Kat er begyndt at tisse inde

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

694 visninger
11 svar
5 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
3. oktober 2024

Janey

Profilbillede for Janey

Nogen der har gode råd til at få en kat til at lade være med at tisse inde, når den ellers er renlig og sund?

Vores ene kat på 18 måneder har nu to gange tisset på min mands dyne om morgenen. Første gang var i søndags hvor hun satte sig på dynen og tissede da vi stod lidt sent op. Nu har hun så gjort det igen i morges. Vi vaskede alt i søndags da hun havde tisset så troede at lugten var væk men jeg kan google mig frem til at det åbenbart ikke er unormalt at en kat pludselig kan finde på at tisse inde og især i mandens seng.

Umiddelbart er hun ellers frisk og sund og tisser på andre tidspunkter fint udenfor eller i deres kattebakke, men det duer ikke at have hende til at tisse i min mands seng flere gange om ugen, så er der nogle med gode idéer til at få det stoppet?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. oktober 2024

Anonym

En smut til dyrelægen ville være en god idé, da min kat begyndte at gøre det viste det sig at være noget med nyrerne. Man kan ikke altid konkludere blot ved at kigge på sin kat om den er okay

Anmeld Citér

3. oktober 2024

StineW79

Profilbillede for StineW79
Anonym skriver:

En smut til dyrelægen ville være en god idé, da min kat begyndte at gøre det viste det sig at være noget med nyrerne. Man kan ikke altid konkludere blot ved at kigge på sin kat om den er okay

Enig her. Vores kat begyndte pludselig at tisse i sofaen. Og han havde problemer med nyerene.

Og ellers hvis den ik er neutraliseret, så se at få det gjort, for det ka også afhjælpe strenteriet. Vh Stine 

Anmeld Citér

3. oktober 2024

Janey

Profilbillede for Janey
Anonym skriver:

Hvis det er noget med nyrerne vil katten ofte ændre adfærd, som f.eks. ikke at ville tisse i kattebakken eller ændre apetit, men hun er helt som normal og går på bakken og spiser som hun plejer. Det eneste, der har ændret sig er, at hun 2 gange nu med nogle dages mellemrum har tisset på min mands dyne om morgenen. Hun er lige så glad og kælen som hun plejer, og ungerne kan lege med hende og løfte hende rundt lige som de plejer.

Hvis andet havde ændret sig end de to tisseture på dynen, ville mit første stop også være dyrelægen, men vi har holdt skarpt øje med hende, siden hun gjorde det første gang bortset fra, når hun er ude. Måden hun gjorde det på i søndags virkede mere som om hun ville vise noget dominans. Hun er normalt en meget bestemt dame.

Anmeld Citér

3. oktober 2024

Janey

Profilbillede for Janey
StineW79 skriver:

Enig her. Vores kat begyndte pludselig at tisse i sofaen. Og han havde problemer med nyerene.

Og ellers hvis den ik er neutraliseret, så se at få det gjort, for det ka også afhjælpe strenteriet. Vh Stine 

Hun er steriliseret for et år siden.

Anmeld Citér

3. oktober 2024

Unicorn1

Profilbillede for Unicorn1

Det kan også godt være et tegn på manglende opmærksomhed, hvis jeg husker ret

Anmeld Citér

3. oktober 2024

Solsikke9

Profilbillede for Solsikke9

Først og fremmest skal hun undersøges af en dyrlæge - det kan være blærebetændelse. Katte er normalt meget renlige, så når de bliver urenlige er der en god grund til det. 

dernæst kan du spørge dig selv om der har været ændringer i hjemmet? Ny baby? Rykket rundt på møbler? Nyt kattegrus? Nyt kæledyr? Katte er ret sensitive og kan blive let stressede. Det kan også være at katten savner opmærksomhed. Aktiverer i hende i hverdagen? leger med hende? 

Anmeld Citér

3. oktober 2024

mbp

Profilbillede for mbp

Måske det “bare” er stress, men se at få hende en tur forbi dyrlægen alligevel. Kun dyrlægen kan vurdere om der er noget galt. Katte er desværre mestre i at skjule at de har smerter, og at de pludselig begynder at tisse udenfor bakken er noget der skal tages alvorligt.

Vi havde dog en kat, som i et halvt år blev ved med at tisse på vores dyne 1-2 gange i døgnet. Det var virkelig frusterende med daglig vask af dynen. Dyrlægen tog nogle blodprøver, men fandt heldigvis ikke noget, så vi blev bedt om at kigge efter hvilke forandringer det var sket i hjemmet. Der gik desværre et halvt år før vi opdagede, at det var fordi vi var gået over til en ny sæbe når vi vaskede tøj, som åbenbart stressede vores kat. Så hverdag når vi vaskede dynen, vaskede vi dynen i den sæbe som var problemet og derfor blev vores kat ved med at tisse på dynen, så den kunne dufte “hjemmelig” (lugte af hans tis).

Anmeld Citér

3. oktober 2024

Janey

Profilbillede for Janey
Solsikke9 skriver:

Først og fremmest skal hun undersøges af en dyrlæge - det kan være blærebetændelse. Katte er normalt meget renlige, så når de bliver urenlige er der en god grund til det. 

dernæst kan du spørge dig selv om der har været ændringer i hjemmet? Ny baby? Rykket rundt på møbler? Nyt kattegrus? Nyt kæledyr? Katte er ret sensitive og kan blive let stressede. Det kan også være at katten savner opmærksomhed. Aktiverer i hende i hverdagen? leger med hende? 

Der er intet nyt i huset. Ingen nye møbler, folk eller skift af mad/grus osv. Hun er stadig renlig det meste af tiden, da det indtil videre kun er sket to gange på 5 dage. 

Hun bliver aktiveret, så meget som hun selv har lyst til. Hun er ude, når hun vil og børnene leger med hende, så meget som hun selv gider. Derudover har vi også hendes søster, som hun også er aktiv med. Hvis hun ikke synes, at hun får nok opmærksomhed er hun god til at kræve det. Jeg har ofte en kat, der kommer og smider sig på mig, når jeg sidder ved skrivebordet og arbejder og det er også en enkelt gang lykkedes hende at træde på mit tastatur og ringe op til en kollega, mens jeg sad med nogle papirer.

Anmeld Citér

3. oktober 2024

Janey

Profilbillede for Janey
mbp skriver:

Måske det “bare” er stress, men se at få hende en tur forbi dyrlægen alligevel. Kun dyrlægen kan vurdere om der er noget galt. Katte er desværre mestre i at skjule at de har smerter, og at de pludselig begynder at tisse udenfor bakken er noget der skal tages alvorligt.

Vi havde dog en kat, som i et halvt år blev ved med at tisse på vores dyne 1-2 gange i døgnet. Det var virkelig frusterende med daglig vask af dynen. Dyrlægen tog nogle blodprøver, men fandt heldigvis ikke noget, så vi blev bedt om at kigge efter hvilke forandringer det var sket i hjemmet. Der gik desværre et halvt år før vi opdagede, at det var fordi vi var gået over til en ny sæbe når vi vaskede tøj, som åbenbart stressede vores kat. Så hverdag når vi vaskede dynen, vaskede vi dynen i den sæbe som var problemet og derfor blev vores kat ved med at tisse på dynen, så den kunne dufte “hjemmelig” (lugte af hans tis).

Her er det heldigvis kun sket 2 gange i alt på 5 dage, så indtil videre foregår det stadig mest i bakken eller udenfor, så heldigvis ikke daglig vask af dyne. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.