12 årig taget i at dampe

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

23. februar

Ekko

Profilbillede for Ekko

Enig med resten, den skal selvfølgelig konfiskeres men hvis ikke i sætter yderligere ind skaffer han vel bare en anden. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. februar

Pippihaløj

Du er udfordret fordi han er 12år. I princippet kan man ikke rigtig opdrage når de bliver teenagere. Man kan rådgive og vejlede og sætte rammer. Du får ikke noget ud af hård retorik eller stuearrest. 
Du skal selvfølgelig tage vaperen - uden tvivl. 
Jeg ville også kontakte skolelærerne og rejse problematikken.
Jeg ville tage fat i forældrene til de nærmeste venner og lave en fælles plan for håndtering af det i drengegruppen. 
Herudover ville jeg tage en nysgerrig snak omkring hvorfor han gerne vil vape. Han vil sikkert sige noget med at det gør de smarte. Tag så snakken med ham, om at man godt kan være sej og med i gruppen uden at vape og sæt fokus på hvilke konsekvenser det har for helbredet. 

Du får mest ud af nysgerrighed… hvorfor er det sjovt synes han?

Anmeld Citér

27. februar

PiscesMom

Anonym skriver:

Godt råd søges 

Hvad gør man når ens 12 årige dreng er blevet busted i at dampe? 

Han vil ikke afgive sin damper og attituden er på fuld blus. Han er ikke afhængig,  har opdaget det samme aften han har købt den. Har prøvet at snakke ham til fornuft men intet virker.

Giver konfiskation af damper og stuearrest bagslag? 

Jeg lover dig at straf og skældud IKKE er vejen frem her. 

Men hvis det er den måde du har opdraget ham på ind til videre kan det godt være svært at ændre en masse nu, for han er en alder hvor fundamentet helst skulle være lagt for at i kan samtale om tingene, men det er aldrig for sent at prøve at gøre noget nyt.

Som en anden skriver er det bedste du kan gøre at gå til det med omsorg, kærlighed OG NYSGERRIGHED?

Få en samtale igang om hvad der er spændene ved at dampe, måske hvor han kender til det fra osv. vær anderkendene over for hans verden og at når man er 12 år er der bare mange ting som er spændene.. især dem der er lidt forbudte.

I kan videre derfra snakke om at det er dit job som forælder at gøre alt hvad du kan for at passe på ham og du ved at det er giftigt for kroppen at dampe, derfor er du nøst til at gøre din pligt som forælder og konfiskere den og fortælle ham hvorfor du gør det, for selv om han nok bliver sur, vil hans hjerne stadig registrere at du forsøger at passe på ham. 

Jeg kan love dig at hvis du skælder ud og udskammer ham, giver en masse straf etc. så skupper du ham bare fra dig og det er sådan med teenagere at hvis de vil noget, så gør de det uanset om du skælder ud og straffer ham. 

Så de svar du har fået hvor de råder dig til at gå til ham med nysgerrighed er de svar du kommer længst med såfremt du ønsker et tættere forhold til dit barn og ikke at skubbe ham fra dig.

Anmeld Citér

27. februar

Anonym

PiscesMom skriver:

Men hvis det er den måde du har opdraget ham på ind til videre kan det godt være svært at ændre en masse nu, for han er en alder hvor fundamentet helst skulle være lagt for at i kan samtale om tingene, men det er aldrig for sent at prøve at gøre noget nyt.

Som en anden skriver er det bedste du kan gøre at gå til det med omsorg, kærlighed OG NYSGERRIGHED?

Få en samtale igang om hvad der er spændene ved at dampe, måske hvor han kender til det fra osv. vær anderkendene over for hans verden og at når man er 12 år er der bare mange ting som er spændene.. især dem der er lidt forbudte.

I kan videre derfra snakke om at det er dit job som forælder at gøre alt hvad du kan for at passe på ham og du ved at det er giftigt for kroppen at dampe, derfor er du nøst til at gøre din pligt som forælder og konfiskere den og fortælle ham hvorfor du gør det, for selv om han nok bliver sur, vil hans hjerne stadig registrere at du forsøger at passe på ham. 

Jeg kan love dig at hvis du skælder ud og udskammer ham, giver en masse straf etc. så skupper du ham bare fra dig og det er sådan med teenagere at hvis de vil noget, så gør de det uanset om du skælder ud og straffer ham. 

Så de svar du har fået hvor de råder dig til at gå til ham med nysgerrighed er de svar du kommer længst med såfremt du ønsker et tættere forhold til dit barn og ikke at skubbe ham fra dig.

Så bare ren nysgerrighed, du ville lade ham beholde den ?

Jeg ser det ikke som skæld ud og straf at man konfiskerer den, det kan man gøre på mange måder, men kan sagtens have en god snak og stadig tage den fra ham

Anmeld Citér

27. februar

PiscesMom

Anonym skriver:

Så bare ren nysgerrighed, du ville lade ham beholde den ?

Jeg ser det ikke som skæld ud og straf at man konfiskerer den, det kan man gøre på mange måder, men kan sagtens have en god snak og stadig tage den fra ham

Synes du skulle tage og læse det jeg har skrevet én gang til, du har vidst ikke fået det hele med 

Anmeld Citér

28. februar

Anonym

PiscesMom skriver:

Synes du skulle tage og læse det jeg har skrevet én gang til, du har vidst ikke fået det hele med 

Det må du undskylde, sådan en lang smøre af fordømmelse af andre forældre, nåede jeg ikke at læse det afsnit hvor du skrev du ville konfiskerer den, ligesom så mange andre, for tror ingen nævne at de ville skælde og smælle

Anmeld Citér

28. februar

Anonym

PiscesMom skriver:

Selvfølgelig skal man gå til sagen med kærlighed og nysgerrighed. Jeg bliver lidt urolig når TS siger sønnen nægter at afgive sin damper. Der må forældrene jo så tage affære. 

Det er vist ikke generelt, at teenagere gør, hvad de vil uanset om forældrene skælder ud. Jeg gjorde bestemt ikke. Og det gør mine børn da heller ikke. Nej er nej. Og nej - jeg hverken råber eller skriger. Men vi forældre bestemmer altså. Det ved både børn og voksne. 

Ps. Udskamme er noget helt andet. Og kan ikke umiddelbart læse mig til, at nogen har det ønske.

Anmeld Citér

28. februar

PiscesMom

Anonym skriver:

Det må du undskylde, sådan en lang smøre af fordømmelse af andre forældre, nåede jeg ikke at læse det afsnit hvor du skrev du ville konfiskerer den, ligesom så mange andre, for tror ingen nævne at de ville skælde og smælle

Ja, det er jo altid nemt at tolke som man vil når man ikke engang gider læse hvad der står... og tænk at du så også opføre dig super nedladende efterfølgende fordi du ikke kunne finde ud af at læse det jeg skrev eller tolke det på andre måder end med ondskab.

Min første besked var på ingen måde nedladende eller skrevet som om jeg sagde at TS ville skælde ud eller havde gjort noget som helst forkert, fortalte blot hvad jeg tænkte var en god ide at gøre og en dårlig ide at gøre i den situation hun stod i, hvilket er det hun spørger om, andres meninger.

At der så er nogen der tror at jeg insinuere noget eller at der står noget andet imellem linjerne synes jeg skulle læse det igen.

Min intention når jeg skriver herinde er altid at hjælpe og aldrig at være ond ved nogen, jeg forsøger at formulere mig så ordentligt jeg kan, andet kan jeg ikke gøre, at nogen så enten misforstår det jeg skriver eller ser det som dårlige råd eller andet,  kan jeg jo ikke gøre noget ved.

Her har du så en smøre mere du kan lade være med at læse eller mistolke hvis det lyster. jeg vil ikke læse flere kommentarer fra dig eller svare dig mere, har givet dig nok af min tid allerede.  Må dit hjerte og liv fyldes med glæde og godhed.

Anmeld Citér

28. februar

PiscesMom

Anonym skriver:

Selvfølgelig skal man gå til sagen med kærlighed og nysgerrighed. Jeg bliver lidt urolig når TS siger sønnen nægter at afgive sin damper. Der må forældrene jo så tage affære. 

Det er vist ikke generelt, at teenagere gør, hvad de vil uanset om forældrene skælder ud. Jeg gjorde bestemt ikke. Og det gør mine børn da heller ikke. Nej er nej. Og nej - jeg hverken råber eller skriger. Men vi forældre bestemmer altså. Det ved både børn og voksne. 

Ps. Udskamme er noget helt andet. Og kan ikke umiddelbart læse mig til, at nogen har det ønske.

Har ikke skrevet nogen steder at TS gør noget forkert, jeg taler ud fra mit verdenssyn, ud fra mine egne oplevelser og de mennesker og ting jeg kender til, så har ikke sagt nogen her har udskammet nogen, men at skam og skyld, skæld ud og straf I MIN VERDEN aldrig er vejen frem.

Og jeg kender til MASSEVIS af historier hvor forældre ikke går til deres børn med kærlighed eller nysgerrighed. Derfor skriver jeg som jeg gør.

Man er fuldstændig i sin ret til ikke at dele mit verdenssyn, men ingen kan fortælle mig at det er forkert, det er bare ikke det samme som dit.

Anmeld Citér

28. februar

Anonym

PiscesMom skriver:

Har ikke skrevet nogen steder at TS gør noget forkert, jeg taler ud fra mit verdenssyn, ud fra mine egne oplevelser og de mennesker og ting jeg kender til, så har ikke sagt nogen her har udskammet nogen, men at skam og skyld, skæld ud og straf I MIN VERDEN aldrig er vejen frem.

Og jeg kender til MASSEVIS af historier hvor forældre ikke går til deres børn med kærlighed eller nysgerrighed. Derfor skriver jeg som jeg gør.

Man er fuldstændig i sin ret til ikke at dele mit verdenssyn, men ingen kan fortælle mig at det er forkert, det er bare ikke det samme som dit.

Altså jeg synes personligt, at TS gør noget forkert ved ikke at tage damperen fra sønnen. 

Nej, ingen her har talt om skam udover dig. Så der er nok en generel enighed om, at man ikke skal udskamme sit barn.

Jeg anvender heller ikke ordet skæld ud. Men nok nærmere opdragelse. Det opfatter jeg som min pligt som forælder. Det kan man sagtens gøre på en kærlig, nysgerrig og bestemt måde. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.