Jeg har næsten ikke drukket alkohol udover en øl eller en enkelt cocktail ad gangen de sidste 8-10 år. Det gør mig træt og fungerer dårligt med min kroniske sygdom, sclerose, og jeg synes ikke, det er det værd. Jeg har absolut intet imod, at andre drikker.
Min veninde igennem mange år har aldrig vist den store forståelse for eller interesse i min sygdom - som jeg altså på ingen måde taler om konstant eller klynker over - og jeg tror ikke, hun kan sætte sig ind i, at den har ført til store ændringer i mit fritidsliv. Jeg tror, hun synes, at jeg er blevet frygteligt kedelig. Hun er single og lever meget anderledes end mig - jeg har haft sølvbryllup, har et barnebarn og prioriterer familieliv højt med det begrænsede overskud, jeg har. Jeg vil meget gerne være sammen med hende, men helst bare med hende til kaffe, cafébesøg, kulturelle oplevelser. Hun inviterer ofte til små og store komsammener med mange drinks og hvad deraf følger.
Hun er så begyndt at holde sommerfest hvert år, nu for 3. gang, og hun forventer, naturligt nok, at min mand og jeg deltager. Men jeg synes faktisk ikke, det er særligt fedt. Min veninde drøner rundt som værtinde de første timer, forbereder mad, serverer drikkevarer og taler ganske kort med alle gæsterne, og når vi har spist, er hun ved at være godt beruset, skruer op for musikken og begynder at danse.
Det er helt ok og sådan, som en fest jo typisk er - men jeg er egentlig ikke så vild med de andre gæster, som for flertallets vedkommende er hendes andre veninder, naboer etc., som også drikker en del og ikke er mulige at føre en egentlig samtale med.
Hvis nu jeg var inviteret til rund fødselsdag eller en anden særlig anledning, ville jeg helt sikkert komme, ligesom hun deltager til særlige begivenheder hos os. Jeg ville måske også drikke mere alkohol og blive snalret og være festlig. Men når det er en årligt tilbagevendende fest uden egentlig anledning, så er det knapt så forpligtende, synes jeg. Og helt ærligt, hvad har hun egentlig ud af, at jeg/vi er der? Hun har alligevel ikke tid til at tale med os.
Så jeg kan ryste en hvid løgn ud af ærmet og sige, vi skal noget andet - og det hælder jeg mest til. Jeg kan også være ærlig, men det vil lyde som om, jeg kritiserer hele konceptet og indirekte hendes festopførsel.
Skal jeg lyve eller være ærlig?