At fortryde ny hvalp.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.879 visninger
5 svar
10 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
3. august 2024

Anonym trådstarter

Vi en familie på fem, vores mindste er lige blevet fire og vores ældste 14. 

Vi har altid haft hund. Både min mand og jeg er vokset op med hunde og haft hund siden vi mødtes for femten år siden. 

Dengang havde jeg hund med ind i parforholdet, en hund som flyttede med mig da jeg flyttede hjemmefra. Da den hund kom op i alderen fik vi en hvalp som jo havde en legekammerat i den gamle hund. Således har vi altid haft to hunde på samme tid. 

Desværre mistede vi vores ældre hund for et lille år siden og valgte ikke at få ny hund igen, da vi ikke syntes tiden til hvalp var der.

Nu har vi så levet uden hund i et års tid og syntes tiden var rigtig. Fandt den dejligste lille hvalp som var af racen vi altid har haft. 

Men hold nu op... Vi havde da fuldstændig glemt hvor forfærdeligt det er, at have hundehvalp. Tror vi havde glemt det. (Det jo så også 13 år siden vi har haft hundehvalp i huset, og dengang var der allerede en anden hund i huset til også at underholde hvalpen). Denne gang er hvalpen alene, altså vi har ikke en anden hund til at lege med den. 

Nu har vi haft hvalp i en uge og nogle dage... Og jeg har fortrudt. Det så stressende og jeg græder hele tiden.

Kan slet ikke overskue at den ødelægger ting (utroligt destruktiv), piver og hyler hvis lågen til køkken er lukket, selvom vi er i samme rum som den. Vi forsøger med alle de tips og tricks der står på nettet, men det simpelthen som om det preller af som vand på en gås.

Den kan ligge og gnave i vores bordben eller panel. Hopper konstant op i ansigtet på en og er generelt bare så svær. 

Jeg ved jo godt, at den bare er en lille hvalp og ikke kan gøre for det. Men jeg føler mig så uduelig og træt. 

Hvornår stopper det? Vil virkelig ikke skuffe vores børn med at skulle af med den igen. Men omvendt vil jeg ikke knække nakken på, af havd hundehvalp i huset. 

Vi (særligt jeg) have totalt undervurderet det. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. august 2024

Anonym

Gå til noget hvalpetræning med den, eller aflevere den tilbage så den kan komme hjem til en familie som har overskud til den

Anmeld Citér

3. august 2024

Solsikke9

Profilbillede for Solsikke9

Ro på. Det er så naturligt og normalt at man som ny ejer fortryder kort tid efter man har anskaffet sig et nyt dyr. Især når dyrene er krævende. 

Giv det lidt tid endnu. Du skal lære hvalpen at kende og den skal lære jer at kende. Der skal nye vaner og rutiner til. Hav lidt tålmodighed. Det du beskriver er helt normal hvalpeadfærd og det vil blive bedre. Hvis du oprigtigt mener at du ikke magter opgaven og du oprigtigt mærker at du har lavet en fejl, så kan du jo nok altid snakke med den tidligere ejer og levere den tilbage. Det er der ingen skam i. 

Hundehvalpe ER krævende og det er næsten som at have en baby. Du må mærke efter om du kan være i det eller ej. Men bedre at du leverer den tilbage nu end om 3 mdr hvor den er mere knyttet til jer og hjemmet. Men ro på, vent lige og se inden du træffer en beslutning i frygt og panik. 

Anmeld Citér

4. august 2024

Anonym

Hvis i har købt hunden af en ordentlig opdrætter, så vil de tit gerne tage den tilbage. Så hvis i allerede nu ved at det er urealistisk at beholde den, så hellere før end senere tage det valg så den nemt kan få en ny god familie.

Den lyder jo som en normal hundehvalp. Den smadrer og gnaver i alt, og kan ikke være alene (derfor den græder når du lukker lågen).

Step 1 er i flytter alt den ikke må smadre op hvor den ikke kan nå det. Det man fysisk ikke kan flytte kan man spraye gå væk hund på (hvis den virkelig finder en kærlighed for fx sofaen). Du skal give den gode legesager og mange af dem. Alt muligt den gerne må gnave i. Husk at rose og blive super glad når den gnaver i sine egne ting, og husk at lege med den med tingene, så de bliver spændende.

Når den skal lære at være alene er det jo en kæmpe opgave, det er fint hvis i har en låge så den kan lukkes ude MEN det gøres KUN når den er træt (og alligevel på vej i kurv) og optaget. Strå dens mad ud på gulvet når den skal være alene i et rum, eller køb en slikkemåtte eller snuseMåtte til at aktivere den imens så den ikke tænker på at den er blevet forladt. I starten forlader man den jo kun 1 minut eller i den stil, uden at hilse og pylre når man går/kommer.

Det er måske lidt sent at læse op på opdragelse, men gør jer selv den tjeneste lige at tage et lynkursus i hundehvalp online. Og start til hvalpetræning

Anmeld Citér

4. august 2024

Jixy

Profilbillede for Jixy

Det tager jo tid for hvalpen at lære hvad den må ikke må, det lærer den overhovedet ikke på en uge. Og den vil jo være vild blot fordi den er hvalp og har en masse krudt.

Så I skal virkelig have tålmodigheden med og give det tid og øve de samme ting mange gange før den lærer det.

Hvis I ikke orker at have den, så er det nok en god ide at høre opdrætteren om de vil tage den retur og ellers så gå til træning med den - og øv andre ting derhjemme.

Anmeld Citér

4. august 2024

Savanna

Profilbillede for Savanna

I skal - som de andre siger - få meldt jer til hundetræning asap eller levere hunden tilbage. Den er ligesom et lille barn og fortjener den bedste start på tilværelsen og muligheden for at lære at få succes. Det kræver tålmodighed, dedikation og lysten til at at lære den det. 

Har man ikke det, så skal den hurtigst muligt til en ny familie, ikke først når den er 1 år og fuld af hormoner. Jeg bliver ked af det på hundens vegne. Den er få måneder gammel og fjernet fra sin mor og søskende - den skal have støtte, læring, tid og omsorg fra sin nye familie. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.