Min mand og jeg har haft problemer i forholdet de sidste 8-9 år. Eller JEG har haft problemer med vores forhold i de år, da jeg føler mig utrolig ensom så snart jeg træder ind af døren derhjemme og føler jeg bare er en rengøringskone. Jeg har i mange år ikke følt mig elsket, værdsat eller at han i det hele taget finder mig attraktiv, på trods af at jeg gør meget for at vedligeholde og passe på mit udseende. Når jeg er på arbejde, har jeg det egentlig godt med mig selv og mit udseende, men når jeg er i nærheden af min mand, har jeg pludselig ingen selvtillid og føler mig ikke tilstrækkelig og god nok.
I starten slog min mand det bare hen, når jeg prøvede at bringe problemet på banen. Jeg fik at vide at han var tilfreds, så det var mit problem og mig selv der måtte løse problemet.
Da jeg så for nogle år siden meddelte, at jeg ville skilles, begyndte han at tage sig lidt sammen, men det har altid kun holdt en kort periode og så var vi tilbage i det samme mønster.
Vi har forsøgt med terapi, fokus på kærlighedssprog, prioriteret ferie og tage på dates, men uden at det har hjulpet. Når vi har vores dates og er ude og spise, har vi enten intet at tale om sammen eller også er min mand begravet i sin mobil imens, hvilket jeg har påpeget flere gange, men jeg får svaret tilbage at det er hans arbejde eller noget andet vigtigt.
Jeg ved min mand trives i vores forhold og vil ikke skilles. Jeg derimod føler mig som en tom skal og som skyggen af den person jeg en gang var. Jeg føler slet ikke at jeg lever, men bare er tilstede.
Vi er begge ca. midt i 30’erne og jeg vil egentlig bare gerne videre i mit liv.
Men jeg synes også det virker skræmmende og fuldstændig uoverskueligt at skulle skilles. Mine forældre lever ikke længere og venner er faldet fra med årene, så jeg har ikke andre som kan støtte og hjælpe mig i gennem en skilsmisse. Så det føles meget uoverskueligt, at jeg ikke en gang har nogen at vende mine tanker med og om skilsmisse nu også er en god idé.
Især økonomien er det helt store problem, for jeg aner ikke hvordan jeg skal få råd til en lejlighed. Selvom jeg flytter ud, er jeg jo stadig nødt til at betale for vores hus indtil det forhåbentlig bliver solgt på et tidspunkt.
Derudover skal jeg jo også indregne børnebidrag til min mand. Jeg tænker det er bedst for vores datter at hun bliver hos sin far, nær hendes venner og vante omgivelser. Hendes hverdag vil også være mindre påvirket af skilsmissen hos ham, da han tjener tre gange så meget som jeg gør, hvor jeg derimod har et fleksjob og knap nok får råd til at leje en 2-værelses lejlighed (i hvert fald ikke så længe huset ikke er solgt). Så hos ham kan hun fortsætte med at have sit eget værelse, komme på ferie og fortsætte med at gå til sport.
At han ikke vil høre tale om skilsmisse og ikke vil underskriver dokumenterne, og med tanke på at jeg skal have råd til både vores hus, leje af lejlighed og betale børnebidrag, gør at jeg mister pusten og tænker det er nemmere bare at bide situationen i mig og forsætte som vi har gjort. Men jeg kan også bare mærke efterhånden, at det ikke er godt for mit helbred den situation jeg er i og jeg er bange for, at jeg snart når et tidspunkt, hvor jeg ikke længere kan skjule overfor vores datter, hvor trist og ulykkelig hendes mor egentlig er.