Anonym skriver:
Jeg har åbenbart irregulært antistof Erythrocyt-Ab
jeg er i uge 24og skal have foretaget blodprøve i uge 25 så om lidt, men jeg fatter ingenting af det og jeg ved ikke om jeg skal være bekymret? Nogle herinde der kender til det?
Er det fordi barnet har en anden blodtype ? Eller er det noget sygdom?
Ja det er fordi baby (eller tidliger baby) har en anden blodtype end dig. Det har ikke noget med rhesus at gøre. Rhesus er blot den mest hyppige slags immunisering og den eneste, der kan forebygges med injektion i graviditet og efter fødsel.
Meget simpelt så "angriber" dit blod det af babys blod, der kommer over i din krop, og som ser anderledes ud end dit eget blod. Hvis man er enormt uheldig, kan man så producere en masse antistoffer, som potentielt kan nedbryde babys blod. Derfor holder man øje med det med blodprøver gennem graviditeten. Det kan være du i en tidligere graviditet har haft et barn med den blodtype og du derfor har dannet disse antistoffer nu, men at det faktisk ikke har nogen betydning, fordi du og denne baby deler blodtype.
Det kan også være at din krop er "tilfreds" med den mængde antistoffer du har dannet og endelig kan man risikere at kroppen skruer op for produktionen af antistoffer. Det at have antistoffer kan altså enten være harmløst eller ekstremt alvorligt. Og det kommer an på mængden. Og så vil jeg sige at man kan hjælpe babyerne mens de er i maven hvis man begynder at udvikle mange antistoffer.
En anden gang vil jeg opfordre dig til at søge råd dirkete hos din jordemoder/læge fremfor at søge råd på nettet blandt fremmede. Det er er bedre at få en konkret subdhedsfaglig vurdering og få lov at stille alle de spørgsmål man har brug for
Anmeld
Citér