Hej med dig.
Jeg tror, du skal undersøge, hvad det er, der får dig til at føle på den måde. Er det fordi du ikke er helt tryg ved at efterlade din baby hos din kæreste? Eller er det fordi du bare gerne vil afholde hele barslen selv? Eller er det fordi du bliver lidt ængstelig ved det ukendte, fordi du ikke har prøvet at være i den konstellation før? Er det tanken om at komme hjem og være gået glip af noget?
Jeg har tre børn, og min mand har holdt forholdsvis lang barsel med dem alle. Fra tre måneder ved den første - til at være hjemmepasser i et år med den yngste. Jeg synes det har været så sundt og godt for vores forhold og vores børn at se begge forældre i begge roller. Vi er virkelig lige hjemme hos os, og den ene er ikke bedre end den anden til noget i forhold til børnene. I mit hoved er det sådan det skal være. Men du ved sikkert godt, at der er masser af gode grunde til, at det er godt, når far også tager barsel.
De nye barselsregler tvinger dig jo ikke til noget på den måde, at du ikke kan gå hjemme - du har bare ikke ret til den samme indtægt. Så sådan kan I jo spare sammen, og så kan du måske holde barsel sammen med din mand i de 9 uger, hvor du så går uden indtægt. Eller han kan lade være med at holde de 9 uger og du kan gå hjemme uden indtægt. Hvis det økonomisk kan lade sig gøre, så er der mange muligheder - også for at forlænge barslen med nogle uger, hvor man så spreder sin dagpengesats ud over en længere periode.
Dine følelser er jo reelle nok, de er som de er, og du behøver såmænd ikke at skamme dig over dem. Jeg synes da du skal dele det med din kæreste, at du synes det er svært at forholde dig til. At dele følelsen og tale om den er jo ikke det samme som at far ikke godt kan tage sin del af barslen alligevel - og du kan gå på arbejde og måske opdage, at det er helt ok. Måske kan du sige, når I taler om baby: ‘Ej, jeg har bare så svært ved at forestille mig at du skal gå hjemme og jeg skal gå på arbejde. Det er ikke fordi jeg ikke under dig din barsel - selvfølgelig gør jeg det. Men lige nu synes jeg bare det er lidt svært at forholde sig til’. Og så sker der jo tit det, at følelserne bliver mindre farlige, når de først er sagt højt.
Anmeld
Citér