Min datter er tilovers

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.003 visninger
4 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
19. oktober 2024

Anonym trådstarter

Hej

Jeg har en datter på 10, snart 11 år, som bare hele tiden ikke bliver valgt til.

Hun er ligesom en del af 2 vennegrupper, og den ene er splittet, fordi en der har gået i klassen, er gået ud for nogle år siden, men dem i vennegruppen vælger hende til og min datter fra til fordel for hende. Pigen har add og min datter var åbenbart årsag til at der var konflikter, når hun var til stede. Jeg synes egentlig ikke, hun laver mere drama end de andre piger, men her er min datter så tilovers.

Så er der en anden vennegruppe, hvor der også er en fra den første vennegruppe. Men fx her til halloween, så har de to vennegrupper ligesom fundet ud af noget med hinanden hver især og så er min datter tilbage.

Jeg er så ked af det på min datters vegne, for når hun taler, så er hun virkelig bevidst om, at hun engang var lidt vild (men egentlig ikke mere end de andre), men det er som om, der ikke er nogen vej ind igen. Der er to piger, som kommer til at bestemme på de andre pigers vegne, at min datter ikke må være med.

Min datter accepterer simpelthen at være alene, så de andre ikke bliver for mange, så hende med add ikke kan klare det/bliver træt for hurtigt.

Altså min datter accepterer at blive fravalgt af sine veninder for at tage hensyn til en, som for længe siden ikke ville min datter mere.

Når jeg hører min datter tale, så synes jeg bare, hun finder sig i rigtig meget. Hun er ikke mega ked af det, men hun er alligevel trist, når vi taler om det og hun vil helst heller ikke tale om det.

Jeg ved ikke, hvordan jeg skal hjælpe hende

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. oktober 2024

drabo

Profilbillede for drabo

Det er mega svært, når ens barn bliver valgt fra eller i alle fald føler sig valgt fra. så allerførst et stort knus.

Er der nogen gange muligheder med pigerne fra de to vennegrupper eller er det meget sjældent - altså er det lige nu til halloween der er problemer eller er det en gentagende ting?

Hvis det er det sidste, så ville jeg måske støtte mit barn i at komme ind i andre relationer evt. tage klasseteamet eller klubpædagoger eller andre i hendes skolehverdag med på råd om der er andre relationer i kunne opdyrke, så hun ikke kun har to grupper som ikke rigtigt vil hende.

Ellers er muligheden måske at arbejde med at få relationer til de andre piger i grupperne på to-mands hånd, så de får øjnene op for at hun er en mulighed - men det kan være svært at vide hvorfor to børn ikke lige kan med hinanden, men der er bare personligheder som clasher uden at det er nogens skyld. 

Der kan selvfølgelig også være et giftigt klassemiljø og så ville jeg igen opsøge klasseteamet og høre om det er noget de ser til daglig.

Anmeld Citér

19. oktober 2024

*.*

Profilbillede for *.*
Mor til 3 + en engel

Hjælp hende eventuelt med at finde en ny veninde fx gennem en fritidsinteresse eller sport.

hvis hun går på en skole hvor de i udskoling slåes sammen med andre skoler så kan jeg fortælle der kommer et kæmpe skift der.

min søn har ikke haft det problem, men nu i 7 klasse blev de lavet om fra 3 til 5 klasser, og posen blev rystet godt. De venner min søn primært omgikkes før 7 klasse, ser han slet ikke i samme omfang nu (de er stadig venner), da han har fået nye venner i sin nye klasse. 
og igen vil der ske et skift fx i 10 klasse, gymnasiet osv. vennegrupper skifter, og det er hårdt, men du må lade hende klare det selv. Du kan opmuntre, og motivere til at finde nogen uden for skolen, men mere kan du ikke gøre.

der er (trist nok) også en enorm stor læring i den situation hun står i lige nu, og den kan hun tage med sig senere i livet. Det samme kan også ske i en eller anden sammenhæng for de andre piger i perioder. 

også husk på de er en alder hvor der sker enormt meget med dem udviklingsmæssigt! De piger der er bedste veninder i dag, er det måske ikke om et år. 

det er hårdt at se ens barn kæmpe med forskellige ting uanset hvad det er, men det bedste vi kan gøre er bare at være der og opmuntre (og kun give råd hvis de Beder om det! Alle de velmente råd kan godt være irriterende i længden)

de skal nok klare sig de skønne unge mennesker

Anmeld Citér

20. oktober 2024

Anonym trådstarter

*.* skriver:

Hjælp hende eventuelt med at finde en ny veninde fx gennem en fritidsinteresse eller sport.

hvis hun går på en skole hvor de i udskoling slåes sammen med andre skoler så kan jeg fortælle der kommer et kæmpe skift der.

min søn har ikke haft det problem, men nu i 7 klasse blev de lavet om fra 3 til 5 klasser, og posen blev rystet godt. De venner min søn primært omgikkes før 7 klasse, ser han slet ikke i samme omfang nu (de er stadig venner), da han har fået nye venner i sin nye klasse. 
og igen vil der ske et skift fx i 10 klasse, gymnasiet osv. vennegrupper skifter, og det er hårdt, men du må lade hende klare det selv. Du kan opmuntre, og motivere til at finde nogen uden for skolen, men mere kan du ikke gøre.

der er (trist nok) også en enorm stor læring i den situation hun står i lige nu, og den kan hun tage med sig senere i livet. Det samme kan også ske i en eller anden sammenhæng for de andre piger i perioder. 

også husk på de er en alder hvor der sker enormt meget med dem udviklingsmæssigt! De piger der er bedste veninder i dag, er det måske ikke om et år. 

det er hårdt at se ens barn kæmpe med forskellige ting uanset hvad det er, men det bedste vi kan gøre er bare at være der og opmuntre (og kun give råd hvis de Beder om det! Alle de velmente råd kan godt være irriterende i længden)

de skal nok klare sig de skønne unge mennesker

Jeg tror, det går mig rigtig meget på, fordi da jeg var barn, så var jeg tilovers. Det var sådan en mærkelig ting med, at jeg blev jo ikke mobbet og for de voksne så det også ud som om, at jeg havde venner og blev valgt til.

Dog havde jeg mange frikvarterer, hvor jeg sad alene og tegnede og det var sjældent, at jeg blev spurgt om noget som helst. Jeg følte mig ofte som luft. Som om jeg lige så godt kunne lade være med at være der, for jeg ville ikke mangle alligevel. Jeg kunne godt du, hvis x i klassen var syg og ikke til stede, men hvis x var der, så blev jeg ikke valgt til igen. Jeg var altid 2. valg eller 3. for den sags skyld.

Min datter har fortalt nogle lignende ting og der har jeg ikke fortalt om min egen barndom.

Det er en gentagende ting ift ikke at blive valgt til, som en anden skriver - det er ikke kun ift halloween nu her. Det er bare ved sådan nogle begivenheder, det bliver meget tydeligt. Min datter har venner og "bedste venner", men det er kun dem indbyrdes, der har fundet ud af noget med hinanden. Det er som om, de ikke skænker min datter en tanke.

Hun er selv meget proaktiv ift at spørge, om hun må være med i en leg osv, men det er aldrig den anden vej rundt.

Lærerne ser ikke noget problem, for hvis de spørger, hvem der vil arbejde sammen med min datter, så rækker flere hånden i vejret, men de gør det aldrig af sig selv, der skal ligesom hjælp til hele tiden og det koster bare rigtig meget energi hele tiden at være den, der prøver og prøver, men ikke oplever det den anden vej.

Hun kan også i lang tid have lavet aftale, fx sidst til fastelavn, med bedste veninden om at matche i udklædning, og når de så møder op til fastelavn i skolen, så har bedste veninden valgt at matche med den anden del af vennegruppen.

Hun taler ikke så meget om det, men når jeg får hende til det, så er det tydeligt, at hun er trist over det.

Hun har haft en meget lang periode, hvor hun har spurgt, hvornår hun kan skifte skole bl.a. pga alle de her ting.

Men det har været svært at finde hoved og hale i det, da hun jo ikke bliver decideret udskældt men hun bliver bare ikke valgt til.

Jeg har sådan en frygt for, at hun vil føle sig ensom, især når hun bliver ældre

Anmeld Citér

20. oktober 2024

drabo

Profilbillede for drabo

Hvis hun selv går med ønsker om skoleskift, så kunne i jo undersøge det. Det er superhårdt altid at være andet valg og blive valgt fra fordi noget bedre kommer forbi.

så måske en ny start kunne være en mulighed eller en ny vennegruppe enten andre i klassen eller parallelklassen eller udenfor skolen.

du kan også hvis du har mod på det, spørge ind hos forældrene til de andre piger i gruppen om de oplever det samme eller om de vil være opmærksomme på at afhjælpe dynamikken med at aftaler ikke overholdes og nogle vælges fra. Det kan være svært at opdage som forælder, når de begynder selv at lave aftalerne, men jeg ville som mor blande mig, hvis jeg vidste at min datter havde en aftale omkring fastelavn med en veninde, som hun så ville ændre til fordel for en med en anden veninde. Så ville vi nok have en snak omkring at overholde aftaler og inkludere.

du skriver din datter ligesom er i to grupper og det gør det ekstra svært at have styr på om nogen er blevet glemt i planer. Jeg har da blandet mig og spurgt til om x havde andre planer, hvis min datter f.eks ikke snakkede om hende, når hun fortalte om hvad hun skulle. Man kan ikke tvinge børn til at være venner, men man kan godt som forælder være opmærksom på om nogen af veninderne har en tendens til at blive glemt, og hjælpe med at få dem med.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.