Misundelse

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

516 visninger
4 svar
2 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
23. juni 2024

Anonym trådstarter

Hej

Jeg føler ofte misundelse over min mands forretningsrejser. Det er slet ikke altid, jeg giver udtryk for det, men nogle gange bliver jeg bare ked af det.

Jeg har rigtig svært ved at sige det højt, fordi jeg skammer mig over det og at jeg er bange for hans reaktion.

Nu har jeg så lige sagt det højt og ikke på en sur måde, jeg er bare ked af det og ganske rigtigt blev han rigtig sur og sagde også til mig, at misundelse er en grim ting.

Jeg føler bare så meget forkert og nu skammer jeg mig endnu mere.

Jeg ser ham som meget priviligeret at han egentlig også rejser med sin søster og sin far, når det er, fordi det er et familiefirma. 

Hver gang, han rejser, så er jeg alene hjemme med 3 børn. Det er ikke ofte, han rejser og jeg føler også ofte, at mine karrieremuligheder er indskrænket pga hans arbejde.

Jeg føler måske nogle gange, at det bliver taget for givet, at han bare tager ud og rejser, imens jeg så er hjemme med børn og arbejde. Det er mit indtryk, at jeg ikke må synes, at det er svært en gang imellem.

Jeg føler ikke, at jeg har lov til at sige højt, hvordan jeg føler indeni, fordi han så bliver sur. Jeg synes godt, det kan være svært at stå på sidelinjen eller sådan leve lidt i skyggen af ham på den front. Og at opleve at hans familie kan tale om firmaet og jeg kan ikke rigtig være med. Jeg synes, det er svært at stå med følelsen af, at han "lever livet" og så er det mig, der retter ind.

For ham/dem er det naturligt, men jeg føler mig bare udenfor og det synes jeg bare er helt vildt svært indimellem. Min mand har gjort det klart for mig, at ægtefæller ikke skal være en del af firmaet pga evt problemer. Det kan jeg sådan set godt forstå, og det er egentlig heller ikke det, jeg fisker efter.

Det blev så ikke bedre af, at nu har min svigerindes mand så fået lov til at være sådan en alt mulig mand i firmaet for noget tid siden. Han er der ikke hver dag, men nogle gange følges de på arbejde og jeg kan høre, at han nu også går og snakker en smule med de ansatte og kan begynde at være lige så stille med på de interne jokes.

Og det er som om.... at det er ikke fordi jeg ikke under ham det.... men jeg bliver forvirret over, at han har fået lov. Vel kan han lave det, som han er ansat til og han er ikke ansat under nogen andre end min mand og hans søster, men hvis jeg havde evnerne til noget af det, de laver, så er det mit helt klare indtryk, at så måtte jeg finde på noget andet at lave, fordi ægtefæller ikke skal ind.

Dette er bare den forkortede version. Men jeg føler mig bare så forkert. Nogle gange kan jeg blive nødt til at trække mig, så jeg ikke begynder at græde og det er så dér at min mand gerne vil have, at jeg fortæller hvorfor, men jeg tør bare ikke, fordi jeg ved at han bliver sur. Jeg ved ikke, hvor jeg skal putte mig selv og mine følelser hen

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. juni 2024

CKJ

Profilbillede for CKJ

Kæmpe kram til dig

det lyder hårdt og jeg kan faktisk godt forstå du synes det er lidt urimeligt. 
hvorfor bliver han sur på dig? Det undrer mig lidt … 

Hvad arbejder du selv med? Kan du tage samtalen den vej, at du føler du lidt bliver indskrænket i dine muligheder og at du kunne ønske dig det anderledes? Måske kan du også italesætte det med din svorger - hvordan er der pludselig plads til ham når reglerne jo egentlig er anderledes? 
Nogen gange må man tænke i sin egen Lykke. Mærk efter om du lever det liv du synes du har lyst til - vil din mand ændre sig? Eller føles tanken om, et liv alene måske bedre og skal dwt afprøves? 

Ønsker dig alt det bedste

Anmeld Citér

23. juni 2024

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Hej

Jeg føler ofte misundelse over min mands forretningsrejser. Det er slet ikke altid, jeg giver udtryk for det, men nogle gange bliver jeg bare ked af det.

Jeg har rigtig svært ved at sige det højt, fordi jeg skammer mig over det og at jeg er bange for hans reaktion.

Nu har jeg så lige sagt det højt og ikke på en sur måde, jeg er bare ked af det og ganske rigtigt blev han rigtig sur og sagde også til mig, at misundelse er en grim ting.

Jeg føler bare så meget forkert og nu skammer jeg mig endnu mere.

Jeg ser ham som meget priviligeret at han egentlig også rejser med sin søster og sin far, når det er, fordi det er et familiefirma. 

Hver gang, han rejser, så er jeg alene hjemme med 3 børn. Det er ikke ofte, han rejser og jeg føler også ofte, at mine karrieremuligheder er indskrænket pga hans arbejde.

Jeg føler måske nogle gange, at det bliver taget for givet, at han bare tager ud og rejser, imens jeg så er hjemme med børn og arbejde. Det er mit indtryk, at jeg ikke må synes, at det er svært en gang imellem.

Jeg føler ikke, at jeg har lov til at sige højt, hvordan jeg føler indeni, fordi han så bliver sur. Jeg synes godt, det kan være svært at stå på sidelinjen eller sådan leve lidt i skyggen af ham på den front. Og at opleve at hans familie kan tale om firmaet og jeg kan ikke rigtig være med. Jeg synes, det er svært at stå med følelsen af, at han "lever livet" og så er det mig, der retter ind.

For ham/dem er det naturligt, men jeg føler mig bare udenfor og det synes jeg bare er helt vildt svært indimellem. Min mand har gjort det klart for mig, at ægtefæller ikke skal være en del af firmaet pga evt problemer. Det kan jeg sådan set godt forstå, og det er egentlig heller ikke det, jeg fisker efter.

Det blev så ikke bedre af, at nu har min svigerindes mand så fået lov til at være sådan en alt mulig mand i firmaet for noget tid siden. Han er der ikke hver dag, men nogle gange følges de på arbejde og jeg kan høre, at han nu også går og snakker en smule med de ansatte og kan begynde at være lige så stille med på de interne jokes.

Og det er som om.... at det er ikke fordi jeg ikke under ham det.... men jeg bliver forvirret over, at han har fået lov. Vel kan han lave det, som han er ansat til og han er ikke ansat under nogen andre end min mand og hans søster, men hvis jeg havde evnerne til noget af det, de laver, så er det mit helt klare indtryk, at så måtte jeg finde på noget andet at lave, fordi ægtefæller ikke skal ind.

Dette er bare den forkortede version. Men jeg føler mig bare så forkert. Nogle gange kan jeg blive nødt til at trække mig, så jeg ikke begynder at græde og det er så dér at min mand gerne vil have, at jeg fortæller hvorfor, men jeg tør bare ikke, fordi jeg ved at han bliver sur. Jeg ved ikke, hvor jeg skal putte mig selv og mine følelser hen

Jeg synes, at du skal dele det op i to adskilte “kasser” i hovedet: 1: Den ekstra tørn, du tager, når han er væk, og din oplevelse af, at det ikke bliver værdsat. 2: Misundelsen over hans rejser. 

1: Det er rimeligt, at han udtrykker anerkendelse over, at du står med det hele, når han er væk. Jeg synes faktisk godt, at han kan tage det for givet, at eftersom hans job indebærer forretningsrejser, så er du “på den” med børnene - men det ville være passende og naturligt, at han viste påskønnelse af det. 

2: Forretningsrejser er jo først og fremmest arbejde - det var noget helt andet, hvis han rejste på ferie uden dig og børnene. Du skriver også, det ikke er så tit, han er borte. Men det fylder meget hos dig - er det hele tiden eller kun, når han skal eller er afsted? 

Jeg ville selv blive ked af det og uforstående, hvis min mand ikke glædede sig på mine vegne over de oplevelser, jeg har i forbindelse med arbejdet, som han ikke har i sit job. Kan du slet ikke finde en glæde på hans vegne? I er jo ikke konkurrenter, men “makkere”, der elsker hinanden. Håber jeg. 
Jeg ville ikke sige til ham, at jeg var misundelig - kun med et glimt i øjet, for man kan godt være misundelig på en pæn måde, som mere er “Åh, det gad jeg godt!” end “Det er øv, at du skal opleve det!” 

Det gør hverken fra eller til at skamme sig over sine følelser - følelser er der bare, og det skal du ikke dunke dig selv i hovedet med. Men du kan tage dig af dine følelser, måske finde ud af, hvorfor det gør dig så ked af det, at han rejser - hænger det måske sammen med 1 - at du ikke oplever hans påskønnelse? Eller er der noget andet i jeres forhold, som ikke er så godt? Noget, der får dig til at føle dig generelt mindreværdig eller indebrændt? 

Anmeld Citér

23. juni 2024

Anonym

Jeg får en fornemmelse af at din mand og dertilhørende familiemedlemmer er en anelse arrogante. Der kan være lige så vel komme gnidninger mellem familiemedlemmer, som der kan ske noget ved at ægtefæller kommer med ombord. At de så også taler firma og arbejde ved sammenkomster, kan da hurtigt blive for meget og jeg kan godt forstå du bliver ked af det. 

Det lyder ikke til det er hans arbejde og rejser du har noget i mod, men alt det omkringliggende der bliver for meget og for intenst. 

Dine følelser er fuldstændig legale. Og din mand bør tage dem til sig og han burde tage hånd om jeres fælles liv, så I begge er i trivsel. 

Så, ingen gode råd herfra. Bare et stort kram

Anmeld Citér

24. juni 2024

Solsikke9

Profilbillede for Solsikke9

Det undrer mig at han bliver meget sur når du italesætter hvordan du har det. Det lyder ikke særlig sundt at man ikke kan komme til sin ægtefælle med det man har på hjerte. 
dernæst lyder han sådan lidt gammeldags. Han rejser og forventer du bare står for alt. Sætter han pris på det? Siger han tak nogensinde? Spørger han ind til dig eller forventer han bare at det er du ok med? Jeg får i hvert fald lidt følelsen at du bare skal acceptere det er sådan det er og holde mund. 

men hvad er det du har brug for og du savner? Er det mere nærvær med ham? Alene tid med ham? At blive set? At du får mere tid for dig selv og han står for det huslige en dag eller to? Find ud af præcist hvad du har brug for også tag en snak med ham ud fra dine behov og gå på opdagelse i hvordan i sammen kan møde det.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.