Anonym skriver:
Hej alle jer.
Jeg vil gerne høre nogle tilgange til overskud til træning vs afslapning og sådan. Ikke så meget for at få hjælp, men bare for at få lidt input, hvad andre tænker.
Jeg tænker, mange af os kender til en travl hverdag, hvor man - måske især her i mørket - kommer meget træt hjem fra en arbejdsdag, så er der ulvetime, aftensmad, putning og så føler man - jeg gør i hvert fald - at ens overskud er meget tyndt smurt ud på resten af dagens timer…
Jeg kan egentlig generelt godt lide at tage ned og træne lidt i det lokale fitnesscenter - og jeg ved godt, at jeg får det rart i kroppen og det er godt for mig osv.
Men jeg synes også, det kan være en belastning at føle det som endnu en pligt på de dage (uger) hvor der er meget andet at tage sig af og hvor overskuddet ikke er så stort.
Jeg vakler lidt mellem to synspunkter: På den ene side: At jeg skal se at komme afsted, fordi det er godt og rart for mig bagefter og sundt. Og desuden betaler jeg jo også for medlemskabet.
På den anden side: At træning skal være noget, jeg gør for mig selv - som er lystbetonet og forbundet med overskud, og det skal ikke være endnu en ting, der er forbundet med pligt og burde og dårlig samvittighed. Og når overskuddet mangler, så er det fint at droppe træningen i nogle uger, fordi det ikke skal være en stressfaktor men i stedet noget positivt
Hvordan forholder I andre jer til det dilemma? Jeg er ikke ude efter at få motiverende råd til at komme afsted - jeg har bare lyst til at få lidt input til dilemmaet 
Jeg ved ikke, hvor gammel/gamle dit barn - dine børn er, men jeg vil gerne komme med et forslag:
Jeg er 50 år og har en dejlig dreng på 8. Det var begyndt at gå i den forkerte retning for mig mht til min krop, som stille og roligt gik i forfald med begyndende tegn på diverse livsstilsygdomme til følge. Min far døde som 56 årig og hvis jeg fulgte i hans fodspor, da ville min dreng blive uden far som 14 årig
Derfor har jeg valgt - ikke at give mig selv muligheden for ikke at træne - ikke at gå daglige ture i naturen ....Og er du vild, hvor giver det resultater!!
Mit blodtryk er faldet helt vildt, mine smerter i lænd mv totalt forsvundet, min mave bliver hele tiden mindre og mere markeret, og i modsætning til, hvad jeg troede, kan en mand på min alder godt opbygge både brystmuskler og biceps.
Det vil jeg ikke undvære, og derfor tager jeg min dreng med til træning. Han er velkommen til at kigge på, men han får min telefon og kan kigge på Youtube eller hvad han nu vil - på samme måde som han gør derhjemme. Dermed har jeg ikke dårlig samvittighed, for min dreng foretager sig det samme i dette tidsrum, som han ville have gjort hjemme på bopælen.
Det er ikke tidsmæssigt specielt krævende, men den brugte tid kommer min dreng tilgode på flere måder:
- jeg kan lege meget mere - og længere med ham.
- han får lov til at beholde mig i flere år
og han får et naturligt forhold til boksetræning, styrketræning, motion og naturen.
Pas på dig selv og din krop og dit barn med dig!!