Seldomseen skriver:
Ps. det er kun hvis mors blodtype er rhesus negativ og baby er rhesus positiv, der er et problem. I det tilfælde får mor en sprøjte før barnet fødes og umiddelbart efter fødsel (som du skriver).
Hvis mor er rhesus positiv er babys blodtype ligegyldig.
Men for at slå fast: Rhesus er en del af blodtypesystemet.
Jeg tror du har misforstået hvad jeg skriver. Jeg henviser til at de irregulære antistoffer ikke har noget med rhesussystemet at gøre. Det kunne jeg godt have gjort mere klart.
Korrekt at rhesus er en del af blotypesystemet ligesom AB0 er en anden del af det. Der findes enormt mange forskellige systemer, og ikke alle kan give problemer, men nogle kan. Irregulære antistoffer betyder altså at der er andet end rhesus-antistoffer (som korrekt kun kan forekomme hos en rhesus negativ mor med rhesus positiv baby (medmindre man har været i en anden situation hvor man har været udsat for rhesus positiv blod i sine årer))
irregulære antistoffer kan være c, K, k, (som de mest alvorlige) og alt mulig andet
En rhesus positiv mor kan altså stadig godt udvikle irregulære antistoffer hvis andre blotypesystemer ikke er identisk med babys. Og derfor screenes alle for dette. Men rhesustypen er den mest almindelige årsag til antistoffer og mulig immunisering af baby, og den eneste der rutinemæssigt kan forebygges med injektioner.
Anmeld
Citér