Mor og meget mere skriver:
Med 8 års mellemrum tror jeg ikke, det vil gøre alverden, at lillebror opdrages anderledes end storebror. Det vil ikke være oplagt, at han sammenligner og spejler sig i, hvad storebror må og kan, når én er fx 4, og den anden er 12.
Den del kan godt fungere, tror jeg.
Til gengæld må du nok forberede dig på, at børn er andet og mere end et resultat af deres opdragelse, og at du ikke er garanteret et barn med gode manerer og en vindende personlighed, selv om du sætter grænser og tydelige rammer. Det er langt mere komplekst. Biologiske søskende med samme grundlæggende opdragelse kan blive og opføre sig vidt, vidt forskelligt. Og når du skriver “at opdrage det ene barn med gode manerer og gode værdier, mens der er stor mangel hos det andet barn”, får jeg lidt ondt i hjertet - din målsætning er simpelthen, at jeres fællesbarn skal være dét, hans storebror ikke er? Og dit bonusbarn har slet og ret mangler?
Hvis det reelt er dit syn på din søns kun 8-årige bror - og du mener, du kan forme din søn til et “bedre udfald” - så forudser jeg mange udfordringer for jer alle 4. Jeg siger ikke, at en 8-årig ikke kan opføre sig rædselsfuldt, men det er jo ikke hele ham. Lillebror vil forhåbentlig knytte sig til sin bror og knuselske ham - han må for alt i verden ikke mærke, at du synes, bonus er “mangelfuld”. Det vil kunne give sådan en lille fyr så mange loyalitetskvaler - og så kommer fars blødere tilgang oveni. For slet ikke at tale om, hvordan bonus vil reagere, når han mærker, at planen er, at lillebror skal blive “et bedre barn” end ham. For sådan noget fornemmer børn.
Det kan godt være, at bonus ville have en anden adfærd, hvis han mødte grænser og konsekvenser. Det kan også være, at det ingen forskel ville gøre. Men lad for guds skyld være at holde de to brødre op imod hinanden som “det dårlige eksempel” og “ham, der skal lykkes”.
Tak for dine input. Det er nu slet, slet ikke sådan jeg ser på det, på den sort/hvide måde som du beskriver. Langtfra. Jeg forsøgte i indlægget at nuancere det ved at skrive, at jeg selvfølgelig ved at alle børn får nedsmeltninger, kan være uretfærdige (for det er børn), og at man ikke skal tage alle kampe. Og en del også er barnets personlighed der gør udfaldet... Den anden del kan man selv forsøge at præge med opdragelse og at hjælpe barnet til, hvad der er “rigtigt” og “forkert”. Jeg ser også alle mit bonusbarns gode sider, for han er også meget andet end umulig og grænsesøgende, og jeg peger på ingen måde fingre af ham - det er aldrig barnets skyld. Men forælderens ansvar, til dels. Mit mål er BESTEMT ikke at lillebror skal lykkes og storebror er en syndebuk! Som du beskriver. Og jeg ønsker også kun det bedste for mit bonusbarn.
Men børn tester grænser og de tester de voksne, nogle mere end andre.
Et scenarie (og nu tænker jeg også langt frem i fremtiden, det ved jeg godt) kunne være at vi ønsker begge børn hjælper med småting i hjemmet - dækker bord og tømmer en opvasker. Beder man bonus om det idag vil reaktionen være råben, skrigen og et “NEJ jeg gider da ej!” Måske med en hårdt smækket dør og en nedsmeltning, hvis man stille og roligt insisterer og beder om det 2 gange, eller skældsord der ryger ud. Han er vant til at alle føjer ham og at alt er efter hans ønsker. Meget få grænser. Sådan holder jeg ikke selv ud at mit eget barn opfører sig - og ja for at være helt ærlig, så ønsker jeg også at mit barn kan begå sig når man er ude hos gæster fx. Dermed ikke sagt at mit eget barn ikke bliver umulig, får raserianfald eller ikke gider sidde på en stol altid. Eller at jeg skal opdrage et dydsmønster. Men jeg vil forsøge at lære mit barn, at vente på tur, sidde stille på en stol (det man kan nogenlunde forvente aldersmæssigt) og ikke skrige én i ansigtet hvis man beder dem pænt om noget …