Du bliver udfordret her, fordi han er 12år. Hans vennekreds betyder langt mere for ham "end du gør". Hans hjerne nærmer sig en større ombygning, hvor opdragelse ikke længere kan finde sted.
Dermed ikke sagt, at du ikke kan sætte grænser og værne om dine og familiens værdier. Du skal tage den fra ham også selvom han har attitude. Som 12-årig er han ikke bygget til at gøre som du siger og Hans udvikling gør, at han løsriver sig og modarbejder dig. MEN et eller andet sted i hjernen, registrerer han omsorgen fra dig. Selvom han ikke viser det.
Jeg vil ikke være belærende overfor ham. Han ved godt, at det ikke er skide smart. Men det indrømmer han først om 20år. I stedet vil jeg skrue op for nysgerrigheden om hvad han render rundt og laver. Jeg vil sørge for at spise sammen hver aften og måske have nogen køreture, hvor der er plads til at snakke, hvis han får lyst på et tidspunkt. Tage ham med ud og spise brunch fast hver måned osv. At mærke at basen (dig) er intakt og du er der uanset hvad han finder på de kommende år.
Så jeg ville omfavne ham med nysgerrighed, opmærksomhed og kærlighed. Efter du har taget den fra ham.
Hvis du straffer og bliver belærende... Han bliver bare endnu dygtigere til at lyve. Og vil han ryge, så skal han nok skaffe en ny uanset hvad du siger.
Anmeld
Citér