Fælles huskøb eller ej

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.350 visninger
17 svar
38 synes godt om
5. august 2024

Lady82

Profilbillede for Lady82

Min kæreste og jeg kigger på hus. Jeg har Ca en million og han har ingenting.

Vi har kigget på et hus til omkring en million og jeg har tilbudt at købe huset, men så vil han kun betale halvdelen af forbruget (ca 2000 kr) og ikke til slitage/vedligeholdelse mm da han mener huspriserne vil stige og jeg så tjener på det.

Huse her i byen koster 10.000+forbrug i leje

Efter den udmelding mener han dog at jeg skal låne ham penge til hans andel af huset kvit og frit.

Jeg mister i forvejen 7.000 kr i diverse tilskud ved at flytte sammen med ham.

Er det unfair hvis jeg forslår at han betaler udgifterne til en advokat og betaler 2% i 'rente.

Jeg får selv 3,5% i rente af min bank hvis han ikke skal låne dem.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. august 2024

*.*

Profilbillede for *.*
Mor til 3 + en engel
Lady82 skriver:

Min kæreste og jeg kigger på hus. Jeg har Ca en million og han har ingenting.

Vi har kigget på et hus til omkring en million og jeg har tilbudt at købe huset, men så vil han kun betale halvdelen af forbruget (ca 2000 kr) og ikke til slitage/vedligeholdelse mm da han mener huspriserne vil stige og jeg så tjener på det.

Huse her i byen koster 10.000+forbrug i leje

Efter den udmelding mener han dog at jeg skal låne ham penge til hans andel af huset kvit og frit.

Jeg mister i forvejen 7.000 kr i diverse tilskud ved at flytte sammen med ham.

Er det unfair hvis jeg forslår at han betaler udgifterne til en advokat og betaler 2% i 'rente.

Jeg får selv 3,5% i rente af min bank hvis han ikke skal låne dem.

Synes bestemt ikke du skal låne ham penge.’og vil han flytte sammen, så må han jo betale 50/50. 

Anmeld Citér

6. august 2024

Darling

Jeg synes det lyder som en dårlig idé, uanset hvad så skal han jo ikke betalt til lånet eller noget for han får intet ud af at det når det engang skal sælges

Kan han slet ikke spare nogle penge op? 

Anmeld Citér

6. august 2024

Jixy

Profilbillede for Jixy

Kan han låne hans del til huset i banken?

Anmeld Citér

6. august 2024

Savanna

Profilbillede for Savanna

Alle alarmklokker ringer. 

I skal ikke eje noget sammen til 1 mio, når I ikke kan finde ud af det økonomisk. 

Jeg hæfter mig ved, at du går op i mistede tilskud, og han vil ikke lade dig tjene på det.

Anmeld Citér

6. august 2024

Panther

Profilbillede for Panther
Savanna skriver:

Alle alarmklokker ringer. 

I skal ikke eje noget sammen til 1 mio, når I ikke kan finde ud af det økonomisk. 

Jeg hæfter mig ved, at du går op i mistede tilskud, og han vil ikke lade dig tjene på det.

Enig her! Når en eller begge er påholdende på den måde, skal man ikke gå ind i det sammen på ulige vilkår. Som minimum skal du stå på skødet alene og så må I finde ud af en “leje”-løsning som I begge kan stå inde for. Egentlig kan jeg godt forstå han i så fald ikke vil stå for forbedringer til huset.

Anmeld Citér

6. august 2024

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet

Hvor længe har I været sammen?

Vi købte hus sammen, selvom min mand tjener dobbelt så meget som mig og jeg aldrig ville kunne købe hus med min løn, men altså vi har en familie sammen, så trækker jeg læsset med børnene fx. Så kan det jo være ligemeget hvem som har hvad på kontoen

Anmeld Citér

6. august 2024

Hejdu

Du skal ikke låne ham pengene, hvis i går fra hinanden, kan det blive noget værre noget.

Jeg ser to muligheder:

1. Du køber huset og han betaler en rimelig husleje for at bo der.

2. I køber huset sammen i lige sameje og han låner penge i bank eller realkredit.

Det kan sagtens tænkes, at bank/realkredit stiller som krav, at i begge hæfter for lånet, men så må i tage den derfra og f.eks. lave en skriftlig aftale ved siden af om, at han hæfter for det fulde lånebeløb i det interne forhold imellem jer.

Når i ikke er gift, bør i også lave en samejeoverenskomst, som sikrer dig, at du får dine penge igen, hvis i går fra hinanden og sælger huset, inden lånet er betalt. En advokat kan rådgive om det. 

Anmeld Citér

6. august 2024

Tami

Profilbillede for Tami
Hejdu skriver:

Du skal ikke låne ham pengene, hvis i går fra hinanden, kan det blive noget værre noget.

Jeg ser to muligheder:

1. Du køber huset og han betaler en rimelig husleje for at bo der.

2. I køber huset sammen i lige sameje og han låner penge i bank eller realkredit.

Det kan sagtens tænkes, at bank/realkredit stiller som krav, at i begge hæfter for lånet, men så må i tage den derfra og f.eks. lave en skriftlig aftale ved siden af om, at han hæfter for det fulde lånebeløb i det interne forhold imellem jer.

Når i ikke er gift, bør i også lave en samejeoverenskomst, som sikrer dig, at du får dine penge igen, hvis i går fra hinanden og sælger huset, inden lånet er betalt. En advokat kan rådgive om det. 

Jeg er ret sikker på at den ikke går. Der er en grund til hvis bank/realkredit vil have 2 på lånet = så er der flere til at hæfte, hvis den ene part ikke betaler “sin” del. 

Jeg tænker også, at hvis trådstarter køber huset alene, så må kæresten betale en rimelig husleje for at bo der + betale sin del af forbrugsudgifterne. Så kan det være han på sigt kan købe sig ind i huset, så de ejer 50/50. 

Anmeld Citér

6. august 2024

drabo

Profilbillede for drabo

jeg forstår jer begge.

det er dine penge og selvfølgelig skal du ikke tabe penge på at bruge dem på fælles hus. På den anden side beder du din kæreste om at gå den i fælde, hvor alt for mange kvinder typisk ender, nemlig at han bruger sine penge på ingenting og du scorer en evt. gevinst på huset, hvis i går fra hinanden. For han får intet ud af huskøbet i forhold til hans økonomi kunne i lige så godt bo i lejebolig, så at han ikke vil betale til huset, hvis han ikke får del i en evt. prisstigning er egentlig på nogle punkter fair.

Samtidig er der også et ulige magtforhold, hvis i bor i dit hus fremfor jeres hus, ved godt mange gør det, men igen en potentiel faldgrube.

om der også kan være nogle rent skattetekniske problemer, hvis han betaler dig husleje er så et helt tredje problem i skal have undersøgt.

en mulig løsning kunne være om han evt. kunne købe 40% af huset med realkredit lån, bidragssatsen er lavest i den belåning, og så lav en god sameje kontrakt. Så kunne i deles om de faste udgifter og hans husleje ville så at sige være at betale af på realkredit lånet. Samtidig ville du ikke binde hele din opsparing i huset.

men det er svært, når den ene har penge og den anden ikke har, hvordan man på en fair måde kan flette huskøb og økonomi sammen.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.