Du er ikke en fiasko, og der er ikke nogen konkurrence, du har tabt. Jeg kan dog sagtens forstå, at det gør ondt.
Problemet er jo, at diverse forskelle bliver enormt tydelige, når klassekammerater fejres i samme store anledning på samme dag. Og så er det også en sårbar alder at se forskellene så tydeligt demonstreret i.
Det er ikke nogen trøst, men der vil altid være nogen, der får mindst og nogen, der i sammenligning får virkelig meget. Jeg ville være forsigtig med at se skævt til de familier, som du opfatter som “vinderne” - og med overhovedet at opfatte det som om, de gør det til en konkurrence. Det er jo ikke et “spil” at have en stor familie og omgangskreds, som fejrer konfirmanden, at have en “rig onkel”, der giver dyre gaver eller bedsteforældre, der som tradition giver deres børnebørn en rejse i konfirmationsgave til fælles glæde. Men jeg kan da godt forstå, at den følelse gnaver i dig.
Havde I en god dag? Blev dit barn skuffet på selve dagen? Eller er det ved at høre om de andres gaver, han/hun reagerer? Eller er det reelt mest dig, der har det svært og føler dig utilstrækkelig ved at høre om det?
For hvis I havde en dejlig dag, så ville jeg spole tilbage sammen med mit barn og fokusere på dén - den bliver ikke mindre værd af, at andre fik større gaver.
Anmeld
Citér