hhv 12 og 15 år) og handler for Max 5000 hver måned.
Vi lager ugentlige madplaner, som bl.a indeholder retter til 2 dage ad gangen, så vi også får rester engang imellem. Vi bruger Mambeno og handler ind i Rema hver søndag. Enkelte gange mangler vi småting, som vi handler i løbet af ugen. Der er endda plads til junk food i ny og næ. Det er dog ikke noget vi får hver måned. 

Hvis der er tilbud på fx rugbrød, smør mv køber vi flere styks og kommer i fryseren. 

Håber du kan bruge ovenstående til inspiration

Anmeld Citér

21. september

Anonym

Vi er 2 voksne og 3 børn. Alle 5 skal have madpakker. Vi har 6000kr/måned til mad, men bruger reelt 7000kr. Og vi lever godt (synes jeg). 

Det kan klart mærkes positivt, når vi har en madplan med mange vegetarretter. Kød er virkelig dyrt. 

Det kan mærkes positivt når vi sørger for at der er til rester. Fx kylling i karry kræver kun 1 dåse kokosmælk ekstra og så har vi til to dage. 

Ændring i vores mentalitet omkring måltidet. I bund og grund handler det om én ting: at blive mæt. Så kan det godt være du ikke kan tage to portioner - men det går nok. Ingen går sultne i seng. Ekstra ærter, Broccoli og gulerødder på tallerken, så behøves nr to portion ikke. 

Det er ok at måltidet ikke altid er eksotisk og spændende. En suppe eller kogt pasta med tomatsovs kan sagtens gøre det. 

Vælg discount og lav madplan. 

Og så må I forventningsafstemme hvad I ønsker for jeres måltider. For det er dyrt at handle ind og ønskes der er vis standard, så skal man hoste op med pengene, ellers rækker de bestemt ikke langt. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.