At cykle til arbejde i stedet for at køre bil

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

570 visninger
15 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
19. november 2024

Anonym trådstarter

Jeg var 5-6 km til arbejde og igen 5-6 km hjem igen. Jeg møder kl. 7 til enten kl. 13 eller til kl. 15. Lige nu leaser jeg en bil, men overvejer kraftigt at købe mig en elcykel samt gode lygter, reflekser, cykelhjelm og godt fodtøj og overtøj til det dårlige vejr. 

Men jeg er lidt nervøs for slud, sne og glatte veje. Hvad gør I andre der cykler på arbejde? Jeg er så bange for at falde på cyklen. 

Kom gerne med alle jeres erfaringer fra skift fra bil til cykel Fortrød I?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. november 2024

Jixy

Profilbillede for Jixy

Du kan jo starte med at prøve at leje en el cykel i en periode, for at se om det er noget for dig

Anmeld Citér

19. november 2024

Anonym trådstarter

Jixy skriver:

Du kan jo starte med at prøve at leje en el cykel i en periode, for at se om det er noget for dig

Ej, det vidste jeg slet ikke, at man kan

Anmeld Citér

19. november 2024

Anonym

Hvordan er ruten? 

Jeg cykler 15km hver vej hele året. Der er gode cykelstier hele vejen og der bliver også ryttet for sne. Så ikke de helt store udfordringer her. Holder også øje med vejret og cykler i rigtig god tid, hvor der nu er strækninger hvor jeg må trække (møder også 07-13 ca). 

Men 5-6km, dem kan du jo også godt gå, hvis det ikke er til at cykle? Eller er der mulighed for offentlig? 

Så mange dage er det heller på en vinter, hvor der er glat eller ligger meget sne. 

Anmeld Citér

19. november 2024

Minime2018

Profilbillede for Minime2018

Jeg kører elcykel på arbejde. 8 km. Og har ikke et sekund fortrudt. Købt mig noget lækkert regntøj og vintertøj så alt er tørt og varmt. Kører med meget motor på vej ud for ikke være helt svedig når jeg kommer frem, og bruger mindre motor på hjemvejen.

Købte en god cykel på afbetaling da det var vigtigt at have en god en nu hvor det var som erstatning for bil - og jeg havde ikke råd til at købe den kontant. 

dage med sne og slud er meget meget få. Det er kun et par dage om året det sner jo efterhånden. 

kan helt klart anbefale det for det er så skønt at få klaret hovedet efter en arbejdsdag og man får jo altså også pulsen lidt op alt efter  hvor meget gas man gir den. 

Anmeld Citér

19. november 2024

IenFart

Profilbillede for IenFart

Jeg skiftede for 4-5 år siden. 12 km hver vej først på almindelig god kvalitet citybike og nu elcykel. Jeg har på intet tidspunkt fortrudt. Turene og den friske luft giver mig et godt energi-boost. Om vinteren skal man selvfølgelig være mere forsigtig ift frost og slud, særligt i svingene. Som en anden skriver kommer det også an på ruten. Jeg har cykelstier hele vejen, som oftest er ret godt saltede, så der er sjældent problemer.

Anmeld Citér

19. november 2024

Anonym

Jeg var så glad for det i den periode, hvor jeg cyklede til og fra arbejde på elcykel - ca 8 km hver vej.

Det fede ved elcyklen er, at man godt orker det, selvom det er dårligt vejr eller man er lidt træt, også selv om man ikke er den sporty type, synes jeg.

Jeg prøvede en enkelt dag, hvor der var isslag, der var det bestemt ikke sjovt - men det var også helt vildt - det var heller ikke sjovt at køre bil den dag.

Gør det! Du kommer til at nyde den friske luft. Og skulle der være nogle dage, hvor det ikke kan gå - så kan du nok finde en løsning. Køre med en kollega, tage bussen eller låne en bil.

Anmeld Citér

19. november 2024

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt

Jeg har cyklet hele mit mit, hele året, uanset om jeg har haft 3, 8 eller 12 kilometer  - og har med vilje fravalgt en bil, fordi jeg elsker det. Jeg har aldrig tænkt det som utrygt eller farligt. Selvfølgelig er der en håndfuld dage om året der er lidt trælse, men man kommer langt med at forære sig selv et solidt sæt regntøj. For så kort en distance, som du beskriver, lyder en el-cykel som en unødvendig stor udgift - man kan ligeså godt tage den gode gratis motion med sig ved selv at gøre arbejdet? 

Anmeld Citér

19. november 2024

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Hvordan er ruten? 

Jeg cykler 15km hver vej hele året. Der er gode cykelstier hele vejen og der bliver også ryttet for sne. Så ikke de helt store udfordringer her. Holder også øje med vejret og cykler i rigtig god tid, hvor der nu er strækninger hvor jeg må trække (møder også 07-13 ca). 

Men 5-6km, dem kan du jo også godt gå, hvis det ikke er til at cykle? Eller er der mulighed for offentlig? 

Så mange dage er det heller på en vinter, hvor der er glat eller ligger meget sne. 

Der er cykelstier hele vejen, og derhen er der en smule bakket hvor det går opad. Hjemad er jo bedre

At gå vil jeg helst ikke, da jeg jo så skal gå hjemmefra meget tidligt. Så går det trods alt hurtigere på en elcykel

Anmeld Citér

19. november 2024

Panther

Profilbillede for Panther
StortOgSmåt skriver:

Jeg har cyklet hele mit mit, hele året, uanset om jeg har haft 3, 8 eller 12 kilometer  - og har med vilje fravalgt en bil, fordi jeg elsker det. Jeg har aldrig tænkt det som utrygt eller farligt. Selvfølgelig er der en håndfuld dage om året der er lidt trælse, men man kommer langt med at forære sig selv et solidt sæt regntøj. For så kort en distance, som du beskriver, lyder en el-cykel som en unødvendig stor udgift - man kan ligeså godt tage den gode gratis motion med sig ved selv at gøre arbejdet? 

Helt enig med dette. Vi er jo mange, der cykler året rundt uden problemer, så selvfølgelig er det muligt i et af verdens bedste cykellande.

Og så er det godt for både miljø, krop og sind. El-cykel ville jeg kun overveje, hvis jeg havde 15 km + på arbejde. En ting er økonomien, men jeg kan også forstå, at man skal slæbe det dér batteri med sig, så det ikke bliver stjålet.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.