Dobbeltnavne - bruger I begge?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5.401 visninger
21 svar
4 synes godt om
15. august 2024

Frk.Sveske

Hejsa - jeg leder efter gode erfaringer fra jer, som har givet jeres børn dobbeltnavne (uden bindestreg). Hvilket navn bruger I til jeres børn? Første navn, andet navn, begge navne? Skifter I imellem dem?

Vi kæmper på tredje måned med at regne ud hvad lillesøster hedder. Vi troede det var Vibe, men den var ikke helt i skabet, og nu tror vi at det nok er Nanna Vibe, selvom vi aldrig havde planlagt to navne. Men jeg har svært ved at gennemskue hvor det ender - om vi bare kommer til at kalde hende det ene på et tidspunkt, for lige nu skifter vi lidt frem og tilbage, så hun hedder Vibe om morgenen og Nanna om eftermiddagen. 

Og om storebror så bliver misundelig på et tidspunkt, for han har altså kun et

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. august 2024

Aalborgtøsen

Profilbillede for Aalborgtøsen

Ud fra hvad jeg har oplevet i omgangskredsen så bliver børn med dobbeltnavne hen af vejen kun kaldt det ene navn. Forældrene har i et par tilfælde forsøgt at kalde barnet ved begge navne i begyndelsen, men det er blevet droppet igen. Er vel både for langt og for besværligt. Og det er typisk det første navn, barnet er endt med at blive kaldt. En enkelt af min datters venner bliver kaldt ved det andet navn, men det er så også fordi hendes forældre udelukkende har kaldt hende det navn fra hun var helt lille. 

Jeg har selv to fornavne og bruger kun det første navn i det daglige. 

Pointen er nok, at det som forældrene kalder barnet hænger ved i bh og skolen og blandt kammeraterne. 

Anmeld Citér

15. august 2024

mbp

Profilbillede for mbp

Jeg har to fornavne og er altid kun blevet kaldt det første af mine navne. Det samme gælder mine brødre og min far, som også har mere end et navn. Jeg tror det er meget normalt at man bare bruger det første navn, medmindre forældrene selv ligger vægt på at begge navne skal udtales. 

Vores datter kommer også til at få to fornavne, men vi kommer også kun til at bruge det første fornavn. Det andet fornavn bliver et gammelt familienavn hun kommer til at arve, men jeg tror ikke selv hun vil bryde sig om at blive kaldt dét navn til hverdag.

Anmeld Citér

15. august 2024

Chrizta

Profilbillede for Chrizta
Frk.Sveske skriver:

Hejsa - jeg leder efter gode erfaringer fra jer, som har givet jeres børn dobbeltnavne (uden bindestreg). Hvilket navn bruger I til jeres børn? Første navn, andet navn, begge navne? Skifter I imellem dem?

Vi kæmper på tredje måned med at regne ud hvad lillesøster hedder. Vi troede det var Vibe, men den var ikke helt i skabet, og nu tror vi at det nok er Nanna Vibe, selvom vi aldrig havde planlagt to navne. Men jeg har svært ved at gennemskue hvor det ender - om vi bare kommer til at kalde hende det ene på et tidspunkt, for lige nu skifter vi lidt frem og tilbage, så hun hedder Vibe om morgenen og Nanna om eftermiddagen. 

Herhjemme har de alle 3 to navne, men vi bruger kun det første i dagligdagen. Vores piger har samme nummer 2 navn.

Min svigerfar har også 2 navne og han bruger nummer 2 kun.

Isabell  (Nov. 2009) ��

Elina (Sep. 2012) ��

Adrien (Juni 2020) ��

Anmeld Citér

15. august 2024

Darling

Begge vores børn har 2 navne vi bruger kun det første ved begge børn. Den ældste hedder det samme som den første fødte dreng i min familie helt tilbage fra mit tip tip oldefar. Den yngste hedder det samme som sin farfar, og oldefar som navn nummer 2 på min kærestes side

Anmeld Citér

15. august 2024

Frk.Sveske

Okay, men har nogen af jer været fristet til at skifte hvilket navn I bruger nu og da? Eller har I altid vist at første navn var det "rigtige" navn? 

Kender nogen hvor venner bruger det ene og familie det andet...

Anmeld Citér

15. august 2024

Savanna

Profilbillede for Savanna

Nej. Vores søn har 2 navne, men det tvivler jeg på, at han ved. Det var MIT ønske/behov, at han fik det 2. med og ikke fordi han kommer til at bruge det, selvom jeg elsker det. 

Jeg tvivler på, at bror bliver misundelig. Drenge går generelt mindre op i den slags. I bør dog få taget en beslutning og helst en, som ikke er præget af, at I ikke kunne bestemme jer. Hvis I er så meget i tvivl er de begge måske forkerte? 

I tilfælde af tvivl kan det være en idé at kigge på, hvad der nemmest udtales på engelsk - det er bare nemmere, når hun rejser ud i verden.

Anmeld Citér

15. august 2024

Liland

Profilbillede for Liland
Frk.Sveske skriver:

Vores datter hedder Sigrid Kathe.

I dagligdagen, hedder hun kun bare Sigrid, det er egentlig sjældent at vi bruger begge navne.

Anmeld Citér

15. august 2024

MorTilEnDreng

Frk.Sveske skriver:

Min søn hedder Tobias Viktor. Men kaldes kun Tobias eller Toby. 
Viktor har han fået efter sin oldefar og var aldrig planen at skulle kalde ham det. Men vælger han selv at bruge det en dag er det hans valg 

Anmeld Citér

15. august 2024

Jack O’Lantern

Profilbillede for Jack O’Lantern

Begge mine piger har dobbelt navne.

den ældste bruger jeg navnene både særskilt og sammen, men det er primært det første navn det bliver brugt… vi har dog bedt om at børnehaven bruger begge hendes fornavne.

Med den yngste bruger jeg dem primært adskilt og mest det første, da jeg faktisk ikke synes særligt godt om begge navne i en sammenhæng - på trods af det var mig selv der foreslog det.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.