Min far var alkoholiker og terroriserede min mor, mig og min søster hele min barndom.
han havde ædru perioder (og nogle gange over 1 år) hvor alt var godt og han var den bedste far i verden, et fantastisk menneske, min mor tilgav og blev når han stoppede, og så faldt han i igen.
det resulterede i volden eskalerede da jeg blev ældre, så den også gik udover mig. Jeg var enormt bange og utryg i min barndom, og vidste aldrig hvad humør han var i når han kom hjem (var han ædru eller fuld?). Jeg flyttede hjemmefra i en meget ung alder af den grund.
min mor holdte ud i 21 år. Det sluttede da han forsøgte at slå hende og min søster ihjel I en alkoholpsykose, hvor politiet måtte hente dem og køre dem på krisecenter.
Derfra tog det yderligere 4 år, før han lod dem være, og det skete fordi han døde, grundet sygdom forbundet med druk.
Min mor så det bedste i ham. Hun elskede den mand han var når han var ædru, og hun ville så gerne tro på det hele kunne ændre sig, og at denne gang blev det anderledes…
så nej. Jeg ville ikke gå tilbage. Jeg ville ikke give ham en chance til.
Chancen for tilbagefald, er der. Og du kan meget vel være en trigger uden at vide det.
alkoholikere kan få en chance til, men det skal være med en ny. De skal ikke blive i det gamle og kendte, for gamle rutiner fører gamle vaner med sig.
Anmeld
Citér