Chance for tvillinger?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2. oktober 2024

Panther

Profilbillede for Panther
Kis92 skriver:

Den artikel du henviser til, bekræfter det jeg skriver.  At det er hos kvindens siden af familien der skal være tvillinger, for at der er en større risiko/chance.

Hvis trådstarter får/har piger vil de have en lidt større risiko/chance for tvillinger, når de får børn. Men trådstarter har ingen arvelighed på grund af hendes mand.

“Meget tyder på at faderen også kan have “tvillinge-gener” og overføre dem til sin datter”

og anden side:

”Hvis du selv er tveægget tvilling eller der i øvrigt er tveæggede tvillinger i din familie er sandsynligheden for at få tvillinger 5% (uanset om det er på din mors eller fars side af familien).”

i denne specificeres køn ikke:

https://woman.dk/familie/hvor-stor-er-sandsynligheden-for-at-du-faar-tvillinger

Jeg har ikke lige tid til at finde en “ordentlig” kilde.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. oktober 2024

Imaong90

Profilbillede for Imaong90

Min mand er en ægget tvilling der kan manden godt føre det videre til kvinden som bære hans barn. Har vi fået at vide fra en sonograf/jordmoder. 
tveæggede kan vidst kun gives videre til kvinder men en far der er tveægget kan give det videre til sine døtre. 
og ja er man i 30’erne som kvinde og ens krop er ved at gå i overgangsaldrene så er sansyndligheden større for at kvinder udskiller 2 æg af gangen da kroppen har travlt inden det er “forsendt” men det kan også være man er meget frugtbar selv i 40’erne så smider kvinden først 2 æg der ����‍♀️

Anmeld Citér

2. oktober 2024

Kis92

Profilbillede for Kis92

“Meget tyder på at faderen også kan have “tvillinge-gener” og overføre dem til sin datter”

og anden side:

”Hvis du selv er tveægget tvilling eller der i øvrigt er tveæggede tvillinger i din familie er sandsynligheden for at få tvillinger 5% (uanset om det er på din mors eller fars side af familien).”

i denne specificeres køn ikke:

https://woman.dk/familie/hvor-stor-er-sandsynligheden-for-at-du-faar-tvillinger

Jeg har ikke lige tid til at finde en “ordentlig” kilde.

Ja han kan føre det videre til hans datter, men ikke til hans kone. Så igen den handler om, om der er tvillinger på moderens side. Om det så er moderens mor eller far er ligemeget.

Begge artikler siger det sammen som mig.

Anmeld Citér

2. oktober 2024

Lillehjerte

Profilbillede for Lillehjerte

Man kan have en arvelig tendens til at få tveæggede tvillinger. Det kommer til udtryk ved at kvinden har tendens til at modne flere æg pr cyklus. Det er derfor ligegyldigt hvor mange tvillinger der er på din mands side. Manden kan jo befrugte så mange æg, det skulle være, uanset om han  har tvillinger i familien eller ej (sat på spidsen, jeg ved godt at bare det at befrugte et enkelt æg er svært nok for de fleste)

Man har også en tendens til at frigive flere æg med alderen, simpelthen fordi kvaliteten af æggene falder, og kroppen derfor  kan se de praktiske i at frigive flere, da det øger chancen for graviditet. De fleste tvillinger er derfor nok befrugtet af denne grund (eller i fertilitetsbehandling), og ikke fordi man har en arvelig tendens, med mindre at tvillinger går igen generation efter generation. 

Men hvis I får en pige, kan hun arve eventuelt tvillingegen fra din mand. Man kan derfor også se, at tvillinger kan "springe en generation over", fordi manden i sig selv ikke øger sandsynlighed for tvillinger)

Anmeld Citér

2. oktober 2024

Kis92

Profilbillede for Kis92
Kis92 skriver:

Ja han kan føre det videre til hans datter, men ikke til hans kone. Så igen den handler om, om der er tvillinger på moderens side. Om det så er moderens mor eller far er ligemeget.

Og jeg taler om tveægget tvillinger. Enæggede tvillinger ved jeg ikke noget om

Anmeld Citér

2. oktober 2024

Panther

Kis92 skriver:

Jamen altså jeg ved ikke hvor træt jeg må være, for selvfølgelig står der det i den første artikel. Og det giver jo også fint logisk mening! 

Anmeld Citér

2. oktober 2024

Kis92

Profilbillede for Kis92
Panther skriver:

Jamen altså jeg ved ikke hvor træt jeg må være, for selvfølgelig står der det i den første artikel. Og det giver jo også fint logisk mening! 

Hehe jeg kender det Det var heller ikke fordi jeg ville blive ved, men det er svært at stoppe når man ved at man har ret, og bare lige skal finde ud af at formulere sig

Anmeld Citér

2. oktober 2024

Panther

Kis92 skriver:

Hehe jeg kender det Det var heller ikke fordi jeg ville blive ved, men det er svært at stoppe når man ved at man har ret, og bare lige skal finde ud af at formulere sig

Det er jo ikke dig, der ikke kan formulere dig, men mig der ikke kan læse! Så selvfølgelig skal du blive ved

Anmeld Citér

2. oktober 2024

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet

Jeg vil gerne have en kilde på højden for det har jeg godt nok aldrig hørt om

Anmeld Citér

3. oktober 2024

Anonym trådstarter

Jeg vil gerne have en kilde på højden for det har jeg godt nok aldrig hørt om

Som skrevet er det bare noget jeg har hørt.. 

men en hurtig Google søgning fortæller dog det samme

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.