Anonym skriver:
Kære alle
Jeg har brug for lidt tanker om min situation.
Jeg er lige omkring 40 år, har tre børn under 10 år og er folkeskolelærer på en nærliggende skole.
Jeg er ansat på 80%.
Jeg har et godt og stabilt, jævnbyrdigt parforhold, min mand er også lærer. Mine forældre er gamle og bor langt væk, men jeg har nogle søskende, som bor tættere på (dog ikke lige i nabolaget) som jeg har et rigtig godt forhold til.
Jeg er umiddelbart en ret sensitiv person - noget der er gået op for mig i de sidste år, og som nok spiller ind på situationen.
Mit problem er min arbejdssituation. Sådan set er jeg glad for mit job, det passer mig godt at det er alsidigt, der er masser af gode stunder med eleverne og jeg er generelt glad for min arbejdsplads, mine kolleger og min ledelse. Jeg har været ansat i nogle år det samme sted.
Men jeg er for ofte alt for træt, når jeg kommer hjem. Så træt at jeg ikke føler jeg bidrager med ret meget i familielivet. Ikke hver dag, men jeg synes det er for tit.
Der er nogle ting, der har ændret sig i negativ retning for mig i mit job de senere år. Jeg er lige nu i et teamsamarbejde, der måske nok fungerer, men som på nogle områder er tungt. Tidligere har jeg været mere heldig med teamsammensætning, og det har givet mig energi - nu synes jeg teamet dræner mig mere. Dette team afsluttes nok om et års tid - men der er jo ingen garantier for, at næste team bliver bedre.
Derudover tror jeg bare, at jeg er lidt udkørt og kommer til at fyre al min energi af på job - og så er jeg helt flad derhjemme.
Jeg synes ikke rigtig det går sådan her. Men jeg ved ikke hvad jeg skal. Jeg har ikke lyst til at søge nyt job, der er så meget jeg sætter stor pris på, og jeg er dygtig til mit arbejde. Men jeg kan heller ikke gå længere ned i tid, det går ikke økonomisk.
Jeg har prøvet sådan nogle ‘råd’ af med fx at holde mikropauser, drikke mindre kaffe osv. synes ikke det rykker det helt store. Jeg dyrker motion 1-2 gange i ugen.
Jeg er lidt bekymret for om jeg er stresset - men jeg føler mig ikke stresset, bare træt. Har ikke nogle fysiske symptomer og føler heller ikke, at jeg har for meget om ørerne på den måde (der kan være perioder). Jeg føler mig bare udkørt og træt.
Hvilke muligheder tænker I at jeg kan have? Hvordan kan det her blive bedre? Jeg er åben over for alle forslag.
Har du talt med andre, fx kolleger, om dette? For jeg synes, det lyder som en meget genkendelig og udbredt situation i vores fag (jeg er også lærer) og formentlig også i andre fag, hvor man er meget intenst “på” en stor del af arbejdstiden. Med tre mindre børn har du så også drøn på derhjemme. Jeg tror, de fleste vil være udkørte og trætte i den situation, mere som reglen end undtagelsen.
Det er svært at komme med et bud på, hvad du kan gøre anderledes. Du er ansat på 80 % - det “burde” kunne mærkes, hvis du altså er opmærksom på ikke at arbejde mere, end du er ansat til. På den anden side vil mange nok “komme til” blot at lægge dét mere arbejde derhjemme og ikke bruge tiden på egen restitution.
Du er ikke interesseret i at skifte job, og det forstår jeg godt. At begynde i et nyt fag/et nyt sted er også krævende, og når man ved, hvad man har og generelt fungerer godt i jobbet, er det svært at satse på, græsset er grønnere andre steder.
Og dette er så årsagen til, at jeg ikke straks svarede på dit indlæg: Det er simpelthen svært at komme med konstruktive forslag til, hvad du kan stille op. Jeg vil nødigt bare sige “lev med det”, men som nævnt lyder det så velkendt, at jeg tror, du vil kunne høre det samme fra rigtigt mange andre i samme båd.
Jeg hører dog ofte, at det med at arbejde 80 % eller mindre kun for alvor kan mærkes, hvis man har en ugentlig fridag - uden at lægge sin forberedelse der, uden at gå til møder den dag osv. Har du dét?
For mig blev det en positiv forandring at gå ind i fagforeningsarbejde - jeg er medlem af kredsstyrelsen i den lokale lærerforening og frikøbt 550 timer om året. Jeg arbejder ikke mindre end fuldtid, men mine frikøbstimer er en anden slags arbejde, som ikke er lige så strabadserende som undervisning. Måske kunne du tænke i sådanne baner - eller få en vejlederfunktion på skolen, så undervisningstimerne bliver færre?