Vaccine og meget ked baby

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.017 visninger
18 svar
32 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
16. juli 2024

Anonym trådstarter

Har nogle af jer derude erfaring med at bruge lokalbedøvende emla plaster til en baby på 5 mdr, der skal vaccineres?  

Sidste gang blev det desværre en dårlig oplevelse for min baby, som skreg utrøsteligt 5 min efter sine to vacciner (3 mdr). Jeg ved godt at det er hurtigt overstået med en vaccine, men jeg vil gerne undgå at det bliver en dårlig oplevelse igen, hvis det er muligt  

( Sidst ammede jeg imens - det virkede ikke en disse! ) 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. juli 2024

Lje

Anonym skriver:

Har nogle af jer derude erfaring med at bruge lokalbedøvende emla plaster til en baby på 5 mdr, der skal vaccineres?  

Sidste gang blev det desværre en dårlig oplevelse for min baby, som skreg utrøsteligt 5 min efter sine to vacciner (3 mdr). Jeg ved godt at det er hurtigt overstået med en vaccine, men jeg vil gerne undgå at det bliver en dårlig oplevelse igen, hvis det er muligt  

( Sidst ammede jeg imens - det virkede ikke en disse! ) 

En dårlig oplevelse fordi baby skreg i 5 (!) minutter? 

Ting vil gøre ondt på dit barn fra nu af og resten af livet. Det gør ondt at slå sin tå, daske legetøj i hovedet på sig selv eller få skrabet sine knæ. Du trøster. Afleder hvis muligt. Barnet kommer videre. 

Emla-plaster er fint, når de bliver større, til fx blodprøver. Men det skulle tages af (som plaster skal) og det niver mere end en hurtig vaccination. 

Vh.

Anmeld Citér

17. juli 2024

Anonym

Det, der gør ondt ved vaccinen, er ikke stikket, men selve vaccinen, der skal sprøjtes ind. Det spænder og svider. Især den sidste vaccine siges at svide. Så bedøvende creme/plaster vil desværre ikke virke.

Trøst og vær der med kys og kram. Evt sut, bamse eller hvad, der kan trøste og berolige

Alternativt send din partner Din uro kan smitte af til dit barn - også selvom du prøver at være cool, calm and collected

Anmeld Citér

17. juli 2024

Anonym trådstarter

En dårlig oplevelse fordi baby skreg i 5 (!) minutter? 

Ting vil gøre ondt på dit barn fra nu af og resten af livet. Det gør ondt at slå sin tå, daske legetøj i hovedet på sig selv eller få skrabet sine knæ. Du trøster. Afleder hvis muligt. Barnet kommer videre. 

Emla-plaster er fint, når de bliver større, til fx blodprøver. Men det skulle tages af (som plaster skal) og det niver mere end en hurtig vaccination. 

Vh.

Wauw tak for dit velmenende “råd” - er du godt klar over hvor både nedværdigende og bedrevidende du lyder?

Du kunne ligeså godt have skrevet at jeg skulle tage en tudekiks og komme videre. 

Du var der ikke selv, så du ved tydeligvis ikke hvor slemt min baby reagerede. 

Vh 

Anmeld Citér

17. juli 2024

Anonym trådstarter

Det, der gør ondt ved vaccinen, er ikke stikket, men selve vaccinen, der skal sprøjtes ind. Det spænder og svider. Især den sidste vaccine siges at svide. Så bedøvende creme/plaster vil desværre ikke virke.

Trøst og vær der med kys og kram. Evt sut, bamse eller hvad, der kan trøste og berolige

Alternativt send din partner Din uro kan smitte af til dit barn - også selvom du prøver at være cool, calm and collected

Tak  

det kan godt være at det er det eneste, der er at gøre så… Sidst var der intet der trøstede, hverken amning, sut etc. 

Anmeld Citér

17. juli 2024

*.*

Profilbillede for *.*
Mor til 3 + en engel

Det er helt normalt, og baby vil ikke have gavn af et Emla plaster, da det kun vil bedøve for stikket og det er ikke det der gør ondt, det baby bliver ked af er fordi der kommer tryk når vaccinen gives og fordi vaccinen svider. 
alle mine er også blevet meget kede af det, nogen 2 min andre 10 min. Min mellemste er allergisk overfor metallet der er i vaccinen der aktiverer det, hvilket gjorde hun fik to store knuder i benene og havde mange smerter længe efter i benene pga det.

Det gør ondt i hjertet at ens baby bliver så ked af det, men det bedste du kan gøre er at tage det med ro, og tage dig tid til at sætte dig bagefter med baby og trøste, putte, amme eventuelt hvis/når baby vil.  

Anmeld Citér

17. juli 2024

Anonym trådstarter

*.* skriver:

Det er helt normalt, og baby vil ikke have gavn af et Emla plaster, da det kun vil bedøve for stikket og det er ikke det der gør ondt, det baby bliver ked af er fordi der kommer tryk når vaccinen gives og fordi vaccinen svider. 
alle mine er også blevet meget kede af det, nogen 2 min andre 10 min. Min mellemste er allergisk overfor metallet der er i vaccinen der aktiverer det, hvilket gjorde hun fik to store knuder i benene og havde mange smerter længe efter i benene pga det.

Det gør ondt i hjertet at ens baby bliver så ked af det, men det bedste du kan gøre er at tage det med ro, og tage dig tid til at sætte dig bagefter med baby og trøste, putte, amme eventuelt hvis/når baby vil.  

Tak *_*   Av hvor synd for din mellemste! 
jeg kan godt høre at der nok ikke er så meget andet at gøre end at være der, være rolig og trøste det bedste der er muligt

Anmeld Citér

17. juli 2024

Lje

Anonym skriver:

Wauw tak for dit velmenende “råd” - er du godt klar over hvor både nedværdigende og bedrevidende du lyder?

Du kunne ligeså godt have skrevet at jeg skulle tage en tudekiks og komme videre. 

Du var der ikke selv, så du ved tydeligvis ikke hvor slemt min baby reagerede. 

Vh 

Nej jeg var der ikke. Men du skriver, din baby græd i 5 minutter. Det sker jo gennem livet. Det har mine børn også gjort. Så trøstede jeg/vi. Og afledte. Og alt godt igen. 

Det er jo et vilkår i forældreskabet, at ens børn græder. Jeg håber, din partner kan støtte op og tage med til vaccination, så ikke din uro smitter af på dit barn. 

Vh. 

Anmeld Citér

17. juli 2024

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet

Jeg synes heller ikke det lyder slemt at baby græder i 5 min. Selvfølgelig er vaccine jo ikke rart, men værre er det jo heller ikke, du ender med at overfører din egen frygt til barnet.

Hvis mor er rolig er barnet rolig og dermed ikke sagt at baby så ikke græder for det gør baby, der var noget der gjorde ondt og baby gør opmærksom på det. Gråd er kommunikation fra en baby og 5 min er jo ikke utrøstelig gråd

Alle de plastre osv er mere psykisk tryghed og i den her alder, er det vist mere til mor

Anmeld Citér

17. juli 2024

GodKarma

Profilbillede for GodKarma

Det gik vidst lige i dit moderhjerte, at din baby reagerede med voldsom gråd. 

Du er ikke alene om at synes det er det væreste at få sine børn vaccineret. Mange sender den anden forælder afsted, fordi det kan være svært at se sit lille forsvarsløse barn blive så ked af det. 

Blot en anerkendelse af dine følelser ❤️ Du er ikke alene. 

Og hvis du synes dit barn skal have Emla på, så gør du da bare det. Sæt det fast med film i stedet for plasteret. Og så skal der selvfølgelig en mindre mængde creme fordi baby er lille. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.