At købe 'skodprodukter' second hand...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.534 visninger
16 svar
12 synes godt om
26. juli

Anonym trådstarter

Et spørgsmål til debat, da jeg selv er i tvivl ...

De fleste har efterhånden nok opsnappet, at billige kinesiske online-platforme som TEMU eller SHEIN er noget man bør holde sig langt fra. Både grundet miljøet, den giftige kemi, udnyttelsen af fattig arbejdskraft, osv. osv...

Men ... af og til støder jeg på de billige (og ja, også dårlige) produkter, når jeg handler genbrug. Forleden forelskede min datter sig fx i en frygtelig syntetisk hættetrøje fra SHEIN ... selvfølgelig til ingen penge.

Spørgsmål: Ville de af jer, som ellers har taget kritisk stilling til at undgå disse platformene, alligevel vælge at købe det brugt? 

På plussiden: Skaden er sket, skidtet er allerede fragtet tværs over kloden, den fattige arbejder er allerede udnyttet, det er bedre end at det går til spilde  ... og lidt af den giftige kemi er givetvis vasket ud over længere tid... ?

Eller ville I fastholde principperne? Hvad tænker andre?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. juli

GodKarma

Profilbillede for GodKarma

Fastholde at temu-vare ikke skal ind på min matrikel. Aldrig. Heller ikke selvom barnet står med store øjne og vil have en ting derfra. I teorien, når du køber varen (brugt), så har du også indirekte støttet.

Det bliver et kæmpe nej tak herfra.

Anmeld Citér

26. juli

Anonym trådstarter

GodKarma skriver:

Fastholde at temu-vare ikke skal ind på min matrikel. Aldrig. Heller ikke selvom barnet står med store øjne og vil have en ting derfra. I teorien, når du køber varen (brugt), så har du også indirekte støttet.

Jeg er egentlig enig. Og det er heller ikke vanskeligt for mig at forklare et barn hvorfor det bliver et nej - jeg oplever faktisk at de er mega seje som forbrugere, hvis man forklarer dem hvorfor. Der hvor jeg kommer til kort, er det du skriver om indirekte støtte... for her er jeg i tvivl. Er det bedre at det havner i skraldespanden, end at det trods alt bliver brugt til noget, når først skaden er sket?

Anmeld Citér

26. juli

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet

Nej

Svigermor har opdaget temu, hvilket er forfærdeligt, for det er jo billigt, hun tænker slet ikke at kvalitet er derefter plus det er skade kemi og ikke sikkerhedsmæssigt forsvarligt

Hun har dog efterhånden fattet at tøj bliver smidt ud, for mine skal ikke have kemi jeg ikke kan stå inde for på. Hun køber dog alt muligt bras hun giver til ungerne, og det er svært at få smidt ud uden at få voldsomme konflikter herhjemme. Især den ældste som er mulig autist, køber hun "Pokemon kort" til (de er selvfølgelig ikke ægte) og så har hun købt en Pokemon lampe med knapbatterier som selvfølgelig ikke er lukket inde, det kan mine nerver næsten ikke holde til. Heldigvis bruger den batterierne rimlig hurtigt, så "vi har ikke flere batterier" når den ikke virker mere 

Anmeld Citér

26. juli

IenFart

Profilbillede for IenFart
GodKarma skriver:

Helt enig. Køb af en brugt temu vare er sådan set bare med til at holde efterspørgslen i live, når folk oplever deres billigt indkøbte skrammel kan videresælges.

Anmeld Citér

26. juli

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Jeg er egentlig enig. Og det er heller ikke vanskeligt for mig at forklare et barn hvorfor det bliver et nej - jeg oplever faktisk at de er mega seje som forbrugere, hvis man forklarer dem hvorfor. Der hvor jeg kommer til kort, er det du skriver om indirekte støtte... for her er jeg i tvivl. Er det bedre at det havner i skraldespanden, end at det trods alt bliver brugt til noget, når først skaden er sket?

Det er et stort ansvar at tage på sig at “redde” varerne fra at ryge i  skraldespanden  
Der er jo også den mulighed, at en anden end dig og dit barn køber skidtet, så jeg ville afgjort holde fast i både principper og gennemskuelighed for barnet. 
Det er lidt samme dilemma, som når supermarkedet sætter svinekoteletter, der i forvejen er så billige, at man ved, den stakkels gris har haft et lorteliv, ned i pris pga. kort holdbarhed. 

Anmeld Citér

27. juli

*.*

Profilbillede for *.*
Mor til 3 + en engel
Fortvivlet skriver:

Nej

Svigermor har opdaget temu, hvilket er forfærdeligt, for det er jo billigt, hun tænker slet ikke at kvalitet er derefter plus det er skade kemi og ikke sikkerhedsmæssigt forsvarligt

Hun har dog efterhånden fattet at tøj bliver smidt ud, for mine skal ikke have kemi jeg ikke kan stå inde for på. Hun køber dog alt muligt bras hun giver til ungerne, og det er svært at få smidt ud uden at få voldsomme konflikter herhjemme. Især den ældste som er mulig autist, køber hun "Pokemon kort" til (de er selvfølgelig ikke ægte) og så har hun købt en Pokemon lampe med knapbatterier som selvfølgelig ikke er lukket inde, det kan mine nerver næsten ikke holde til. Heldigvis bruger den batterierne rimlig hurtigt, så "vi har ikke flere batterier" når den ikke virker mere 

Åh det genkender jeg så godt! 
jeg har dog givet helt forbud, det skal ikke ind i mit hjem og mine børn skal ikke i kontakt med det. Det skabte en større konflikt mellem sviger og jeg, men sådan er det. 
hun mener det er åndssvagt at betale mere for det samme, og mener ikke kemien er et problem, jeg er lige modsat. Det er så endt med at hedde sig at jeg er snobbet og kun vil have dyre ting til mine børn men det kan jeg leve med. 
hun køber det til de andre børnebørn også tøj osv. det må så være op til de andre forældre i familien at vælge. Vores børn får ikke gaver af hende sådan rigtig mere, sidste fødselsdag fik min store datter en pakke kæmpe kridt fra Harald Nyborg i gave og jeg en spydig kommentar om kemien i kridt også var et problem?

Anmeld Citér

27. juli

Solsikke9

Profilbillede for Solsikke9

Ser intet problem med det selv. Men jeg kan også godt finde på at købe direkte fra SHEIN 1-2 gange om året. Jeg har nogle træningsbukser derfra som er SÅ gode og holder virkelig godt. 

Der er farlige ting og kemikalier i så meget, mon ikke meget bliver vasket væk i vask? Men så er der jo self alt det med dårlige forhold for dem der producerer tøjet osv, der er jo også noget etisk med det. Vi har et overforbrug af tøj, så det er da bedre at du køber SHEIN genbrug end at du går ud og køber nyt. 

Anmeld Citér

27. juli

Anonym trådstarter

Solsikke9 skriver:

Ser intet problem med det selv. Men jeg kan også godt finde på at købe direkte fra SHEIN 1-2 gange om året. Jeg har nogle træningsbukser derfra som er SÅ gode og holder virkelig godt. 

Der er farlige ting og kemikalier i så meget, mon ikke meget bliver vasket væk i vask? Men så er der jo self alt det med dårlige forhold for dem der producerer tøjet osv, der er jo også noget etisk med det. Vi har et overforbrug af tøj, så det er da bedre at du køber SHEIN genbrug end at du går ud og køber nyt. 

Der er jo netop ikke "farlige ting og kemikalier i så meget" hvis man holder sig til produkter godkendt indenfor EU og eksempelvis CE-mærket, osv. Det er jo flere gange bevist, at især SHEIN og TEMU produkter er langt værre... uagtet om lidt vaskes ud over tid eller ej....

Og ja, så er der lige de der 'detaljer' med at have miljøet og fattige menneskers liv på samvittigheden... den er heller ikke så rart i mine øjne ... Men måske det lidt i mindre grad bør tynge én når det er genbrug, det er det jeg lidt er i tvivl om ... fordi skaden er sket ...

Anmeld Citér

27. juli

Anonym trådstarter

IenFart skriver:

Helt enig. Køb af en brugt temu vare er sådan set bare med til at holde efterspørgslen i live, når folk oplever deres billigt indkøbte skrammel kan videresælges.

Men her er der jo tale om tøj, som er doneret gratis til fx Røde Kors eller Frelsens Hær, fremfor at blive smidt ud... så pengene går jo sådan set til et rimeligt godt formål...

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.