Min mand lider af svær adhd. Og jeg gør nok ikke det store anderledes ift hvad jeg ville gøre over for et hvilket som helst andet menneske.
min mand er medicineret, men det tager kun “toppen” ift hans tankemylder og temperament, men ikke i en grad hvor han ikke er berørt af det mere.
Men de er jo ikke deres diagnose. Diagnosen kan forklare hvorfor de er/gør som de er. Men det er jo ikke en undskyldning for det.
For mig har det hjulpet med grundig viden om emnet, så jeg kan sætte det i perspektiv når noget virker helt underligt for mig. Men ellers er det jo bare min mand? ADHD eller ej, jeg forelskede mig jo i ham som han er, det ændrer en diagnose ikke på, ligesåvel som en diagnose ikke ændrer på hvordan/hvem han er.
Så mit bedste råd er at søge viden om emnet, og så elsk ham for den han er, sørg for at rumme ham og hans følelser ligesom han skal rumme dig. Bare fordi han har en diagnose må du jo også gerne stille krav til ham. Kan godt være han ikke er god til at få det gjort, men så må du jo sige det er vigtigt for dig, så om han er sød og prøve igen.
ift hans temperament har jeg altid med min mand sagt at jeg synes vi lige skal trække vejret for os selv et øjeblik hvis jeg kan mærke han ryger op i det røde felt. Du må se hvad der virker for jer i forvejen i jeres forhold, og det der ikke fungerer kan du måske finde inspiration til at løse når du lærer mere om det, men det er ikke givet!
du skriver “Har I nogle mestringsstrategier, metoder eller lign. I kan anbefale, så parforholdet kan styrkes og (over)leve under den omstændighed”.
Synes første skridt må være du ændrer dit syn på diagnosen og din mand. Din mand er ikke i en omstændighed. Han er som han er, der er i og for sig bare blevet sat et label på det. Forholdet vil være stærkt og overleve hvis det er et stærkt forhold i har bygget sammen - add/adhd eller ej. Det har ingen betydning for jeres forhold.
Jeg vil som ekstra gerne råde dig til dette: glem diagnosen hvis den fylder så meget! Glem han har den, og fokuser på ham. For er da heller ikke rart at blive set på af sin partner som en diagnose der skal håndteres og mestres, eller som en “omstændighed”. Tror første skridt for jer,vil være at finde ud af om jeres forhold var funktionelt i det hele taget, og så kan du bruge diagnosen til at forstå ham hvis det er forholdet i vil. Men han er den han er, så kan man sige han har hafferlaf-syge, det ændrer ikke den han er.
Anmeld
Citér