Wow... jeg kender ikke til gruppen og troede lige et øjeblik det kunne være noget for min kæreste og hans ekskone da deres børn er i pleje og vi ofte står med følelsen at kommunen ser plejeforældrene som mere forældre end de biologiske...
men så fik jeg læst hvordan de hjælper folk med at flygte, hvilket jeg synes er synd for alle parter involveret og bare gør forældrenes sage værre.
Jeg meldte mig netop ind i gruppen, fordi det jo er tabubelagt og svært at have en sag hos kommunen. I mit tilfælde var sagen også ufrivillig. Jeg havde det så skidt, at barselsgangen underrettede kommunen, der iværksatte en forælderkompetence undersøgelse. Min mand og jeg var de første i vennekredsen, der fik barn, og vi isolerede os meget. Delvist fordi "det" med kommunen krævede virkelig mange ressourcer, delvis fordi det var flovt at sige til andre, at vi var i kontakt med de sociale myndigheder. Når kommunen åbner en sag, er det både for at yde støtte, men jeg følte implicit, at der var en synsvinkel a la "Vi (kommunen) ved muligvis bedre end I selv gør, hvordan jeres barns tarv og trivsel skal varetages" Og det er flovt at fortælle, at man er under observation. Det giver sig selv, at med en skizofreni-diagnose er det særligt svært at blive kigget over skulderen, så jeg har selv haft den følelse, at "systemet" virkede imod mig. Det var nok også derfor, at jeg gerne ville finde ligesindede, men det har jeg ikke gjort i den gruppe.
Jeg havde den indstilling, at jeg gerne ville klare mig uden kommunen og jeg tænkte, at det ville jeg bestemt ikke komme til, hvis jeg valgte at bringe flere børn ind i mit liv, når jeg var og stadig er så presset med mit ene barn. Og idéen med at flygte ud af landet, tænker jeg er umådeligt egoistisk, både overfor barnet der bliver tilbage i plejefamilien i Danmark og ikke kan få samvær, men også overfor et nyt barn, der vokser op på flugt med forældre, som muligvis ikke kan varetage det.
Men som "Mor og meget mere" skriver underlægger man gruppen strengere moderation, vil der sandsynligvis bare opstå andre,hemmelige og lukkede grupper i stedet for.