Hvornår stoppede jeres børn…

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2. august 2024

Dutelidut

Profilbillede for Dutelidut

Min dreng er 9 år. Han leger og leger og leger. Men han har brokket sig gennem en stor del af 2.klasse over, at hans klassekammerater ikke gider at lege længere. Om det så er fordi de ikke gider at lege det han vil lege, eller om de reelt er holdt op med at lege, er nok svært at sige. Til gengæld leger han meget med sin fætter, der er 12 år.

Jeg er selv lærer i 8.klasse. Og de leger altså stadig. De leger ikke rollelege, men de elsker at lege fælleslege i klassen, spille bold, lave just dance mv. Og elsker også når der er noget på tværs af skolen, hvor de kan få lov at være sammen med de små og arrangere lege for dem. Så måske handler det også lidt om, at legene skifter karakter. Det er jo ikke kun rollelege, der er leg. Boldspil og computerspil og dans og hop på trampolin og bygge Lego og puslespil og spille brætspil og skating er jo også at lege. 
Jeg ved ikke, om børn nutildags leger mindre - eller om de måske leger anderledes end vi gjorde. Jeg er glad for, at mine børn er gode til at lege fantasilege. Men børn er virkelig meget forskellige på det punkt. Kender adskillige børn, som aldrig rigtig har leget fantasi- og rollelege. Tænker de er sunde og glade børn alligevel

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. august 2024

Lillehjerte

Profilbillede for Lillehjerte

Jeg husker tydeligt da jeg gik i 3. og snakkede med en klassekammerat på fritidshjemmet om at vi skulle hjem og lege (sikkert med Barbie). En pige i klassen under os sagde 'ej leger I stadig? Det er jeg/ vi altså for gamle til'. Det er snart 30 år siden. Jeg husker det som om nogle også dengang havde travlt med at blive voksne. 

Min dreng på 8, snart 9 leger stadig en del. Måske ikke så meget med fysisk legetøj, men meget rollelege/fantasilege, og han er god til at finde på og sætte i gang, så han får nemt andre i klassen med. 

Ellers tegner han rigtig meget, cykler, står på løbehjul, spiller bold, hopper på trampolin osv. Det er jo også leg selv om det ikke er med decideret legetøj. Han elsker også at lege med lillebror hvor det ofte er noget med våben og krig.

Vi har skrappe skærmregler herhjemme

Anmeld Citér

2. august 2024

Wampires

Profilbillede for Wampires
Erik sept. '11, Magnus juli '18, Viktor Juli '20
Anonym skriver:

… med at lege med legetøj? 

min dreng er 9 år og har et værelse fyldt med diverse legetøj. Men intet af det har interesse længere og han har direkte sagt at han synes vi skal sælge det hele så andre børn får glæde af det. 
Men er det bsre nutidens børn der stopper tidligere nu? Husker da jeg selv legede med dukker og Barbie i den alder stadig.

det er fskrisk kun hans 100vis af bamser jeg ikke må sælge. 

kommer an på hvad slags legetøj du mener?

sådan generelt legetøj så stoppede den ældste på nu 12, da han var omkring 5 og fik sin første computer.. men holder stadig fast i sin kærlighed for Lego :)

den mellemste på 6 er stadig glad for forskellige figurer i perioder men hælder mest til Lego og tablet- han har endnu ikke fået computer da interessen ikke rigtig har været i den retning men det er planen han skal have en inden han får bærbar i skolen så han kan nå at lære noget om at styre mus og tastatur inden...

den mindste på 4 elsker sine bamser, biler, Briobane, Lego og så tabletspil med tog eller arbejdsmaskine...

Anmeld Citér

4. august 2024

hannetheis

Profilbillede for hannetheis
Anonym skriver:

… med at lege med legetøj? 

min dreng er 9 år og har et værelse fyldt med diverse legetøj. Men intet af det har interesse længere og han har direkte sagt at han synes vi skal sælge det hele så andre børn får glæde af det. 
Men er det bsre nutidens børn der stopper tidligere nu? Husker da jeg selv legede med dukker og Barbie i den alder stadig.

det er fskrisk kun hans 100vis af bamser jeg ikke må sælge. 

Tror der er stor forskel på børn. 

Min har altid elsket at lege. 

Min ældste på 16 stoppede med at lege med sit legetøj da han var 12. Han er meget aktiv og tager ofte ud og spiller bolde med venner eller søskende.

Mi.øn søn på 13. Har stadig legetøj. Kuglelejer, dominobaner og diverse skyder bruger han meget tid på.

Min yngste på 9. Har lige fået stor pige værelse. Men hun bruger stadig sine dukker, Barbie og lol dukker.

Anmeld Citér

4. august 2024

Anonym

Jeg tror heller ikke at nutidens børn stopper tidligere med at lege end for 25-30år siden. 

Da jeg var 10-11år (4. klasse), var jeg en af de få som stadig havde legetøjet fremme og i brug på værelset. Rigtig mange havde sminkebord i stedet for og måske lidt krea. Og så "hang man ud" og lavede egentlig ikke rigtig noget (i min optik ). 

Og som andre nævner, så er legetøj ikke den eneste kilde til leg. Der er mange måder at lege på. Så selvom spiderman ikke længere skal på ønskelisten, så er det ikke ensbetydende med at leg er overstået. Legen ændre karakter og så kan forældrene være med til at inspirere til ny og udfordrende leg  

Så ingen grund til skyldfølelse  

Anmeld Citér

4. august 2024

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt

Til de som er videre interesserede i emnet:

https://www.dr.dk/nyheder/indland/boern-leger-mindre-og-trives-daarligere-forsker-peger-paa-tre-ting-foraeldre-skal

Kort oprids - mindre leg kobles til dårlig trivsel. Skærme, fyldte fritidskalendre og pylrede forældre udpeges kort fortalt som hovedårsager

Anmeld Citér

4. august 2024

Mrs. D

Profilbillede for Mrs. D

Du har allerede fået en del gode svar. Og som de fleste skriver, så er børn så forskellige.

Jeg har tre (hvoraf de to ældste er 10 og 13)

Vores på 13 har faktisk aldrig leget med legetøj, måske dr. McStuffins engang imellem da hun var 3-6 år, og kun hvis mor eller far legede patienten, men ellers ikke. Vi købte ellers meget til hende og forsøgte at opmuntre hende til leg. Men det sagde hende ikke noget, hun har dog altid været særdeles kreativ og fundet på de vildeste kreative ting. 

Vores på 10, hun leger vild meget og er på det helt modsat sin søster. Hun har et proppet værelse med legetøj og bruger alt. (Hun er så også privilegeret at alle hendes veninder også leger meget). Tror heller ikke det stopper foreløbigt og vi nyder det. 

Den mindste virker til at gå i mellemste datters fodspor, men det kan jo ændre sig. 

Det har meget at sige hvordan de andre børn de omgås er også, tænker jeg. Kan se en stor forskel på ældste barn og mellemste barns venner og klassekammerater ift. om de leger. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.