Stress udløst pga arbejde

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.486 visninger
6 svar
1 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
5. september 2024

Anonym trådstarter

Er der nogen af ​​jer der har/er ramt af stress pga. jeres arbejde? Og gerne jer der arbejder i omsorgsdag. 
Hvad udløste det og hvordan kom I tilbage?? 
Var/er det jeres egne høje krav til jer selv?  

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. september 2024

Rixus

Profilbillede for Rixus

Jeg arbejder i omsorgsfag og har haft stress. Det var ikke så meget kun jobbet men mere en sammenblanding af job og 3 små børn. Dvs jeg aldrig havde alene tid og at der altid blev forventet noget af mig. Jeg havde en kort stress sygemelding og kom langsomt tilbage igen og efterfølgende har jeg sørget for at tage en fridag indimellem (ferie eller omsorgsdage) hvor jeg ingenting skal lave.

Anmeld Citér

5. september 2024

Anonym

Jeg skiftede arbejdsplads. 

Her var det kombination af virkelig dårligt arbejdsmiljø, meget tunge og udadreagerende borgere dårlig ledelse og ingen sparring. 

Anmeld Citér

5. september 2024

Anonym

Her var det underbemanding på afdelingen i mere end et halvt år, hvilket reulterede i alt for meget arbejde på for få skuldre. "Vi" var 6 mennesker der gik ned med stress inden for en måned. Det var en tilbagevendende ting på afdelingen, hvert halve år gik en håndfuld medarbejdere ned med stress derfor rendte de tilbagevendende for stærkt og når de syge var tilbage, kollapsede de næte.

Det var IKKE mine krav til mig selv, selvom arbejdet prøvede at antyde det. Jeg skulle diskutere med mine kollegaer om at opfylde mine egne basale behov for at tisse og spise frokost, fordi alle var så pressede. Jeg havde overarbejde i 80% af mine vagter. Dertil var det et job med enorme følelsesmæssige krav til medarbejderne men ikke mulighed for lige at sunde sig ovenpå et voldsomt forløb. Jeg er gået direkte fra situationer hvor jeg frygtede for og kæmpede for et liv til en situation hvor det var bedst at livet aluttede. At stå og være en klippe i menneskers største og emst traumatiske øjeblikke kræver simpelthen at man har tid til at tage sig af sig selv også.

Startede roligt op med få timer om ugen uden patientkontakt og byggede gradvist op i tid og komplekse opgave. Tog ca et halv år og så gik de næste ned med flaget. Har siden skiftet job.

Anmeld Citér

5. september 2024

Anonym

Nu sidder jeg til daglig i jobcenter og arbejder med sygedagpenge og jeg vil sige at 60% af mine sager er arbejdsrelateret stress. Hvis du allerede nu mærker du er stresset så gå til lægen og få en sygemelding hurtigst muligt. Nogle vender tilbage i en anden stilling/andre opgaver, nogle bliver fyret, andre finder noget andet. Men fælles er at der skal være sket noget andet hvis du skal retur. 

Langt de fleste af mine borgere finder sig selv igen efter en periode med ro og behandling og faktisk søger de fleste videre mod andet arbejde. 

Anmeld Citér

13. september 2024

AnjaZenia

Profilbillede for AnjaZenia
Anonym skriver:

Er der nogen af ​​jer der har/er ramt af stress pga. jeres arbejde? Og gerne jer der arbejder i omsorgsdag. 
Hvad udløste det og hvordan kom I tilbage?? 
Var/er det jeres egne høje krav til jer selv?  

Jeg blev ramt for en 4 år siden. Det var kombinationen af arbejde, fritid og så hjemmefronten.

Det tog mig 8 mdr. før jeg var fuldtid tilbage. 

Det sker stadig at jeg kan mærke, at jeg er på vej derhen igen. Og så har jeg lært, at trække vejret og stoppe op.

Anmeld Citér

14. september 2024

Anonym

Jeg blev ramt i omsorgsfag og det skyldtes firmaet(og min manglende evne til at sige nej/følelse af forpligtelse til at hjælpe firma og kollegaer), og så var det mit første job inden for faget så ville gerne bevise jeg var en god kollega osv. 

de ringede altid om ekstra vagter. Havde meget sjældent fri til tiden nogengange kun lidt overarbejde, andre gange kørte jeg dobbelt eller trippel vagter! 
i en periode satte de mig ind med køreplan alene, som var til 2 personaler og så skulle jeg køre weekend med dagvagt 7-15, aftenvagt 15-23 og så nattevagt 23-7, for så at skulle møde direkte på en dagvagt kl 7-15. oftest på aftenvagt og nat var der sygdom så der stod jeg alene med det hele..
jeg var så drænet til sidst jeg kunne ikke engang finde ud af at sige en rigtig sætning. Jeg valgte at tage ferie og rejse væk, så informerede om vi var på Kreta så kunne ikke hjælpe.. (normalt kimede de mig ned også på fridage og ferie så kunne aldrig få ro og tog jeg den ikke blev de ved)

da jeg rejste til Kreta med min søn, vågnede jeg i angst anfald fordi jeg troede jeg kom for sent på arbejde! På anden dagen begyndte vores planlægger at ringe til mig på ferien og “glemte” dagligt at jeg var i udlandet, efter 2 dage sådan slukkede jeg telefonen resten af ferien. Da vi landede i dk tog jeg direkte til lægen som straks sygemeldte mig med stress. 1 uge efter fyrede de mig med besked om jeg kunne komme tilbage når jeg havde det godt igen. Det gjorde jeg selvsagt aldrig  

jeg valgte at starte e-learning (hf) og gik derfor hjemme og kunne studere, først efter 2 år begyndte jeg at føle mig “hel” igen. Det firma kørte mig fuldstændig ned.. men var også min egen skyld, for jeg kunne ikke sige nej når de sagde “vi har brug for dig der er ikke andre bla bl.a. bl.a. bl.a.”. Fik så dårlig samvittighed og ville jo gerne hjælpe… men den lektie har også gjort i dag at jeg meget sjælendt i mit arbejdsliv efterfølgende har taget overarbejde/ekstra eller dobbelt vagter. Så skal det være fordi jeg har lyst, og ellers får de et nej, og begynder arbejdsgiver med en længere “jamen vi har ikke andre osv….” Så får de et nå. 
der er ingen der takker en i sidste ende for at ødelægge sig selv, og jeg var nær gået helt nedenom og hjem allerede som 26 årig. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.