Favoritretter til en kræsen 2½-årig

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.551 visninger
13 svar
0 synes godt om
16. april 2008

ivfmarie

Arrrgh>( Min datter er kræsen/stædig og spiser ikke ret meget.
Jeg er ved at være træt af at bruge en masse kræfter på at finde på mad hun har lyst til at spise.
Spaghetti +kødsovs og boller i karry er altid et sikkert hit - men det er jeg altså snart ved at være træt af at spise.
Hjælp mig - kom med forslag til nye favortiretter. Hvad elsker jeres 2-3 årige?

Marie - gider ikke bolle(r) i karry :D

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. april 2008

ann-kristina

Hej
Herhjemme har vi også haft en pige der startede alle måltider med at sige: det kan jeg ikke lide. Hun er nu 3½. Vi har held med at kalde nogle at retterne sjove navne. F.eks hedder stuvet spinat prinsessesovs og så glider det altså bare ned. Nu spørger hun selv nogle gange om vi ikke skal have pølser og prinsessesovs. Ellers er tomatsuppe med kødboller og pastaskruer et stort hit. Første gang startede hun også med: det kan jeg ikke lide. Men så fortalte jeg at det var Oscars livret (bedste vennen) og så er det også hendes livret. Nogle gange bliver man altså nødt til at snyde lidt.
Lige nu prøver vi her hjemme med at hun skal gætte hvad vi har puttet i maden. Det var noget jeg så i fjernsynet og det virker søreme.
Ellers hjælper det også, hvis de selv er med til at lave maden.

Nogle andre "livretter" her i huset er hjemmelavet pizza, kartoffelmos, frikadeller, ovnkartofler, hjemmelavet kyllingenuggets (lavet i ovn), pitabrød med oksekød og grøntsager, rugbrødsmadder, stuvede ærter/gulerødder, tortillaer med fyld og så selvfølgelig klassikeren boller i karry (men den kender I vist...)
Ann-Kristina

Anmeld

16. april 2008

A.I.G.

Hun elsker frikadeller, oliven, pizza, en god rød bøf, stærk tyk karrysuppe, havregryn 8 gange om dagen...

Hun hader kødsauce, hakket oksekød, lasagne

Anette

Anmeld

16. april 2008

MorCamilla

Hejsa..

Her har vi heldigvis en dreng der spiser næsten alt der bliver serveret...:D
Men han vil helst have kartoffelmos og medisterpølse hver dag, hvis han selv kunne vælge...

Anmeld

16. april 2008

Honningblomst

Hej...
Min søn på 2 år er heller ikke den der spiser så meget forskelligt.
Havregryn og yoghurt og rugbrød er et hit og det får han så bare hvis ikke han kan lide det jeg laver. Tænker ikke så meget over det, det vender jo på et tidspunkt, så gider ikke bruge tid til det.
Lige nu er der bare ikke så meget der tiltaler ham og det er fint med mig.
Så ingen gode retter, bare lige en lidelsesfælde..;)
Knus..

Anmeld

16. april 2008

Jan9e D

Herhjemme har vi også en kamp med at få hende til at spise, og jeg vælger ofte menuen ud fra hvad jeg har lyst til og så for hun det tilbehør som jeg ved kan logge (eller er det lokke?) hende til at spise det andet, det det ofte svinger hvad hun har lyst til at spise.

Men vi har da et par stensikre hits herhjemme, Pizza, Kylling nuggets kanldet lækre brød herhjemme, karrysovs gerne meget stærk med tomater i, Oliven, kapers, fetaost, tomater, agurk, koldskål med kammerjunker, youghurt, råkost, og alt hvidt el groft brød gerne med hvidløg.

Til gengæld nægter hun at spise havregryn eller anden morgenmad, rugbrød, supper, bulgur og cuccus

Kh (H) Jannie

Anmeld

16. april 2008

Natasja

Min mening er, at man spiser hvad der bliver serveret.. Du skal servere hvad DU har lyst til, men samtidig vsørge for at der altid er lidt, barnet kan lide..

Når Josefine bliver ældre og f.eks. siger at hun ikk vil ha maden. Så er det sulten i seng.

Sådan er jeg opdraget og mener det er en god måde.. Jeg er ikke kræsen, men der er dog ting jeg ikk kan lide...

Synes det er forkert at du serverer hvad dit barn vil have. Det er dig der er den voksne. Og dit barn skal nok hurtigt lære, at man bliver nødt til at spise og smage på tingene. Og ikk bar være stædig og sige nej.. (siger ikk hun er stædig) men det er mange børn.

Natasja & Josefine 220907

Anmeld

16. april 2008

Honningblomst

Natasja skriver:

Min mening er, at man spiser hvad der bliver serveret.. Du skal servere hvad DU har lyst til, men samtidig vsørge for at der altid er lidt, barnet kan lide..

Når Josefine bliver ældre og f.eks. siger at hun ikk vil ha maden. Så er det sulten i seng.

Sådan er jeg opdraget og mener det er en god måde.. Jeg er ikke kræsen, men der er dog ting jeg ikk kan lide...

Synes det er forkert at du serverer hvad dit barn vil have. Det er dig der er den voksne. Og dit barn skal nok hurtigt lære, at man bliver nødt til at spise og smage på tingene. Og ikk bar være stædig og sige nej.. (siger ikk hun er stædig) men det er mange børn.

Natasja & Josefine 220907

Hvorfor er det ikke ok at børn ikke kan lide visse ting, men ok at voksne ikke kan??
Forstår det ikke...mad skal ikke gøres til et problem.
Der er alt for mange fede børn og unge piger med spiseforstyrrelser.

Kan slet ikke se hvad dit barn skal lære ved at komme sultent i seng...hvad er din overbevisning ved at gøre det...hvordan og hvad vil det hjælpe på?? Er lidt nysgerrig, jeg kan nemlig ikke se idéen i det...

Knus..

Anmeld

16. april 2008

Ny mor

Julius er også kræsen - eller mere skeptisk overfor alt nyt mad og vil også helt have det samme hele tiden.....grrrr....
I øjeblikket hitter:

Grøntsagstærte (porre m. bacon eller spinat)
Majspandekager med kødsovs
Grøntsagslasagne
Bagte rodfrugter incl. kartofler penslet med olie og groft salt på
Kylling i karry, ha, ha
Hj. tomatsuppe af løg, gulerødder og flåede tomater med en klat hvidløgscremefraiche i midten
Grønne kogte bønner som tilbehør (underligt nok!!!)
Rå grøntsager i skåle med avocado-dip

kh Birgitte & Julius (som helt ville leve af pasta med pesto og boller med smør)

Anmeld

16. april 2008

Natasja

Eva.. Der er forskel på ikk at kunne lide visse ting og at være kræsen...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.