Anonym skriver:
Vi havde planlagt bryllup her i august.
Brugt hele året på at spare op ca 40.000.
Alt er planlagt og invitationer er sendt .
Desværre er vores liv vendt op og ned. I maj fandt vi ud af jeg var gravid, så en abort pga. Graviditet uden for livmoderen.
Så blev jeg påkørt, vores bil blev totalt skadet og vi står med en gæld på 120.000 tilbage. Derefter blev vores hund syg. 40.000 for operation forsikringen dækkede 25.000.
Vores hverdag hænger ikke sammen uden en bil, så det har vi måtte erhverve og har brugt hver en krone på kontoen.
Nu står vi så i den situation. At vi stort set ingen penge har.
Jeg har spurgt min bror om vi kan låne penge til brylluppet.
Min kærestes logik er vi aflyser. Og bare invitere til lidt kage herhjemme på vielses dagen og holder festen senere
Og det giver jeg ham ret i . Men jeg kan ikke undgå at føle, at det sidste jeg lige holdte fast i, bliver hevet væk under fødderne på mig. Og ja, vi har ikke pengene, og låne dem af min bror vil bare gøre det sværere at bounce tilbage .
Jeg ved godt, det min kæreste siger er det fornuftige. Jeg kan bare pt. Ikke undgå at være ked af det og synes det hele er noget lort.
Jeg ved ikke helt hvad vi skal gøre
Har i nogle vise ord?
Hvad med at være ærlige omkring jeres situation og i stedet spørge gæsterne, om de har lyst til at medbringe en ret eller en kage som bidrag – i stedet for en gave eller måske blot en mindre gave?
Jeg ved godt, det måske ikke var sådan, I havde forestillet jer dagen, og det kan føles grænseoverskridende. Men alternativet – at skulle aflyse brylluppet eller ’bare’ invitere på kaffe og kage – kan også være svært, især når invitationerne er sendt ud, og der allerede er nogle forventninger.
Men helt ærligt: alt behøver jo ikke være traditionelt med suppe, steg og is. Det vigtigste er jo, at I får en skøn dag fyldt med nærvær, kærlighed og de mennesker, I holder af.
Vi var engang til en konfirmation, hvor alle gæster blev bedt om at medbringe en bestemt ting til det fælles bord. Jeg kan huske, jeg syntes, det var lidt mærkeligt, da vi fik invitationen – men jeg bagte selvfølgelig det, vi blev tildelt. Og ved du hvad? Det blev sådan en dejlig og hyggelig fest. Det var kun ved invitationen, tanken strejfede mig – under selve festen var det helt glemt. Og bordet endte med at være helt fantastisk.
Måske kunne det være en måde at holde fast i drømmen og dagen – på jeres egen måde