Den er svær, den her. Min mands kusine, som bor ret tæt på os, mistede sin mand for 1 1/2 år siden efter lang tids sygdom. Hun fandt hurtigt en ny kæreste, som flyttede ind hos hende. Han er flink og rar. Han og min mand har en fælles hobby, som for begge fylder meget, og det var oplagt, at han meldte sig til flere aktiviteter i samme forening som min mand.
De kommer ofte på besøg hos os, oftere end vi før har været sammen med kusinen, og det er også helt fint. Kusinen har sagt, at eftersom han ikke kender andre i omegnen, så er det dejligt, han og min mand kan ses/være venner.
Forleden viste det sig så, at han uden at nævne det for min mand har søgt og fået job i samme firma som ham. Og nu bliver min mand lidt skeptisk. Han frygter at “blive ædt” af ham - at forventningerne om, at de skal være nære venner og nu ses hver dag på arbejde, måske overstiger, hvad min mand har af ønsker til deres relation. Han kan ikke forstå, at han ikke fik at vide af ham, at han ville søge job samme sted. Han er heller ikke vild med, at han - min mand - i nogle situationer skal være leder/chef for ham, og de udfordringer, det måske kan give, ville han godt have drøftet med ham forinden.
“Den nye” kæreste er virkelig flink, som sagt - men reelt kender vi ham ikke så godt endnu, og min mand ved ikke, om han nødvendigvis ønsker ham som “bedsteven”.
Da min mand er enebarn og begge hans forældre er døde for længst, er hans kusiner nærmeste familie udover selvfølgelig mig og vores børn. Min svigerfamilie er meget tæt - men det sker også hyppigt, at der er drama, så én bliver vred på de andre og dropper kontakten i op til flere år. Vi har undgået at være en del af dette hidtil, men der står altså en del på spil, hvis min mand på et tidspunkt må lægge lidt distance til ham hér.
Kan vi overhovedet gøre andet end at se tiden an og tage eventuelle udfordringer, som de måske kommer? Og er det forståeligt, at vi studser lidt over udviklingen?
Anmeld
Citér