Dobbeltnavne - bruger I begge?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

15. august 2024

Dutelidut

Profilbillede for Dutelidut

Jeg har haft mange elever med dobbeltnavne, hvor begge navne er blevet brugt. I kan jo skrive en bindestreg i midten, så folk forstår, at det er ét navn.

Så tænker sagtens det kan lade sig gøre, hvis det er det, I vil.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. august 2024

Frk.Sveske

Dutelidut skriver:

Jeg har haft mange elever med dobbeltnavne, hvor begge navne er blevet brugt. I kan jo skrive en bindestreg i midten, så folk forstår, at det er ét navn.

Så tænker sagtens det kan lade sig gøre, hvis det er det, I vil.

Tak. Det er mest fordi jeg ikke tænker vi vil bruge begge navne så meget samtidig - men måske snarere ender med at komme til at skifte lidt frem og tilbage i hvilket der bliver brugt primært haha. 

Anmeld Citér

15. august 2024

HendeDer!

Profilbillede for HendeDer!

Vores dreng hedder Ollie Peter til fornavn også Mellemnavn Efternavn-Efternavn  men vi bruger kun Ollie  

Anmeld Citér

15. august 2024

Lje

Hejsa - jeg leder efter gode erfaringer fra jer, som har givet jeres børn dobbeltnavne (uden bindestreg). Hvilket navn bruger I til jeres børn? Første navn, andet navn, begge navne? Skifter I imellem dem?

Vi kæmper på tredje måned med at regne ud hvad lillesøster hedder. Vi troede det var Vibe, men den var ikke helt i skabet, og nu tror vi at det nok er Nanna Vibe, selvom vi aldrig havde planlagt to navne. Men jeg har svært ved at gennemskue hvor det ender - om vi bare kommer til at kalde hende det ene på et tidspunkt, for lige nu skifter vi lidt frem og tilbage, så hun hedder Vibe om morgenen og Nanna om eftermiddagen. 

Og om storebror så bliver misundelig på et tidspunkt, for han har altså kun et

Begge mine børn har dobbeltnavne (uden bindestreg). Til daglig bruger vi kun det første navn. Nogen gange (primært hvis jeg kalder på dem og der bliver sat trumf på) bruger vi begge navne. 

Vores børns mellemnavne er valgt som en sproglig og kulturel reference til noget, der betyder noget for mig og min mand. Mit ældste barn elsker historien om sit navn (og sin søskendes navn) og ved godt, at navnet er noget særligt (for os). Min yngste er lille nok til at forstå det. Min ældste dyrker en sport med navn på tøjet og leger lidt med fornavn(e) og brugen af navnene ifbm. sin sport. 

Det er ligesom vores familiehistorie i mellemnavnene. Så for os fungerer det med ét navn, der bliver brugt og ét navn, vi bare ved er der. 

Vh.

Anmeld Citér

15. august 2024

havudsigt

Profilbillede for havudsigt

Mine søstre og mine egne piger har alle dobbeltnavne, men ingen af os bruger andet end vores fornavne. Det er kun de gamle i familien der skriver det i fødselsdagskort ��

Anmeld Citér

16. august 2024

Fo

Profilbillede for Fo

Jeg har flere navne og det har mine børn også. Jeg bruger mit mellemnavn i udlandet fordi det er nemmere at udtale. Og har på et tidspunkt brugt det i Danmark også. Men det blev lidt forvirrende fordi familien stadig brugte fornavnet. Så droppede det igen. Men jeg synes det er rart man kan vælge mellem flere navne. Jeg kendte en gang et barn med dobbelt navn på syv stavelser og begge navne blev kaldt ud hver gang. Jeg syntes ikke de flød naturligt, men vænnede mig til det. Men det blev en værre mumlen �� her hos os er der en ud af fem som ikke har dobbelt navn. Han er fuldstædnig ligeglad og har aldrig tænkt over det. jeg bruger så oveni kælenavne til mine børn så de bliver kaldt for tusind ting �� Nanna Vibe klinger godt, så det tror jeg sagtens i kan bruge til dagligt ��

Anmeld Citér

16. august 2024

Aalborgtøsen

Profilbillede for Aalborgtøsen

Okay, men har nogen af jer været fristet til at skifte hvilket navn I bruger nu og da? Eller har I altid vist at første navn var det "rigtige" navn? 

Kender nogen hvor venner bruger det ene og familie det andet...

Jeg bruger faktisk nogen gange mit nr. 2 navn hvis jeg vil være lidt mere anonym i debatter på internettet fx. 

Og så kan nogle af vennerne godt finde på at bruge begge navne, hvis vi fx er flere til stede med samme fornavn. Eller hvis de skal 'drille' lidt. 

For barnets skyld synes jeg dog, at I skal holde jer til at kalde hende det samme navn hver gang, hvis det kun er det ene navn eller begge navne andre gange. Altså enten Nanna eller Vibe + Nanna Vibe og ikke nogle gange Nanna og andre gange Vibe. Hun skal ikke selv være i tvivl om, hvad hun egentlig hedder. 

Anmeld Citér

16. august 2024

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Frk.Sveske skriver:

Tak. Det er mest fordi jeg ikke tænker vi vil bruge begge navne så meget samtidig - men måske snarere ender med at komme til at skifte lidt frem og tilbage i hvilket der bliver brugt primært haha. 

Hvis Vibe ikke er helt i skabet, og I ikke vil bruge begge navne samtidig, så er det vel ikke umiddelbart sandsynligt, at I vil kalde hende det - derfor virker det ret oplagt bare at droppe det og navngive hende Nanna. 

Anmeld Citér

20. august 2024

LW

Profilbillede for LW

Mine børn har dobbeltnavne, men jeg bruger kun deres første fornavn. 

Anmeld Citér

21. august 2024

StineW79

Profilbillede for StineW79

Jeg har Selv et meget langt navn, på hele 30 bogstaver.

Mit fulde "fornavn" er 2 delt, og ka sådan set deles op på flere forskellige måder, hvilket ka være både en fordel og en ulempe.

Jeg hedder Anne Kirstine. Går mest bare under Stine. Men har mostre og onkler, som ALTID har kaldt mig ved mit fulde navn, og jeg elsker det.

Flere har gennem tiden prøvet på bare at kalde mig Anne, men det reagere jeg mærklig nok ik rigtig på.

Andre igen har kaldt mig Kirstine, hvilket jeg godt har kunne finde ud af

Mit fulde navn, har vakt forvirring på samtlige af mine arbejdspladser de sidste 25 år, fordi mine kollegaer ik har kunnet finde ud af hvem Anne Kirstine var, indtil det gik op for, at det bare er mig��

Mine børn har kun 1 fornavn, men tilgengæld hele 3 mellemnavne/efternavne.

Det er lidt en udfordring, for den yngste på 12, da hun er stærkt ordblind, og faktisk ik selv ka skrive hele hendes navn...

Så i forhold til navn generelt, ville jeg nok også tænke ind, hvor mange bogstaver man ender med i alt. Vh Stine 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.