2 årig overnatning hos mormor, 3 nætter?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.797 visninger
12 svar
5 synes godt om
17. august 2024

Katrines89

Profilbillede for Katrines89

Åh, jeg ved ikke helt hvordan jeg har det. 

Min mand har overrasket mig med en forlænget weekendtur, med tre overnatninger, uden børn. Så han har arrangeret, at vores børn (2 år og 4,5 år) skal overnatte hos mormor. Det er første gang, at min mindste skal overnatte ude. Min mormor glæder sig, min ældste glæder sig og jeg har lidt ondt i maven, da den mindste nok vil savne mor og far.

Vi afleverer torsdag eftermiddag, og henter igen søndag tidlig eftermiddag. Jeg glæder mig til at være alene med min mand i så mange dage (første gang siden vores ældste blev født for fire et halvt år siden!) men er simpelthen så.. splittet, om det er en god ide, når han er 2? (Reglen 1 overnatning pr år bliver jo lidt overskredet). 

Hvad tænker I? Hvad ville I gøre? Hilsen en lidt forvirret mor

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. august 2024

*.*

Profilbillede for *.*
Mor til 3 + en engel
Katrines89 skriver:

Min mand har overrasket mig med en forlænget weekendtur, med tre overnatninger, uden børn. Så han har arrangeret, at vores børn (2 år og 4,5 år) skal overnatte hos mormor. Det er første gang, at min mindste skal overnatte ude. Min mormor glæder sig, min ældste glæder sig og jeg har lidt ondt i maven, da den mindste nok vil savne mor og far.

Vi afleverer torsdag eftermiddag, og henter igen søndag tidlig eftermiddag. Jeg glæder mig til at være alene med min mand i så mange dage (første gang siden vores ældste blev født for fire et halvt år siden!) men er simpelthen så.. splittet, om det er en god ide, når han er 2? (Reglen 1 overnatning pr år bliver jo lidt overskredet). 

Jeg tænker det nok skal gå helt fint. Din toårige har jo også storesøster/bror med, kender mormor og får sikkert en fed weekend derhjemme. Er naturligt der kan komme savn men er da sikker på mormor kan håndtere det også

min søn kom på ferie hos sin far i 5 dage da han var 2 år, og det gik helt fint (samvær hver anden weekend). Det er en tommelfinger regel den med 1 nat pr år, men der sker ikke noget ved en ekstra nat eller to, så længe barnet er trygt og kender dem de er sammen med.

god weekend med manden!

Anmeld Citér

17. august 2024

Panther

Profilbillede for Panther

Jeg tror, det kommer til at gå helt fint. Om ikke andet tvivler jeg på, at barnet få ar for livet. Men hvis du gør det, så gør det. Læg tvivlen til side, både for din egen og for barnets skyld, så barnet ikke får en slags overført sekundær utryghed af dig.

Anmeld Citér

17. august 2024

Darling

Ja, men jeg er heller ikke så "sart" vores den yngste havde første overnatning da han var 4 måneder gammel sammen med storebror som var 18 måneder den yngste er 10 måneder nu og har overnattet ude 3 gange. Jeg synes det er vigtigt at pleje forholdet og ikke kun være mor og far.

Nyd det, det tager børn ikke skade af

Anmeld Citér

17. august 2024

Fo

Profilbillede for Fo

Du bliver nødt til at gøre det du selv tror på er rigtigt. Her kommer til at være forskellige meninger. Og du ved ikke hvilke slags forældre der er bag ved rådene og hvordan deres børn har det. Så du må tro på dit eget instinkt

Jeg selv får ikke mine børn passet til natten medmindre de selv efterspørger det. Jeg har ikke behov for det. De er små så kort tid så jeg vil hellere have familieferier med børnene og så partid når de er puttede. Og så simple oplevelser med min mand indtil børnene ikke gider os længere

Anmeld Citér

17. august 2024

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Katrines89 skriver:

Er barnet tryg ved mormor? Har mormor passer før? Hvornår er turen? 

Ja det siger man, men børn er forskellige. 

Men den lille har også storebror/søster.

Tak med mormor omkring hvordan du har det. ��

Anmeld Citér

17. august 2024

Savanna

Profilbillede for Savanna

Jeg var mega nervøs ved første pasning hos farmor. Han var væk i 3 dage og havde det FANTASTISK! 
Han var ikke vant til at sove ude, men det gik helt uden problemer og han hyggede sig. 

Du er aldrig længere væk end dét, og mormor kan også trøste. Afsted med jer!

Anmeld Citér

18. august 2024

Jixy

Profilbillede for Jixy

Hvis der er tid og mulighed for det, så kan det måske være en ide at den 2 årige prøver at sove hos mormor enkelte nætter inden det bliver til 3 overnatninger, så er det ikke helt nyt for barnet til den tid og mormor har prøvet det før.

Anmeld Citér

18. august 2024

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt

Hos os ville det være gået rigtig fint - men det afhænger jo meget af hvordan man selv har det som forælder, hvilket barn man har og hvordan relationen til den som passer barnet er.

Mine ungerne har i ny og næ overnattet ved bedsteforældre, som de er meget tæt på og ofte sammen med, og det har været helt uproblematisk. Selv hvis man skulle savne en smule undervejs, kan det jo gå helt okay alligevel, hvis en tryg og velkendt omsorgsperson hjælper barnet igennem. 

Anmeld Citér

18. august 2024

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere

Det er jo umuligt at forudse, hvordan dit barn vil reagere på det. Derfor er der ikke så meget andet at vurdere ud fra end din egen fornemmelse og hvor tryg, du føler dig ved tanken. Det bliver jo ikke en god tur, hvis du er bekymret og i tvivl. 
Jeg ville ikke selv have gjort det, men ville i stedet have lagt ud med én overnatning - i flere omgange - i stedet for at gå fra 0 til 3. 
Jeg er selv mormor til en 2-årig, som vi ser flere gange om ugen, og som har overnattet her jævnligt - en nat hver gang. Det er gået så fint, men jeg ville ikke have mod på tre dage og nætter, simpelthen fordi jeg ville være så usikker på, om det var for længe for ham, og om vi voksne “kunne være det bekendt”. For mig ville det være et “eksperiment”, jeg ikke kunne stå inde for. Også selvom vi har gode erfaringer med én nat. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.