Hvornår stoppede jeres børn…

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.844 visninger
16 svar
9 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
1. august 2024

Anonym trådstarter

… med at lege med legetøj? 

min dreng er 9 år og har et værelse fyldt med diverse legetøj. Men intet af det har interesse længere og han har direkte sagt at han synes vi skal sælge det hele så andre børn får glæde af det. 
Men er det bsre nutidens børn der stopper tidligere nu? Husker da jeg selv legede med dukker og Barbie i den alder stadig.

det er fskrisk kun hans 100vis af bamser jeg ikke må sælge. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. august 2024

Anonym

Forskelligt tænker jeg 

Min dreng på 7 år, leger næsten aldrig med legetøj og har ikke gjort et par år, så han har virkelig begrænset af legetøj på sit værelse, har bygger lidt med lego, men når han har bygget det (fulgt vejledningen) leger han ikke med det. - Han er bare dårlig til at lege, andet end trampolin, fodbold, tegne,læse og i den duer og så selvfølgelig spille computerspil �� Hvis det er rollelege skal der være en som finder på legen (ect hans storebror).

Hans storebror på 8 år, har massere af legetøj og leger med det hver dag og er generelt meget fantasifuld og opfindsom og god til at lege.

Så to meget forskellige drenge. Selvom de er næsten jævnaldrende, samme gener og samme opdragelse

Anmeld Citér

1. august 2024

*.*

Profilbillede for *.*
Mor til 3 + en engel

8-9 år ca

Anmeld Citér

1. august 2024

Love Angel

Profilbillede for Love Angel
Mor til 4

Det er desværre sådan det er tror jeg få den nye generation. Virkelig skræmmende synes jeg det er til tider at en på 8-9-10 års alderen begynder at stoppe med at spille børnespil og lege med legetøj. 

har selv en 9 årlig datter (snart 10 år om få dage) der ikke rigtig gider børnespil mere. Hun leger også kun nogle gange med Barbie. Men hun er allerede så sent som igår har sorteret i sin børnespil og givet nogle af dem til sin lillesøster. Og når hun endelig gider være sammen med os forældre, så vil hun intet ha at vi ser når hun laver gymnastik eller når hun danser eller vil hun spille voksent spil med os. Når hun vil være alene så tegner hun meget, eller vil lave gymnastik ting på trampolin, og lave sjove videoer. Synes hun opfører sig som teenager synes det helt uhyggeligt at tænke på når hun kun er 9 år, snart 10 år

Anmeld Citér

1. august 2024

Anonym trådstarter

Love Angel skriver:

Det er desværre sådan det er tror jeg få den nye generation. Virkelig skræmmende synes jeg det er til tider at en på 8-9-10 års alderen begynder at stoppe med at spille børnespil og lege med legetøj. 

har selv en 9 årlig datter (snart 10 år om få dage) der ikke rigtig gider børnespil mere. Hun leger også kun nogle gange med Barbie. Men hun er allerede så sent som igår har sorteret i sin børnespil og givet nogle af dem til sin lillesøster. Og når hun endelig gider være sammen med os forældre, så vil hun intet ha at vi ser når hun laver gymnastik eller når hun danser eller vil hun spille voksent spil med os. Når hun vil være alene så tegner hun meget, eller vil lave gymnastik ting på trampolin, og lave sjove videoer. Synes hun opfører sig som teenager synes det helt uhyggeligt at tænke på når hun kun er 9 år, snart 10 år

Det er præcis sådan det også er med min søn. Og var helt bange for at det var mig der havde fejlet som forælder eller sådan noget  

men kan høre det bare er denne generation der stopper tidligere med legetøj og spil. Det er da alligevel så lidt betryggende

jeg må få bestilt en stabe på børneloppen også ellers bare få ryddet ud og bruge pengene på pre-teen værelse med skrivebord osv i stedet  

Anmeld Citér

1. august 2024

nanan78

Profilbillede for nanan78

Vores på 10 leger stadig meget. Mange af hendes veninder siger de er blevet for store, men når de er hos os er der fuld gang i legen. Men det er som om de lidt har glemt hvor fedt det er. Det hjælper dog herhjemme at skæretid er meget begrænset, så hun er lidt tvunget til at finde på noget andet.

Anmeld Citér

1. august 2024

Love Angel

Profilbillede for Love Angel
Mor til 4
Anonym skriver:

Det er præcis sådan det også er med min søn. Og var helt bange for at det var mig der havde fejlet som forælder eller sådan noget  

men kan høre det bare er denne generation der stopper tidligere med legetøj og spil. Det er da alligevel så lidt betryggende

jeg må få bestilt en stabe på børneloppen også ellers bare få ryddet ud og bruge pengene på pre-teen værelse med skrivebord osv i stedet  

Jeg var også til at starte med bange for om det mig der fejlet som morda hun startet med at være sådan men da hun begyndte på det og var bange for at det mig som mor der fejlet, begyndte jeg at trænge på og prøv at skubbe hende mod at lege og spille med os og få hende ud fra hendes værelse og fra hendes iPad og mobil. Men hun så på mig som om jeg ikke forstår hende og hun bliv ked af det. Og  den måde hun taler på og virker på, og hvor meget veninderne betyder for hende og den måde hun er på, fik mig til at indse at det var forkert af mig, og jeg er nød til at se hende som hun ser sig selv. Og det er at hun ikke længere er 5 år. Og at hendes interesse ikke længere at lege børnelege med legetøj og børnespil. Men en pige på snart 10 år som interesser hende mest veninder og lave videoer og spille voksent spil. Og da jeg stoppet med at presse hende og behandle hende som 5 årlig, så er hun af og til selv kommer og vil spille voksent spil eller vil ha jeg ser hendes dans mm når undskyld det bliv langt

Anmeld Citér

1. august 2024

Anonym

Min søn på 10år leger ikke. MEN det har han aldrig gjort. Så intet "underligt" i det. Han læser rigtig mange bøger, står på løbehjul, cykler ture, er på trampolinen og passer sin træning. Hans kammerater leger dog stadig og så kan han godt være lidt med der. 

Vores mellemste dreng på snart 8, er et meget stort legebarn og har alle dage leget og fordybet sig. Så hans værelse har stadig brio, lego, biler, magneter og diverse andre ting fremme. Jeg bliver meget overrasket, hvis han stopper med legen, når han bliver 10år. 

Så vi har meget blandede erfaringer alt efter barnet  

Anmeld Citér

2. august 2024

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt

Min er 8 år og leger på fuld knald. Hun bliver “opfordret” til det og vi forældre kan i ny og næ finde på at lege med. Veninderne har for nogles vedkommende svært ved det, især hvis de har adgang til skærme der trækker. Herhjemme er det ingen skærme, så går legen lidt lettere og veninderne det ud til at nyde at lege med. Det er heller ikke voldsomt meget legetøj, så det kræver lidt fantasi. Jeg tror ikke helt, at vi kan tillade os at sige at “sådan er børn i dag”. Mere rigtigt vil nok være at sige, at “sådan har vi voksne gjort at børn er i dag”. 

Anmeld Citér

2. august 2024

Panther

Profilbillede for Panther
StortOgSmåt skriver:

Min er 8 år og leger på fuld knald. Hun bliver “opfordret” til det og vi forældre kan i ny og næ finde på at lege med. Veninderne har for nogles vedkommende svært ved det, især hvis de har adgang til skærme der trækker. Herhjemme er det ingen skærme, så går legen lidt lettere og veninderne det ud til at nyde at lege med. Det er heller ikke voldsomt meget legetøj, så det kræver lidt fantasi. Jeg tror ikke helt, at vi kan tillade os at sige at “sådan er børn i dag”. Mere rigtigt vil nok være at sige, at “sådan har vi voksne gjort at børn er i dag”. 

Langt hen ad vejen enig her. Min erfaring er, at især YouTube, sociale medier etc er med til at modne dem tidligere. Jeg kan tydeligt se forskel blandt vennerne ift hvem der bruger meget af “den slags” skærm og hvordan det påvirker både leg og adfærd.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.