Bryllup men ingen økonomi

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

689 visninger
10 svar
3 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
11. juni

Anonym trådstarter

Vi havde planlagt bryllup her i august.

Brugt hele året på at spare op ca 40.000.

Alt er planlagt og invitationer er sendt .

Desværre er vores liv vendt op og ned. I maj fandt vi ud af jeg var gravid, så en abort pga. Graviditet uden for livmoderen.

Så blev jeg påkørt, vores bil blev totalt skadet og vi står med en gæld på 120.000 tilbage. Derefter blev vores hund syg. 40.000 for operation forsikringen dækkede 25.000.

Vores hverdag hænger ikke sammen uden en bil, så det har vi måtte erhverve og har brugt hver en krone på kontoen. 

Nu står vi så i den situation. At vi stort set ingen penge har.

Jeg har spurgt min bror om vi kan låne penge til brylluppet.

Min kærestes logik er vi aflyser. Og bare invitere til lidt kage herhjemme på vielses dagen og holder festen senere  

Og det giver jeg ham ret i . Men jeg kan ikke undgå at føle, at det sidste jeg lige holdte fast i, bliver hevet væk under fødderne på mig. Og ja, vi har ikke pengene, og låne dem af min bror vil bare gøre det sværere at bounce tilbage .

Jeg ved godt, det min kæreste siger er det fornuftige. Jeg kan bare pt. Ikke undgå at være ked af det og synes det hele er noget lort. 

Jeg ved ikke helt hvad vi skal gøre 

Har i nogle vise ord?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. juni

Anonym

Hvad med at udskyde det hele et år? Og spare lidt op igen. Hvis det er den fest I ønsker. Ellers bliv viet i hemmelighed nu og inviter til vielse i kirke samt fest næste år. 

Anmeld Citér

11. juni

Anonym

Anonym skriver:

Vi havde planlagt bryllup her i august.

Brugt hele året på at spare op ca 40.000.

Alt er planlagt og invitationer er sendt .

Desværre er vores liv vendt op og ned. I maj fandt vi ud af jeg var gravid, så en abort pga. Graviditet uden for livmoderen.

Så blev jeg påkørt, vores bil blev totalt skadet og vi står med en gæld på 120.000 tilbage. Derefter blev vores hund syg. 40.000 for operation forsikringen dækkede 25.000.

Vores hverdag hænger ikke sammen uden en bil, så det har vi måtte erhverve og har brugt hver en krone på kontoen. 

Nu står vi så i den situation. At vi stort set ingen penge har.

Jeg har spurgt min bror om vi kan låne penge til brylluppet.

Min kærestes logik er vi aflyser. Og bare invitere til lidt kage herhjemme på vielses dagen og holder festen senere  

Og det giver jeg ham ret i . Men jeg kan ikke undgå at føle, at det sidste jeg lige holdte fast i, bliver hevet væk under fødderne på mig. Og ja, vi har ikke pengene, og låne dem af min bror vil bare gøre det sværere at bounce tilbage .

Jeg ved godt, det min kæreste siger er det fornuftige. Jeg kan bare pt. Ikke undgå at være ked af det og synes det hele er noget lort. 

Jeg ved ikke helt hvad vi skal gøre 

Har i nogle vise ord?

Hvad med at være ærlige omkring jeres situation og i stedet spørge gæsterne, om de har lyst til at medbringe en ret eller en kage som bidrag – i stedet for en gave eller måske blot en mindre gave?

Jeg ved godt, det måske ikke var sådan, I havde forestillet jer dagen, og det kan føles grænseoverskridende. Men alternativet – at skulle aflyse brylluppet eller ’bare’ invitere på kaffe og kage – kan også være svært, især når invitationerne er sendt ud, og der allerede er nogle forventninger.

Men helt ærligt: alt behøver jo ikke være traditionelt med suppe, steg og is. Det vigtigste er jo, at I får en skøn dag fyldt med nærvær, kærlighed og de mennesker, I holder af.

Vi var engang til en konfirmation, hvor alle gæster blev bedt om at medbringe en bestemt ting til det fælles bord. Jeg kan huske, jeg syntes, det var lidt mærkeligt, da vi fik invitationen – men jeg bagte selvfølgelig det, vi blev tildelt. Og ved du hvad? Det blev sådan en dejlig og hyggelig fest. Det var kun ved invitationen, tanken strejfede mig – under selve festen var det helt glemt. Og bordet endte med at være helt fantastisk.

Måske kunne det være en måde at holde fast i drømmen og dagen – på jeres egen måde

Anmeld Citér

11. juni

Solsikke9

Profilbillede for Solsikke9

Tænker det bedste er at udskyde det et års tid.

Det der med sammenskud som en anden foreslår, vil jeg nok ikke anbefale. Det lyder hyggeligt, men som gæst bruger man også mange penge på en bryllupsgave og hvis man så også skal lave sin egen mad og tage med, er det lidt meh. Men det er måske bare mig. 

Synes heller ikke man skal låne penge af familie til et bryllup. Så hellere vente. 

Det er smadder ærgerligt, jeg kan godt forstå du er ked af det. Ellers må i holde noget billigt med kaffe og kage evt. 

Anmeld Citér

11. juni

Panther

Profilbillede for Panther

Vent. Et bryllup nu vil være én dag, hvor du kunstigt glemmer alle jeres problemer, men så vil du blive ekstra ramt bagefter, når I også har et ekstra lån at skulle betale af på til din bror.

Fokuser på at komme over de udfordringer, I står overfor nu, og så kan I få et dejligt bryllup om et par år, hvor det ikke giver økonomisk ondt i maven på bagkant.

Btw - var der ikke nogle forsikringspenge at hente fra bilen? Men det har du sikkert selv styr på.

Håber det bedste for jer, og at I sammen kan komme igennem denne lorteperiode.

Anmeld Citér

11. juni

Anonym

Solsikke9 skriver:

Tænker det bedste er at udskyde det et års tid.

Det der med sammenskud som en anden foreslår, vil jeg nok ikke anbefale. Det lyder hyggeligt, men som gæst bruger man også mange penge på en bryllupsgave og hvis man så også skal lave sin egen mad og tage med, er det lidt meh. Men det er måske bare mig. 

Synes heller ikke man skal låne penge af familie til et bryllup. Så hellere vente. 

Det er smadder ærgerligt, jeg kan godt forstå du er ked af det. Ellers må i holde noget billigt med kaffe og kage evt. 

Hvis du læste hvad jeg skrev, var tanken at det var i stedet for have eller en gave i mindre format end man normalt ville give.

Og forslaget er kun for at det ikke skal udskydes. For ingen kender situationen om et år eller to. Hvis pengene er små kan det være svært at spare 40.000kr. op. 
Og hvis priserne fortsætter opad, så vil 40.000kr. måske slet ikke være nok. 

Anmeld Citér

11. juni

Anonym trådstarter

Kære alle. Tak fordi i tog jer tid.

Det var netop bare lige lidt håbløst og brylluppet var lige lyset for enden af vejen.

Ang bilen blev den vurderet 100.000 mindre. Fordi vi desværre købte dyrt også faldt alle priserne.

Umiddelbart er det eneste jeg lige kan se mig selv i, en lille "have fest" også må vi invitere til en større fest på vores et års bryllupsdag. 

Men hold nu kæft det føles nederen at have glædet sig sådan til en fed dag og nu måtte aflyse alt. 

Og nøj hvor har jeg været ked af det.

Anmeld Citér

12. juni

Solsikke9

Profilbillede for Solsikke9
Anonym skriver:

Hvis du læste hvad jeg skrev, var tanken at det var i stedet for have eller en gave i mindre format end man normalt ville give.

Og forslaget er kun for at det ikke skal udskydes. For ingen kender situationen om et år eller to. Hvis pengene er små kan det være svært at spare 40.000kr. op. 
Og hvis priserne fortsætter opad, så vil 40.000kr. måske slet ikke være nok. 

Jamen så har du dit eget svar på det �� kan godt forstå du er ærgerlig over det, nogle gange sker der bare ting udenfor vores kontrol. Lyder som en god løsning.

Anmeld Citér

12. juni

Anonym

Da min mand og jeg blev gift var vi studerende og havde ikke mange penge. Vi holdt en dejlig fest i et festlokale hvor vi boede og hvor vi selv lavede maden - bare noget helt simpelt med salat, steg og kartofler tror jeg. Det brugte vi ikke mange penge på og vi havde en dejlig fest. Jeg ved ikke hvilket bryllup I havde planlagt, men I kunne jo overveje om der kunne skrues på nogen af udgifterne. Det kan godt blive en mindeværdig fest selvom den ikke er dyr. Jeg syne også det med sammensludsgilde er en god idé. I kan jo bare være helt ærlige over for gæsterne og sige hvordan landet ligger. Og at I bare rigtig gerne vil holde fast i datoen og derfor ønsker jer bidrag (mad - pynt - en kasse øl mv) til festen i stedet for gaver. Det synes jeg bestemt ikke er skamfuldt. Jeg ville ikke tænke noget dårligt på nogen måde hvis jeg fik sådan en besked. Jeg har været til et bryllup engang hvor brudeparret ønskede sig penge til festen, det synes jeg var helt fint. 

Anmeld Citér

13. juni

Anonym

Solsikke9 skriver:

Jamen så har du dit eget svar på det �� kan godt forstå du er ærgerlig over det, nogle gange sker der bare ting udenfor vores kontrol. Lyder som en god løsning.

Det er ikke TS, der har skrevet dette :-)

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.