12 årig taget i at dampe

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.122 visninger
19 svar
27 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
22. februar

Anonym trådstarter

Godt råd søges 

Hvad gør man når ens 12 årige dreng er blevet busted i at dampe? 

Han vil ikke afgive sin damper og attituden er på fuld blus. Han er ikke afhængig,  har opdaget det samme aften han har købt den. Har prøvet at snakke ham til fornuft men intet virker.

Giver konfiskation af damper og stuearrest bagslag? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. februar

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Godt råd søges 

Hvad gør man når ens 12 årige dreng er blevet busted i at dampe? 

Han vil ikke afgive sin damper og attituden er på fuld blus. Han er ikke afhængig,  har opdaget det samme aften han har købt den. Har prøvet at snakke ham til fornuft men intet virker.

Giver konfiskation af damper og stuearrest bagslag? 

Konfisker den. Det er en helt logisk og meningsfuld konsekvens. I vil ikke have, han damper, og som hans forældre viser I derfor både ansvar og myndighed ved at tage den fra ham. Gør I det ikke, signalerer I, at han selv bestemmer i sidste ende. 

12 år - det er tidligt. Er det noget, han gør sammen med sine venner? Hvis det er en trend blandt ham og hans skolekammerater, bør I absolut henvende jer til skolen og fortælle, hvad der sker. 

Anmeld Citér

22. februar

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt

Stuearrest tror jeg ikke på som redskab i opdragelse - det er jo bare en meningsløs straf. Men jeg er benhård tilhænger af tydelige konsekvenser. Selvfølgelig skal den konfiskeres, det er slet ikke op til en 12-årig t bestemme - og så ville jeg formentlig også kigge på hvor rammerne ellers skulle strammes op, og om der var skole eller andre forældre jeg skulle i dialog med. Sidst men ikke mindst, ville den 12-årige kunne forvente at blive tvangsindlagt til nogle grundige gode lange snakke over den kommende tid, når først temperamentet var “dampet” lidt af

Anmeld Citér

22. februar

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet

"han vil ikke afleverer den" 

Øhh han skal ikke have valget, tag den, smid den ud færdig arbejde 

Anmeld Citér

23. februar

Anonym

Kontakt skolen så der kommer fokus fra en ssp. 

Det er tidligt men desværre ikke noget man ikke har hørt før. 

-sjældent de køber uden at have prøvet før. 

Anmeld Citér

23. februar

*.*

Profilbillede for *.*
Mor til 3 + en engel

jeg ville:

1. Tage den fra ham, er slet ikke noget han bestemmer. Og ødelægge den og smide den ud.

2. Tale med meget store bogstaver og gøre HELT KLART, at det ikke er ok, den attitude kan han pakke væk, og så ellers tage nogen laaaaaaaange snakke om det her igen og igen til jeg var sikker på han forstod alvoren og konsekvenserne. Og find ud af hvor han har den fra. Ældre elever? En butik? Og tage hånd om det også! 

3. Kontakte skolen, informere om fundet og uanset hvad han siger gøre opmærksom på risiko for andre bruger dem.

4. Se meget grundigt på de rammer jeg har sat for ham. Stramme op på reglerne, og forklare hvorfor der bliver strammere regler. (Frihed under ansvar går lidt fløjten når man er 12 og mener at man for det første må dampe og for det andet tror man har noget at skulle have sagt når mor/far vil tage damperen).

Anmeld Citér

23. februar

Solsikke9

Profilbillede for Solsikke9

Jeg ville tage den, men du skal vide at det nok er et spørgsmål om tid før han får fat i en ny. 

Anmeld Citér

23. februar

Anonym

Du bliver udfordret her, fordi han er 12år. Hans vennekreds betyder langt mere for ham "end du gør". Hans hjerne nærmer sig en større ombygning, hvor opdragelse ikke længere kan finde sted. 

Dermed ikke sagt, at du ikke kan sætte grænser og værne om dine og familiens værdier. Du skal tage den fra ham også selvom han har attitude. Som 12-årig er han ikke bygget til at gøre som du siger og Hans udvikling gør, at han løsriver sig og modarbejder dig. MEN et eller andet sted i hjernen, registrerer han omsorgen fra dig. Selvom han ikke viser det. 

Jeg vil ikke være belærende overfor ham. Han ved godt, at det ikke er skide smart. Men det indrømmer han først om 20år. I stedet vil jeg skrue op for nysgerrigheden om hvad han render rundt og laver. Jeg vil sørge for at spise sammen hver aften og måske have nogen køreture, hvor der er plads til at snakke, hvis han får lyst på et tidspunkt. Tage ham med ud og spise brunch fast hver måned osv. At mærke at basen (dig) er intakt og du er der uanset hvad han finder på de kommende år. 

Så jeg ville omfavne ham med nysgerrighed, opmærksomhed og kærlighed. Efter du har taget den fra ham. 

Hvis du straffer og bliver belærende... Han bliver bare endnu dygtigere til at lyve. Og vil han ryge, så skal han nok skaffe en ny uanset hvad du siger. 

Anmeld Citér

23. februar

Anonym

Oplevede det samme da min datter var 14år. Jeg tog den og ødelagde den mens hun kiggede på. 
Jeg straffede hende med at ikke og give hende lomme penge og meget mere. Idag damper og ryger hun alligevel hun er 20 år. Så jeg har ingen gode råd andet end at tage en snak om hvor skadeligt det egentlig er. 

Anmeld Citér

23. februar

Anonym

Anonym skriver:

Oplevede det samme da min datter var 14år. Jeg tog den og ødelagde den mens hun kiggede på. 
Jeg straffede hende med at ikke og give hende lomme penge og meget mere. Idag damper og ryger hun alligevel hun er 20 år. Så jeg har ingen gode råd andet end at tage en snak om hvor skadeligt det egentlig er. 

Vi vil aldrig kunne styre hvad de gør når de er myndige. Men vi kan passe så godt på dem som muligt, mens de er vores ansvar. Og sørge for at deres kroppe har det bedste udgangspunkt. Og det gør man ved at konfiskere og sætte grænser i det her tilfælde. 

men om de går ud i voksenlivet og lever af junk og smøger. Det kan vi desværre ikke styre. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.